رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» ضمن تشریح مشکلات فرآیند تولید این مجموعه، رفع این مشکلات را شرط اصلی ساخت فصل دوم مجموعه عنوان کردند. نشست سریال «بانوی عمارت» ساخته عزیزالله حمیدنژاد عصر امروز چهارشنبه ۱۹ دی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد و عوامل سریال در آن حضور یافتند. این نشست با حضور […]

تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» ضمن تشریح مشکلات فرآیند تولید این مجموعه، رفع این مشکلات را شرط اصلی ساخت فصل دوم مجموعه عنوان کردند.

نشست سریال «بانوی عمارت» ساخته عزیزالله حمیدنژاد عصر امروز چهارشنبه ۱۹ دی در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد و عوامل سریال در آن حضور یافتند.

این نشست با حضور مهدی آذرپندار سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما، عزیزالله حمیدنژاد کارگردان، مجید مولایی تهیه‌کننده، نیکی نصیریان، مریم مومن و شبنم فرشادجو بازیگران و حمید خواجه‌نژاد مدیر روابط عمومی سیما برگزار شد.

کارگردان گزیده‌کاری هستم

حمیدنژاد در ابتدای این نشست عنوان کرد: سریال بانوی عمارت با عشق و علاقه گروه ساخته شد و مخاطبان زیادی را به تلویزیون جذب کرد.

وی درباره گزیده‌کاری خود و پذیرفتن ساخت این سریال تصریح کرد: علت کم کاری من این است که گزیده‌کار هستم؛ باید نکاتی تامین شود تا دست به کار شوم. در سینما اینگونه بودم و در تلویزیون هم به همین روش عمل می‌کنم. فیلمنامه آقای جوانمرد کار بسیار خوبی بود و دیالوگ‌های جذابی داشت که باعث شد این سریال را انتخاب کنم.

کارگردان «بانوی عمارت» همچنین درباره ساخت فصل دوم توضیح داد: ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم و اگر توانستیم کار قوی‌تری تولید کنیم، آن را می‌سازیم. من اگر فکر کنم که کار ضعیف می‌شود فصل دوم آن را نمی‌سازم. ساخت فصل دوم منوط به این است که مشکلاتی که در این فصل داشتیم دیگر نداشته باشیم.

تأثیر تغییر مدیران بر فرآیند تولید

مجید مولایی تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی نیز درباره این مشکلات گفت: وقتی ما سریال را شروع کردیم تغییراتی در معاونت سیما رخ داد و رویکردهای متفاوتی در بودجه به‌وجود آمد. به طور مثال از ما خواستند با بودجه کمتر این کار را بسازیم تا پروژه‌های بیشتری به جریان بیفتد!

وی افزود: آقای میرباقری اصرار داشت برآوردها را کاهش دهد. به طور مثال ما قبل از این سریال، مجموعه «چرخ فلک» را ساختیم و بودجه «بانوی عمارت» حدود ۲۰ درصد از آن کار کمتر بود و حتی همین الان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سریال‌های آپارتمانی حال حاضر کمتر است. بودجه‌ای هم که تعلق گرفت در شرایطی سخت و به صورت قسطی پرداخته شد. خیلی‌ها هم دستمزدهای واقعی خود از سریال را دریافت نکردند. این کمبود بودجه باعث شد شرایط دشواری داشته باشیم و حتی در مقاطعی کار تعطیل شود.

قرارمان سرگرمی صرف نبود

احسان جوانمرد نویسنده کار نیز درباره فیلمنامه‌ «بانوی عمارت» توضیح داد: جرقه اولیه ساخت این کار برای نمایش فرهنگ و تاریخ و گذشته ما زده شد و قرار نبود تاریخ صرف باشد و قرار هم نبود فقط سرگرمی باشد.

وی ادامه داد: فیلمنامه در شوراهای مختلف می‌رفت و تصویب می‌شد و یا پس از مدتی رد می‌شد و همواره در این چند سال متن به تولید نرسید. رعایت صداقت مهمترین ویژگی یک فیلمنامه است و مخاطب می‌تواند اطمینان داشته باشد که فیلمنامه نیامده بیانیه بدهد یا تاریخ را به نفع گروه خاصی مصادره کند.

نویسنده فیلمنامه «بانوی عمارت» در بخش دیگر درباره واقعی بودن شخصیت‌های این مجموعه اظهار کرد: هیچ کدام از شخصیت‌ها جز واقعه کشته شدن ناصرالدین شاه، میرزا رضای کرمانی و کلنل روس، واقعی نیستند اما تمام این شخصیت‌ها از عمو مشتی تا حضرت والا مابه ازاهای واقعی در دوران خود داشته‌اند. ما در دوره قاجار شاهزاده در برابر قدرت، شاهزاده منتقد و… داشته‌ایم و مردم عادی و بازاری‌هایی مثل اسد هم بوده‌اند که با دربار زاویه داشته‌اند؛ این‌ها همه ما به‌ازای تاریخی دارند.

