تئاتر
کد خبر : 32791
پنجشنبه - 20 دی 1397 - 20:35
تعطیلی موقت از هفته‌ی آینده

تماشاخانه «باران» به هادی حجازی‌ فر واگذار شد

تماشاخانه «باران» فعالیت خود را با مدیریت فعلی‌اش روز جمعه ۲۱دی‌ماه به پایان می‌رساند و پس از آن واگذار می‌شود.

خیام وقار کاشانی با تایید این مطلب بیان کرد: روز جمعه آخرین روز فعالیت تماشاخانه باران با این تیم مدیریتی خواهد بود و این مجموعه به هادی حجازی‌فر (بازیگر سینما و کارگردان تئاتر) واگذار شده است.

او افزود: «باران» تعطیلی یک ماهه‌ای برای بازسازی و نوسازی خواهد داشت و بعد احتمالا از اوایل اسفند کارش را شروع خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا تصمیم به واگذاری گرفته و آیا شرایط این روزهای تئاتر خصوصی بویژه سختگیری‌هایی که با تعطیلی تماشاخانه شهرزاد احتمالا بیشتر هم خواهد شد، در این تصمیم تاثیرگذار بوده است؟ اظهار کرد: در این باره صحبت‌های رسمی که هیچگاه از سوی شورای نظارت مطرح نمی‌شود و همیشه یکسری قوانین نانوشته وجود دارد که منطقی هم پشت آن نیست و درواقع یک سری امور سلیقه‌ای و فرمایشی وجود دارد که به هر حال باید لحاظ شود.

فضای کار خیلی سخت و بسته شده است

وقار کاشانی ادامه داد: شاید این همه سخت گیری و فرسایشی شدن روند گرفتن مجوز که مثلا به رد شدن هفت، هشت مورد از کارهای ما در نیمه دوم امسال منجر در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده است، چون فضا خیلی سخت و بسته شده و آنطور که آدمی دلش بخواهد دیگر نمی‌تواند کار فرهنگی انجام دهد و از آنجا که در بخش خصوصی تنگناهای زیادی داریم حتی یک روز بی اجرا ماندن سالن، در بخش خصوصی ضرر و زیان زیادی به همراه دارد و این مسئله وقتی تکرار می شود ما را هم خسته می‌کند.

او درباره اضافه شدن مسئولیت مدیران سالن‌ها برای اجرای نمایش هم گفت: در زمان سرپرستی آقای امیری (در شورای نظارت و ارزشیابی) فرمی طراحی شده بود که در ۱۶ مورد، مدیران سالن‌ها را برای اجرا متعهد می‌کرد. در حالی که اگر قرار است مدیر سالن خودش همه چیز را رعایت کند پس چه نیازی به حضور شورای نظارت است و اگر شورای نظارت وجود دارد پس چرا مدیر سالن به پذیرش مسئولیت تمام آنچه اتفاق می‌افتد باید متعهد شود؟

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چه ارزیابی‌ای از فعالیت تماشاخانه باران به عنوان اولین تماشاحانه خصوصی که شروعی موفقیت‌امیزی هم داشت‌، دارد و برای آینده تئاتر خصوصی هم با این وضعیت چه‌ پیش‌بینی‌ای دارد؟ بیان کرد: چهار سال پیش که ما فعالیت تماشاخانه باران را شروع کردیم، نگاه‌مان صرفاً فرهنگی و جریان ساز در تئاتر بود ولی این تئاتر خصوصی فعلی، خیلی با آنچه مدنظر ما بود فاصله دارد. به هر حال قصد ما سالن اجاره دادن یا مسائل اقتصادی نبود، هرچند خیلی درگیرش بودیم ولی آنقدر سیاستگذاری‌ها غلط و شتابزده رخ داد که همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

وقار کاشانی گفت: شتابزدگی در تاسیس سالن‌ها، مدیران بدون برنامه و مجوزهای بدون پشتوانه‌ای که حتی بدون کوچکترین  مصاحبه با مدیرانشان در این سال‌ها صادر شد، همگی فضای کلی تئاتر را دستخوش یکسری تغییرات نامطلوب کرد که در نتیجه آسیب آن را خود تئاترخصوصی در آینده خواهد خورد چون سالن‌های خصوصی بی رویه زیاد شدند ولی به نسبت آن، تماشاگر، بی‌رویه زیاد نشد و به جایش کارهای بد و بی‌کیفیت بی‌رویه زیاد شدند، آن هم به خاطر اینکه چرخه اقتصادی این سالن‌ها بتواند گردش داشته باشد و برخی دوستان من در این سالن‌ها به اجرای هر نمایشی تن می‌دهند.

تا قبل از اینکه به گرداب برسم خودم را از این مهلکه بیرون کشیدم

او اضافه کرد: در این اوضاع تشخیص دادم و فکر کردم تا قبل از اینکه وارد آن گرداب شوم و مجبور شوم به خاطر تامین هزینه‌ها به اجرای هر نمایشی تن بدهم و رسالت و ایده آلی که مدنظرم بود را خدشه‌دار کنم، آرام خود را از این مهلکه کنار بکشم، علیرغم اینکه کار آسانی نبود چون یک ماجرا را شروع کرده بودم ولی به هر حال از یک جایی خسته شدم و یک سری برنامه‌ها و آینده با چشم اندازی که هست آدم را مجبور می‌کند بگذارد و برود و این به هرحال خوشایند نیست.

مدیر تماشاخانه باران در پاسخ به اینکه سراغ تأسیس سالن دیگری نخواهد رفت؟ گفت: الان خیلی خسته‌تر از آن هستم که به این موضوع فکر کنم چون در این چند سال هم از سوی دولت و هم از طرف خود هنرمندان بسیار اذیت شدم.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا صنف تماشاخانه‌دارانی که راه‌اندازی شد در به ‌سامان کردن اوضاع نتوانسته کاری کند؟بیان کرد: صنفی که شکل گرفته تنها صنف قانونی است که در وزارت کار ثبت شده و مجوز گرفته است، اما متاسفانه به اندازه کافی همکاری نشده و مقداری پراکندگی وجود دارد به همین دلیل این صنف به جایی که باید برسد، نرسیده و هنوز نمی‌تواند خواسته‌های صنفی خود را با همکارانش مطرح کند و در میان بگذارد. اما امیدوارم با توجه به اتفاقات ناگواری که در حال رخ دادن است اجماع در صنف تماشاخانه‌داران شکل بگیرد تا بتواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

به گفته خیام وقار کاشانی تماشاخانه باران فعلا چند ماهی با همین نام فعالیت خواهد کرد ولی نام آن قطعا تغییر می‌کند که این مستلزم صدور مجوزهای لازم است.

منبع: ایسنا