رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April
  • چهارشنبه 19 دی 1397 - 13:26
  • کد خبر : 32730
  • تئاتر
  • چاپ خبر : برگ زرین دیگری به تاریخ ادبیات نمایشی ایران اضافه شد

هفت اثر منتشر نشده از مجموعه آثار اکبر رادی در بخش نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی  توسط بنیاد رادی و با همکاری انتشارات خاموش،  با حضور هنرمندان، اهالی رسانه، اعضای ستاد برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط […]

هفت اثر منتشر نشده از مجموعه آثار اکبر رادی در بخش نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی  توسط بنیاد رادی و با همکاری انتشارات خاموش،  با حضور هنرمندان، اهالی رسانه، اعضای ستاد برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی هفت اثر از مجموعه آثار منتشر نشده اکبر رادی به نام های گزارش یادداشتهای یک کارمند،افسانه دریا، میان در و چند داستان دیگر،مسخره، از دست رفته، مردی کنار رود،ماهیگیران دریا و کنار حوض که به کوشش بهروز محمودی بختیاری و زیر نظر حمیده بانو عنقا، چاپ و منتشر شده در مراسمی با حضور حمیده بانو عنقا، آرش رادی، بهزاد صدیقی، بهروز محمودی بختیاری، مجید شمس الدین، مریم معترف، محمد چرمشیر و تعدادی از هنرمندان و اهالی قلم روز سه شنبه ۱۸ دیماه  در تالار مشاهیر ایران مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.

بر اساس این گزارش حمیده بانو عنقا در این مراسم در سخنان کوتاهی با اشاره به ویژگی های آثار اکبر رادی گفت: برای نسل امروز و برخی از جوانان که  تصور می کنند یک باره و بدون طی کردن مراحل می توانند بر روی پله اخر نردبان قرار بگیرند و ره صد ساله را یک شبه طی کنند می گویم و خوب است که بدانند  اکبررادی ازپله اول و آرام آرام به مسیرش ادامه داد تا به پله آخر رسید.

رییس بنیاد اکبر رادی در ادامه گفت: آقای دکتربهروز محمودی بختیاری دوسال تمام زحمت کشیدند وخیلی برای من پیش از گذشته اعتبار پیداکردند وکتاب هایی که درانزوابودند به حکم زحمات ایشان به چاپ رسیده است زمانی که شما این کتاب ها رامی خوانید سن رادی رادرآن زمان درنظربگیرید وقضاوت کنید وتاکید می کنم این کارها را با دیگر آثاررادی قضاوت نکنید

بهروز محمودی بختیاری که کتابهای مذکور به همت او به زیورطبع آراسته شده در مراسم رو نمایی کتابهای یاد شده گفت:  نمایشنامه ازدست رفته که نخستین نمایشنامه اکبررادی است یک نمایشنامه مهم درتاریخ ادبیات نمایشی ایران است نمایشنامه ای ناتورال اززندگی فلاکت بار مردم است . وی با ابراز خرسندی از چاپ کتابهای یاد شده که توسط انتشارات خاموش به زیور طبع آراسته شد اظهار امیدواری کرد تا روند توجه به ادبیات نمایشی ایران و رمان های ارزشمند ایرانی در حوزه چاپ و نشر گسترش یابد.

این گزارش حاکیست: بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی نیز در این مراسم گفت:

امروز برگ ‌زرینی دیگر به ادبیات نمایشی ایران افزوده شد و این روز به خاطر انتشار  اثار جدید و چاپ نشده ی استاد اکبر رادی به یادماندنی و در تاریخ ادبیات نمایشی ثبت خواهد شد .این آثار مربوط به سنین نوجوانی و آغاز سنین جوانی استاد رادی است و نگارش این آثار به سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸ و ۹ مربوط می شود، سال هایی که استاد رادی هنوز روزنه آبی به عنوان اولین نمایشنامه ی حرفه ای اش ننوشته بود. به گمانم هم این شش مجموعه داستان و داستان بلند و هم نخستین نمایشنامه ی او با نام ازدست رفته امروز منتشر شده ، از خواندنی ترین آثار  ادبیات نمایشی و ادبیات داستان ی معاصر ایران محسوب می شود.

صدیقی تصریح کرد: فکر می کنم همیشه وقتی آثار یک نمایشنامه نویس جدی و‌خرفه ای برای انتشار در دسترس ناشر قرار می گیرد که نخستین چاپ آن اثر توسط ان ناشر انجام می شود ، باعث خوشحالی ، خوشوقتی و از افتخارات آن ناشر محسوب می شود و امروز نشر خاموش از این افتخار بهرده برده است.

وی گفت: در این جا لازم است از دست خط استاد اکبر رادی بادی کنم که به گفته ی استاد محمود دولت آبادی دولت آبادی هم چون مینیاتور است . دقت در نگارش و‌یرایش و بازنویسی آثارش پس از تمام شدن هر نمایشنامه ، از ویژگی های دوران نویسندگی اکبر رادی است و کسانی که نوشته هایش استاد آشنا هستند در این مورد حرف ما را تایید خواهندکرد . با خواندن این آثار به علاوه بر پی بردن موقعیت های داستانی  و شخصیت های هر اثر پی می بریم با یک زبان معیار و‌پالوده و‌ پیراسته نیز رو به رو‌می شویم .

اضافه می شود:  هفت جلد  کتابهای منتشر نشده از آثار استاد اکبر رادی به کوشش دکتر بهروز محمودی بختیاری تصحیح و منقح و زیر نظر انتشارات خاموش منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار