تئاتر
کد خبر : 32577
دوشنبه - 17 دی 1397 - 11:53

مدیرکل هنرهای نمایشی به جشنواره تئاتر اکبر رادی پیام داد

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی صادر کرد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، متن پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به این شرح است:

” اکبر رادی ستاره­ی درخشان ادبیات نمایشی ایران با آثار ماندگار و با هویت خود همیشه ماندگار است. اینک که چند سال از کوچ این هنرمند فرهیخته می‌گذرد ادبیات نمایشی ما و جامعه­ی هنرمندان تئاتر بیشتر از هر زمان دیگر ارزش و اهمیت این نویسنده متواضع و با اصالت را  درک می‌کنند. پویایی و زنده بودن نمایشنامه‌های باشکوه اکبر رادی با شخصیت‌های ایرانی، نشان­دهنده­ی فرهنگ و رفتار و باور مردمان این سرزمین است.

برگزاری نخستین جشنواره اکبر رادی، فرصت شایسته‌ای است تا جایگاه و ارزش و اهمیت این نویسنده­ی نامدار هویدا شود. این رخداد به همت هنرمندان و علاقه‌مندان آن نویسنده، یک اتفاق ارزشمند و باشکوه و با نتایج درخشان خواهد بود. در میان این گروه پرتلاش حمیده‌بانو عنقا، همراه دیرآشنای رادی قرار دارد و برآنند تا با اهدافی چون تقویت بنیان نمایشنامه‌‌نویسی ایران، ژرف‌نگری در آثار و اندیشه‌‌های‌ رادی و ارج ‌نهادن یا بهتر شناختن استعدادهای جدید تئاتر گام بردارند. رادی بر این باور بود که شالوده­ی نمایشنامه، شخصیت است و شخصیت، بیش از هر مولفه­ی دیگر، در سخن ظهور و بروز می‌‌یابد و لذا صحنه­ی بی‌گفت‌‌وگو، نهایتاّ به جست‌وخیز و تقلاهایی منجر می‌شود که ارتباطی با هنر گران­قدر تئاتر ندارد. به باور رادی شیرازه و قلب و مغز هنر تئاتر، همانا نمایشنامه است و تلاش برای نادیده ‌گرفتن یا خفیف جلوه دادن آن، اندیشه را از تئاتر سلب خواهدکرد. مضمون تمامی نمایشنامه‌های رادی، ستایش شرافت انسانی و شایسته‌‌سالاری است. سپاسگزار هنرمندانی هستیم که قدردانی از نمایشنامه‌نویسی را که به وجدان و عدالت باور داشت، از یاد نمی‌برند. ”

شهرام کرمی

مدیر کل هنرهای نمایشی