تئاتر
کد خبر : 33941
جمعه - 19 بهمن 1397 - 11:30

رمز شب: دفاع از حقوق زنان است

نرگس صابری کارگردان «دلارام ناآرام» با اشاره به اینکه این نمایش با شعار «رمز شب: دفاع از حقوق زنان» در جشنواره تئاتر فجر اجرا می شود درباره ویژگی های این اثر نمایشی سخن گفت.

نرگس صابری کارگردان نمایش «دلارام ناآرام» که این روزها در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است درباره اجرای این نمایش و حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: این نمایش از ۷ بهمن ماه اجرای خود را در حوزه هنری آغاز کرده است اما متاسفانه آنطور که انتظار داشتم از کار استقبال نشده است. این نمایش در بخش مسابقه ایران یک و همچنین بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی جشنواره تئاتر فجر نیز حضور دارد.

وی ادامه داد: «دلارام ناآرام» در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشت و از این طریق به جشنواره تئاتر فجر معرفی شد. این نمایش با پیام تبلیغاتی «رمز شب: دفاع از حقوق زنان» اجرا می شود. ایده اصلی این اثر نمایشی نیز از شعار دفاع از حقوق زنان و تساوی حقوق زن و مرد نشات می گیرد که در طول تاریخ همه احزاب سیاسی و تفکرها روی آن مانور می دادند و از این طریق افراد را به خود جذب می کردند اما متاسفانه این شعارها در حد حرف باقی می مانند.

صابری درباره داستان نمایش توضیح داد: «دلارام ناآرام» درباره زندگی زنی به نام دلارام است که جذب شعارهای دفاع از حقوق زنان شده و برای تحقق بخشیدن به این شعار جذب گروه های مختلف می شود اما با عضویت در هر گروه به این نتیجه می رسد که آنها تنها به قصد فریب این شعارها را سر می دهند. داستان نمایش از قبل از انقلاب و با حضور دلارام در سپاه دانش آغاز می شود. او در یکی از روستای غرب کشور معلم می شود و از آنجا با گروهک مجاهدین خلق (منافقین) آشنا و جذب شعار این حزب که «آزادی اندیشه بی حق زن نمی شه» بوده است، می شود اما بعد از مدتی متوجه می شود که در آنجا می خواهند از او سوءاستفاده کنند و برعکس شعاری که سر می دهند همه زنان در واقع یک شوهر دارند و قرار است زنان مسعود رجوی باشند.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: دلارام سپس تحت تاثیر شعارهای حزب رستاخیر جذب این حزب می شود و در آنجا هم به دروغ بودن شعارها پی می برد. رؤسای این حزب دلارام را مامور به ترور امام خمینی (ره) در پاریس می کنند و او در آنجا با نامه امام به همسرش روبرو می شود و شیفته احترام و علاقه ایشان به همسرشان شده و از این پس به صف انقلابیون می پیوندد تا تساوی حقوق زنان را در این جمع بیابد. دلارام در دوران جنگ تحمیلی جزو زنان مبارز شده و در جبهه اسیر می شود …

وی افزود: این نمایش ابتدا توسط مصطفی جعفری خوزانی به صورت یک نمایش خیابانی نوشته شده بود که من آن را تبدیل به اثری صحنه ای کردم. نمایش در یک دور تکرار روایت می شود و این مساله را یادآوری می کند که انگار همه ما زنان در این موقعیت قرار می گیریم و همین نکته برای من بسیار جذاب بود.

صابری در پایان صحبت هایش بیان کرد: با وجودی که این نمایش اثری انقلابی محسوب می شود اما هیچ حمایتی از طرف ارگان ها و نهادهای مربوطه از ما نشده است و حوزه هنری تنها سالن نمایش و هزینه تبلیغات را در اختیار ما قرار داد.

نمایش «دلارام ناآرام» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و نرگس صابری و کارگردانی نرگس صابری تا ۲۶ بهمن‌ماه هر شب ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه به نشانی تقاطع خیابان حافظ و سمیه به صحنه می رود.

منبع: مهر