تئاتر
کد خبر : 32431
چهارشنبه - 12 دی 1397 - 11:34

داوران بخش “مسابقه نمایشنامه خوانی” جشنواره اکبر رادی انتخاب شدند

با حکم بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی اعضای گروه داوری بخش مسابقه نمایشنامه خوانی جشنواره متشکل از آرش دادگر، علیرضا آرا و سلما سلامتی انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، آرش دادگر کارگردان ، بازیگر ،دراماتورژ و مدرس دانشگاه، متولد ۱۳۵۲ شیراز، کارشناس بازیگری از دانشکده هنر و معماری ،کارشناس ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس ،مدرس کارگردانی و بازیگری ،موسس و سرپرست گروه تئاتر کوانتوم است. وی کارگردان نمایش های: او، اسب، هملت, اودیسه, بازگشت, شاه لیر, مکبث, آژاکس, کالون و قیام کاستلیون, صبحانه برای ایکاروس و برنده جوایز:  کارگردان برتر سال ۱۳۸۸ به خاطر نمایش شاه لیر در روز جهانی تئاتر کارگردان برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای نمایش مکبث از سوی کانون ملی منتقدان ایران سال ۱۳۸۴ کارگردان و طراح صحنه برگزیده جشنواره تئاتر فجر برای نمایش هملت سال ۱۳۹۲ تقدیر کارگردانی از جشنواره تئاتر فجر برای نمایش بازگشت افتخار آمیز سال۱۳۹۰ تحسین شده در جشنواره بین المللی شکسپیر گدانسک لهستان برای نمایش هملت ۲۰۱۶اجرا عموم در کمپانی پیکولو تئاتر جیورجیو استرلر شهر میلان با نمایش هملت۲۰۱۴بوده است.

بر پایه این گزارش، علیرضا آرا ( محمدى) بازیگر، کارگردان، صداپیشه و مجری، فعالیت هنری‌اش را از سال ١٣٧۴ شروع کرد و در کارنامه کاری‌اش، بازى در بیش از  ۵٠ نمایش حرفه‌اى و همکارى با کارگردانانی چون محمود استادمحمد، بهمن فرمان‌آرا، دکتر محمودعزیزى، حسین کیانى، ایرج راد، نیما دهقان، آرش دادگر، سیامک احصایى و… دارد. علاوه براین، خود نیز کارگردانى نمایش‌هاى  «حاشیه‌اى بر راشومون»، «در خیابان»، «شب آخردنیا»  و «کانگورو» و نمایشخوانى «ماه و پلنگ» را بر عهده داشته است.او در پنج دوره کاندید بهترین بازیگر تئاتر سال از جشن بازیگر خانه­ی تئاتر بوده است و موفق به کسب جوایز متعدد بازیگرى از جشنواره‌هاى بین‌المللى تئاتر فجر، آیینى و سنتى، استانى، ایران زمین و دانشجویان شده است.  وی در چندین فستیوال تئاتر بین‌المللى و کارگاه‌های  حرفه‌اى مختلف به عنوان بازیگر در کشورهایى چون آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، تونس، جمهورى چک و … حضور داشته و علاوه بر فعالیت‌های تئاتری، بازى در چندین مجموعه تلویزیونى و فیلم سینمایى از جمله سریال‌هاى عقیق، زیر پاى مادر ، پشت بام تهران، چراغى در شب ، قصه هاى بى­بى خانم، یکى بود یکى نبود، باغچه مینو، روزهاى مهتابى، کوى دامون، یک روز طولانى، ٣۶٠ درجه، پیرمرد کوچه­ی شانزدهم و…. را هم در کارنامه دارد.از دیگر فعالیت‌های آرا می‌توان به همکاری با رادیو به عنوان گوینده و مجرى در سال‌هاى ٧٧ تا ٨٩ با برنامه‌هایى نظیر نمایش روز، قصه‌هاى ظهر، آفتابگردان، آبنبات و …. اشاره کرد. او در حوزه کتاب‌های صوتی هم به عنوان گوینده حضور داشته و بیش از ده سال است که با برجسته‌ترین ناشران آثار صوتى همکاری دارد. این هنرمند عضو پیوسته ى انجمن بازیگران خانه­ی تئاتر ایران است.

همچنین سلما سلامتی متولد ۱۳۵۹ در تهران است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده­ی هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران در سال ۱۳۸۳ دریافت کرد. از نمایشنا‌مه‌های او می‌توان به یک ‌قَدم تا نیستی، قربانی، می‌شنوم، شماره‌ی ۴، وهم سبز، بُقچه ‌قرمزه، رستاخیز‌ یهودا، زخمه بر آب، حرکت غبار بر سطح خاک، نگاره‌ای به ‌رنگ شبق، دیوار پشت پیچک، شب روی گنبد طلوع می‌کُند، این‌جا کسی نمُرده است، تهران ۱۳۹۰ خورشیدی، ماه انگار اهل آسمان نیست،  کُمُد، مریم، آپارتمان طبقه ی ششم اشاره کرد. از او نیز مقاله­ای با عنوان شگردهای نمایشنامه­نویسی اکبر رادی که یکی از کارهای پژوهشی او ست، در کتاب رادی­شناسی ۱ توسط نشر قطره منتشر شده است. وی که چند جایزه از جشنواره­های مختلف دریافت کرده، در چندین جشنواره نیز در هیئت انتخاب آثار و داوری حضور داشته است. او از سال ۱۳۹۰ تا کنون عضو هیئت مدیره­ی کانون نمایشنامه­نویسان خانه­ی تئاتر ایران است و هم اکنون دبیری بخش مسابقه­ی نمایشنامه­نویسی سی و هفتمین جشنواره­ی بین المللی تئاتر فجر را به عهده دارد. این نمایشنامه­نویس پیش از نیزدبیراجرایی هشتمین دوره­ی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران بوده است.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی و توسط بنیاد اکبر رادی از ۱۴ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در مجموعه ایرانشهر، خانه هنرمندان، نگارخانه های آریا و نقش جهان و تئاتر شهر تهران برگزار می شود.