تیتر روز » سینمای ایران
کد خبر : 32771
پنجشنبه - 20 دی 1397 - 20:16

۴ اتفاق مثبت جشنواره فجر ۳۷

سالن سینما رسانه برای فیلمسازان اهمیت خاصی دارد، نمایش هر فیلم در این سالن باعث تابش نور و سوق دادن توجه‌ها به آن فیلم می‌شود.

جشنواره فیلم فجر ملی امسال از ۱۰ بهمن شروع خواهد شد، اگر از سر انصاف به سیاست‌ها و اقدامات تیم برگزاری کننده تا امروز نگاه کنیم شاهد چند اتفاق مثبت هستیم:

۱ – بازگشت بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها)

سال گذشته در اقدامی عجیب، بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) از جشنواره فجر حذف شد و ۳ فیلم اولی با سایر فیلم‌ها در رقابت قرار گرفتند، بعد از اتمام جشنواره این اقدام آماج سیل اعتراضات و انتقادات قرار گرفت به این دلیل که این سیاست منجر به حذف جوانگرایی و فرصت سوزی برای استعدادهای جوان شد و از طرف دیگر خلا شور و حال حضور فیلمسازان جوان در جشنواره کاملا محسوس بود.

خصوصا وقتی که فیلمی چون «درساژ» که در جشنواره پذیرفته نشده بود با کسب جایزه از جشنواره برلین و موفقیت در جشنواره‌های جهانی دیگر، خود بخود این پرسش را پیش کشید که چرا چنین فیلمی از نگاه هیئت انتخاب جشنواره فجر دور مانده است؟

حال امسال با حضور ۱۰ فیلم از فیلمسازان معروف به «فیلم‌ اولی» نوید شور و حالی جدید و اتفاقاتی مثبت را در جشنواره سی و هفتم می‌دهد.

۲ – نحوه زمان‌بندی نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه

امسال هم ساعت و روز نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه جشنواره فجر بر اساس قرعه کشی مشخص شد. سالن سینما رسانه برای فیلمسازان همواره اهمیت خاصی دارد، به دلیل اینکه تقریبا نمایش هر فیلم در این سالن باعث تابش نور به آن فیلم می‌شود و تمام سر و صداها و مطالب مربوط به هر فیلمی بعد از نمایش آن در این سالن رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

سال‌های گذشته که بدون قرعه کشی برنامه نمایش فیلم‌ها اعلام می‌گشت، کلی جنجال، اعتراض و انتقاد به نمایش برخی فیلم‌ها صورت می‌گرفت. مثلا فیلمی که نمایش آن در سانس اول اولین روز جشنواره بود معمولا با اعتراض سازندگان آن همراه می‌شد، یا فیلمی که بعد یا قبل از فیلم فیلمسازان معروف قرار داشت هم از این اتفاق ناراضی بودند، چون به زعم خودشان فیلم آنها تحت الشعاع جنجال‌های فلان فیلم یا فلان فیلمساز قرار می‌گرفت و ….

این اتفاق انجام قرعه کشی آن هم با حضور جمع زیادی از اهالی رسانه و نمایندگان فیلم‌ها باعث شده بسیاری از این حرف و سخن‌ها خاتمه یابد و دیگر قصد و غرض افرادی خاص یا مطرح ساختن تئوری توطئه، محلی از اعراب نداشته باشد.

۳ – مجریان نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها

۵ مجری آشنا به سینما نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌های حاضر در جشنواره را در سینمای اهالی رسانه برگزار خواهند کرد. امسال منصور ضابطیان، احسان کرمی،فرزاد حسنی، محمود گبرلو و حمیدرضا مدقق مسئولیت اجرای نشست‌ها را برعهده خواهند داشت.

سال گذشته تمامی این جلسات را محمود گبرلو برگزار کرد. این اتفاق به نوعی یکنواختی در شکل و اجرای نشست‌ها منجر شده بود اگرچه انصافا محمود گبرلو به نحو احسن کارش را انجام می‌داد اما امسال با این ترکیب ۵ نفره شاهد تنوع در این بخش هم هستیم . نکته جالب توجه این که این قضیه هم به شکل قرعه رقم خورد و هر فیلمی بر اساس قرعه در روزی قرار گرفت که مجری آن مشخص بود.

۴ – انتشار لیست متقاضیان کارت سینما رسانه

بعد از ثبت نام اهالی رسانه برای درخواست صدور کارت حضور در جشنواره فجر امسال، اسامی تمامی متقاضیان و رسانه‌های مربوطه آنها منتشر شد و به شکلی شفاف معلوم شد چه افرادی و از طرف کدام رسانه در سینمای رسانه حضور خواهند داشت.

سال‌های قبل در جشنواره همیشه این اعتراض وجود داشت که بسیاری افراد در سینمای رسانه حضور دارند که اساسا ربطی به این قشر و این صنف ندارند و چرا برای این افراد کارت صادر شده است؟ همواره این شائبه مطرح بود که افرادی به دلیل دوستی یا رابطه فامیلی با مدیر مسئول یا سردبیر فلان روزنامه یا سایت از این موقعیت بهره‌مند شده‌اند.

امسال بنابر اعلام روابط عمومی جشنواره، ۱۲۸۵ نفر از اصحاب رسانه و منتقد سینما، متقاضی حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شدند، که از این میان ۱۰۵۱ نفر به عنوان اصحاب رسانه و ۲۳۴ نفر به عنوان منتقد، درخواست خود را ثبت کرده‌اند. قرار است پس از مراحل اولیه بررسی مجوزها، شورای رسانه‌ در روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حال بررسی صلاحیت متقاضیان بر اساس شیوه‌نامه اعلام شده است که نتیجه آن متعاقبا منتشر خواهد شد.

با این شفاف‌سازی جای هیچ حرف و سخنی باقی نخواهد ماند و اگر هم کارتی برای افراد غیر مرتبط صادر شود مسئولیت آن با تیم برگزار کننده خواهد بود.

منبع: عصر ایران