رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد که فیلم «شبی که ماه کامل شد» بیشترین سیمرغ‌ها را از آن خود کرد. عصر امروز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس […]

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد که فیلم «شبی که ماه کامل شد» بیشترین سیمرغ‌ها را از آن خود کرد.

عصر امروز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در محل برج میلاد با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و جمعی از سینماگران آغاز شد.

محمدرضا شهیدی فرد مجری این مراسم در آغاز با اشاره به آغاز مراسم رأس ساعت ۱۸:۳۰ گفت: احتمالا فکر نمی‌کردید مراسم اینقدر سر موعد آغاز شود و خوشحالیم که طبق برنامه رأس ساعت اعلام شده آغاز شده است.

شهیدی‌فرد سپس با اشاره به حضور هنرمندان بزرگ حاضر در مراسم مانند جمشید مشایخی و علی نصیریان، درگذشت همسر علی نصیریان را به این هنرمند تسلیت گفت.

نرگس آبیار، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، منوچهر شهسواری، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، هومن بهمنش، احسان رسول‌اف، نیلوفر خوش‌خلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمین‌پرداز، گیتی معینی، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته طائرپور، سیروس الوند، پوران درخشند، ریما رامین فر، محمود کلاری… از دیگر هنرمندان حاضر در آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر هستند.

گزارش دبیر جشنواره از فجر سی‌وهفتم

در ادامه این برنامه ابراهیم داورغه‌زاده دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با دعوت شهیدی‌فرد پشت تریبون حاضر و در سخنانی به ارائه گزارشی از برگزاری این رویداد پرداخت.

داورغه‌زاده که سخنرانی خود را از روی متن قرائت می‌کرد، گفت: با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید. در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

وی افزود: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

دبیر جشنواره فجر ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

داروغه‌زاده گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

برندگاه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر:

?سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: «متری شیش و نیم»

?سیمرغ بلورین فیلم: «شبی که ماه کامل شد»

?سیمرغ بهترین کارگردانی: نرگس آبیار(شبی که ماه کامل شد)

?سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران: «سرخ پوست»(نیما جاویدی)

?سیمرغ بهترین فیلمنامه: محسن قرایی و محمد داوودی(قصر شیرین)

?سیمرغ بهترین نقش اول مرد: هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)

?سیمرغ بهترین نقش اول زن: الناز شاکردوست(شبی که ماه کامل شد)

?سیمرغ هنر و تجربه: «مسخره باز»

?سیمرغ بهترین پویانمایی: «آخرین داستان»

?سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد: علی نصیریان(مسخره باز)

?سیمرغ بهترین نقش مکمل زن: فرشته صدرعرفایی(شبی که ماه کامل شد)

?سیمرغ بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه(غلامرضا تختی)

?سیمرغ بهترین موسیقی متن: امین هنرمند(قصر شیرین)

?سیمرغ بهترین تدوین: بهرام دهقانی(متری شیش و نیم)

?سیمرغ بهترین صداگذاری: مهرشاد ملکوتی(ماجرای نیمروز:رد خون)

?سیمرغ بهترین صدابرداری: ایرج شهزادی(متری شیش و نیم)

?سیمرغ بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم(غلامرضا تختی)

?سیمرغ بهترین طراحی لباس: محمدرضا شجاعی(شبی که ماه کامل شد)

?سیمرغ بهترین چهره پردازی: ایمان امیدواری(شبی که ماه کامل شد)

?سیمرغ بهترین جلوه های ویژه بصری: جواد مطوری(مسخره باز)

? سیمرغ بهترین جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان(ماجرای نیمروز؛ رد خون)

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار