رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
  • الأحد ۱۹ ذو الحجة ۱۴۴۱
  • 2020 Sunday 9 August

» 1398

آغاز پخش سریال «کامیون» از فرداشب

نخستین قسمت از مجموعه تلویزیونی «کامیون» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی مشترک ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور جمعه ۱ فروردین ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو می‌رود. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، ابراهیم آرزو، تهیه‌کننده این سریال گفت: «کامیون» مجموعه تلویزیونی ای شیرین و طنز است و به […]


پایتخت ۶ فضای جدید و اتفاقات تازه تری دارد

پایتخت ۶ در فضای جدید و با اتفاقات تازه تر و دیالوگ های خوبی تقدیم مخاطبان می شود به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما،سیروس مقدم گفت : پایتخت ۶ ادامه پایتخت های دیگر است با این تفاوت که پایتخت ۶ فضای جدید و اتفاقات تازه تری را دارد. وی با اعلام […]


ویژه برنامه تحویل سال نو شبکه افق به صورت زنده از حرم مطهر رضوی روی آنتن می رود

برنامه «سلام» ویژه تحویل سال نو به صورت زنده از حرم مطهر رضوی روی آنتن شبکه افق می‌رود. به مناسبت حلول سال نو، ویژه برنامه «سلام» به صورت زنده و از حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از شبکه افق پخش خواهد شد. در این برنامه که با اجرای سید شهرام شکیبا روی آنتن […]


مستندسازان در خط مقدم ثبت کرونا و همراهی با جامعه پزشکی و درمانی ایران هستند

مستندسازان در خط مقدم ثبت کرونا و همراهی با جامعه پزشکی و درمانی ایران هستند این روزها مستندسازان سینمای ایران مثل زمان وقوع همه‌ی حوادث و بلایای طبیعی، پیشتاز ثبت و ضبط تلاش‌ها و از خود گذشتگی جامعه پزشکی و کادر درمانی بیمارستان‌ها در مبارزه با ویروس کرونا در کشور هستند. به گزارش سینماخانه به […]


تغییر بزرگ بازیگر زن پس از بازی در یک سریال تلویزیونی

ژاله کاظمی معتقد است زنان در سریال «در میان خاکستر» پشت مردان ایستاده بودند و همراه آنان از شهر دفاع می‌کردند؛ با بازی در این سریال خط فکری‌ام تغییر کرد. ژاله کاظمی یکی از بازیگران “در میان خاکستر” است؛ او در این سریال نقش «زائره» همسر صاحب عبودزاده دوست و همرزم شهید آلبوغبیش را بر […]


«شش قهرمان و نصفی» از اولین روز سال در آی‌فیلم

آی‌فیلم در نوروز ۹۹ سریال‌ «شش قهرمان و نصفی» را روی آنتن می‌برد. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، مجموعه تلویزیونی «شش قهرمان و نصفی» ساخته حسین قناعت از اول فروردین روی آنتن می‌رود. بازیگرانی همچون اکبر عبدی، شهرام قائدی، بیژن بنفشه‌خواه، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، رؤیا میر علمی، نادر سلیمانی، رامین ناصر […]


دیزنی اکران فیلم «بیوه سیاه» را به تعویق انداخت

دیزنی قرار بود فیلم سینمایی «بیوه سیاه» را در تاریخ یکم می (۱۲ اردیبهشت) راهی سینما‌ها کند، اما از این کار منصرف شد. به نقل از هالیوود ریپورتر، کمپانی دیزنی اکران فیلم «بیوه سیاه» از کمپانی مارول را که داستان آن به طور کامل به این شخصیت اختصاص دارد، به دلیل افزایش نگرانی‌های ناشی از […]


نگاهی به آخرین اقدامات ایران در کنترل و مبارزه با شیوع کرونا در پرس تی وی

برنامه این هفته «ایران امروز» (Iran Today) در شبکه پرس تی وی آخرین اقدامات ایران در کنترل و مبارزه با شیوع کرونا را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، در این برنامه ضمن اشاره به اقدامات انجام گرفته و مصوبات ستاد ملی […]


«سر به مهر» شب سال نو در آی‌فیلم

فیلم سینمایی «سر به مهر» شب سال نو مهمان خانه آی‌فیلمی‌ها می‌شود. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، «سر به مُهر» به‌کارگردانی هادی مقدم‌دوست و با بازی لیلا حاتمی پنجشنبه ۲۹ اسفند در کانال فارسی این شبکه روی آنتن می‌رود. «سر به مهر» داستان دختری است که تمام درددل‌هایش را در وبلاگش می‌نویسد. […]


ادامه توقف کرونایی

تصویربرداری سریال «قورباغه» متوقف شد

با توقف «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی ۲۰ درصد از تصویربرداری این پروژه باقی مانده است. سریال شبکه خانگی «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی مدتی است که در حال فیلمبرداری بوده و بازیگرانی مانند نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی، فرشته حسینی، نوید پورفرج، هومن سیدی و یونا تدین در این سریال جلوی دوربین رفته […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...