رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

دی ۱۳۹۷ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فریدون بیگدلی به آی‌فیلم می‌آید

برنامه «گراما فیلم» شبکه آی‌فیلم فردا ۱ یک بهمن به موسیقی تیتراژ سریال «ماه و پلنگ» می‌پردازد که فریدون بیگدلی تیتراژ پایانی آن را خوانده است. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، «گراما فیلم» این هفته روند شکل‌گیری موسیقی «ماه و پلنگ» را با حضور فریدون بیگدلی خواننده آن پی می‌گیرد. بر اساس […]


انتخاب مجدد بهزاد فراهانی به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر

نخستین جلسه‌ی هیئت مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر برگزار شد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، هیات مدیره جدید انجمن بازیگران خانه تئاتر با نخستین جلسه خود در ۲۹ دی ۹۷ کار خود را آغاز کرد. در این جلسه بهزاد فراهانی به عنوان رئیس هیات مدیره و هوشمند هنرکار به […]


افزایش ۲۰ درصدی استقبال مخاطبان از پیش فروش بلیت‌های فجر ۳۷

در کمتر از یک ساعت از آغاز بلیت فروشی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بلیت خریداری کردند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، با آغاز پیش فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در ۱۰ دقیقه ابتدایی ۷۵۰۰ سری بلیت به […]


۱۱۹ کشور با بیش از ۲ هزار اثر متقاضی حضور در جشنواره فیلم ۱۰۰

۱۱۹ کشور با ۲۲۷۸ اثر متقاضی حضور در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ شدند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰؛ کشورهای هند  ۳۶۳ اثر، آمریکا  اثر۳۵۴، ترکیه ۲۰۳ اثر، بریتانیا ۱۳۷ اثر، فرانسه ۱۲۴ اثر، ایتالیا ۱۲۰ اثر، اسپانیا ۱۱۲ اثر بالاترین امار متقاضیان را به خود اختصاص […]


پارادایس از ۳ بهمن روی پرده سینماها + اولین پوستر

اولین پوستر فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی که پس از گذشت ۴ سال از تولید از چهارشنبه ۳ بهمن ماه روی پرده می‌رود، با طراحی حمیدرضا اسحاقی (گروه تبلیغاتی آلبوم) رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای بیتا فیلم، فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی که […]


فیلمشناخت جشنواره فیلم فجر منتشر شد + pdf

همزمان با آغاز پیش فروش بلیت‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فایل فیلمشناخت و برنامه نمایش فیلم‌ها منتشر شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، این فیلمشناخت که در روابط عمومی جشنواره آماده شده، شامل اطلاعات کامل فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره به همراه سانس‌های نمایش […]


«دزد و پری ۲» یک میلیاردی شد + تیزر جدید

فروش کل فیلم سینمایی «دزد و پری ۲» به یک میلیارد تومان رسید. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فروش کل فیلم سینمایی «دزد و پری ۲» به کارگردانی حسین قناعت با احتساب گیشه سینماهای تهران و شهرستان‌ها و برخی از سینماهای سیار در حالی به یک میلیارد تومان رسیده که […]


بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای جشنواره فیلم فجر در دومین نشست «گفتمان فرهنگی انقلاب»

انتخاب فیلمساز ضدانقلاب در بخش داوری جشنواره فیلم فجر نشان از تصمیمات مدیران نالایق و هیئتی برگزار کردن جشنواره بزرگ سینمای ایران است. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ دومین نشست«گفتمان فرهنگی انقلاب» با عنوان «جشنواره فیلم فجر؛ فرصت‌ها و تهدیدها» به بررسی کارنامه سی‌وشش دوره برگزاری جشنواره […]


فردا سینماهای سراسر کشور تعطیل است

سخنگوی شورای صنفی نمایش از تعطیلی سینماهای سراسر کشور در روز یکشنبه ۳۰ دی ماه خبر داد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: فردا یکشنبه ۳۰ دی ماه به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) سینماهای سراسر کشور از صبح تا ساعت ۱۷ تعطیل است. منبع: مهر


جلوه‌های سینمایی «ویلایی‌ها» در آی‌فیلم

برنامه «جلوه‌های سینمایی» شبکه آی‌فیلم یکشنبه ۳۰ دی، به جلوه‌های ویژه میدانی فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» می‌پردازد. به‌گزارش  سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، «جلوه‌های سینمایی» پس از بررسی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای چندین فیلم و سریال شاخص ایرانی، حالا به سراغ جلوه‌های ویژه میدانی رفته است. بر اساس این گزارش، در این قسمت از این […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...