مقایسه «بانوی عمارت» با آثار علی حاتمی کارشناسانه نیست

حمیدنژاد درباره مقایسه سریالش با کارهای علی حاتمی گفت: این مقایسه کارشناسانه نیست، آثار علی حاتمی مولفه‌های خاص خود را دارد. به طور مثال مخاطب وقتی سریال سلطان صاحب قران را می‌بیند برایش زمینه ذهنی ایجاد می‌شود. شخصیت‌های ما گاهی می‌خواستند وقتی حرف می‌زنند و یا راه می‌روند شبیه فیلم و سریال های قدیمی حرف بزنند درحالیکه من از این اتفاق مانع شدم. به فرص اینکه سریالی در فضای ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال پیش ساخته شده و معماری، گریم و طراحی لباس ها شبیه این کارهاست، اما نمی توان گفت به لحاظ موضوعی هم شبیه هستند.

در ادامه جوانمرد درباره ادامه داستان بانوی عمارت هم توضیح داد: سه نسخه برای فصل دوم بانوی عمارت نوشته شده اما مشخص نیست که کدام یک از این ورژن‌ها ساخته می‌شود و حتی در چه تاریخی روایت خواهد شد و حتی به قول آقای حمیدنژاد مشخص نیست که فصل دوم بهتر از فصل اول باشد.

هنوز برای فصل دوم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

آذرپندار نیز در ادامه درباره ساخت فصل  دوم بیان کرد: اگر ظرفیتی برای ساخت فصل دوم وجود داشته باشد حتما آن را خواهیم ساخت. هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم که فصل دوم می‌تواند ادامه ای بر فصل اول باشد یا خیر.

حمیدنژاد در ادامه درباره مشکلات سریال یادآور شد: وقتی من کار تاریخی می‌سازم دوست دارم در شرایط آرام کارم را انجام دهم تمام مشکلات و مسایلی که داشتیم باعث شد به کیفیت آسیب بزند. نمی‌توانم تضمین دهم که عوامل من مثل خودم اعصاب فولادین داشته باشم.

آذرپندار هم درباره مشکلات بودجه‌ای این مجموعه گفت: این سریال از دوره مدیران قبلی شروع شد و من کمترین سهم را در ساخت آن داشتم که باید از مدیرات قبلی تشکر کرد. درباره مشکلات بودجه باید گفت سریال‌سازی در تلویزیون در دوره ای بسیار ضعیف شد و حتی بازیگرانی مهاجرت کردند و پر کردن آنتن بسیار سخت بود. آقای حمیدنژاد حق دارد اما این اتفاق برای همه پروژه‌ها رخ داد.

سریالی که بیشتر دیده می‌شود حساسیت‌ها به آن بیشتر می‌شود

حمیدنژاد درباره ممیزی‌های این کار هم عنوان کرد: من در سریال «چرخ فلک» با مشکلات بیشتری مواجه شدم و در این سریال هم نگران بودم که به مشکل بربخوریم و گاهی هم با هشدارهایی نسبت به حجاب و… از طرف تهیه‌کننده مواجه می‌شدم. در زمان پخش هم اشکالاتی از سریال می‌گرفتند اما خدا را شکر با واسطه آقای مولایی این اشکالات به حداقل می‌رسید.

وی افزود: متاسفانه وقتی سریال بیشتر دیده می‌شود حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر می‌شود این سریال هم در قسمت های آخر با حساسیت های بیشتری مواجه شد اما خوشبختانه در نهایت سکانس ها پخش شد و این اشکالات به سریال ضربه ای نزد.

نیکی نصیریان بازیگر نوجوان «بانوی عمارت» هم در بخشی از این نشست درباره نقش خود اظهار کرد: فکر نمی‌کردم نقش آهو در بانوی عمارت اینقدر دیده شود و محبوب باشد. خوشحالم بعد از ۱۰ سال دوباره کارم دیده شد.

مریم مومن بازیگر نقش فخرالزمان هم عنوان کرد: فخرالزمان با من خیلی فرق دارد حرفی برای گفتن ندارم و فقط تشکر می‌کنم از عوامل.

شبنم فرشادجو دیگر بازیگر مجموعه نیز در پایان نشست تصریح کرد: من پیش از این در تئاتر هم کارهای تاریخی زیاد داشته‌ام و در تلویزین نیز پیش از این در مختارنامه حضور داشتم و خوشحالم که در این کار تاریخی هم حضور داشتم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار