رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۰ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 26 April

فروردین ۱۳۹۸ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

‎ابراهیم داروغه‌زاده: موافق ادغام جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر نیستم

دبیر جشنواره ملی فیلم فجر عملکرد جشنواره جهانی فیلم فجر را مثبت ارزیابی کرد و حمایت از این رویداد را به منظور توسعه روابط بین‌الملل ضروری دانست. ‎به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره ملی فیلم […]


سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماگر ایتالیایی به پرسش‌های رسانه‌های ایران پاسخ می‌دهد

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در روز یکشنبه یکم اردیبهشت با برپایی دو کارگاه تخصصی با حضور هنرمندان خارجی با موضوع فیلمبرداری و طراحی صحنه و برپایی نشست خبری آندرئا پاللائورو سینماگر ایتالیایی ادامه می یابد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، برنامه های […]


پخش از آی فیلم انگلیسی:

«۲۱ روز بعد» از آی فیلم پخش می شود

کانال انگلیسی شبکه آی فیلم، سینمایی «۲۱ روز بعد» را با زیرنویس انگلیسی برای مخاطبان خود آماده نمایش دارد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی شبکه آی فیلم، سینمایی ۲۱ روز بعد، به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، محصول سال ۱۳۹۵، داستان پسری است که علاقه دارد فیلمساز شود ولی مادرش مبتلا به سرطان […]


نقدی بر «استر و پادشاه» در آی‌فیلم

فیلم سینمایی «استر و پادشاه» امشب در برنامه «تاریخ و سینما» با حضور خسرو معتضد، از جنبه تاریخی نقد و بررسی می‌شود. به‌گزارش سینماخانه به نقل از روابط‌عمومی شبکه آی‌فیلم، انحرافات تاریخی فیلم سینمایی «استر و پادشاه» در این قسمت از برنامه «تاریخ و سینما» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ایزد مهرآفرین موشکافی می‌شود. «استر و […]


گزارش تصویری دومین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش سینماخانه؛ سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است. سینماخانه / عکاس: امیر سهیلی پور


نمایش الیورتویست، «یاور» نوجوانان کانون اصلاح و تربیت

در پی تشکیل کمپین حمایت از نمایش الیورتویست که اکنون آن را به نام «یاور» می شناسیم، کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت در روزهای دوم تا هفتم اردیبهشت ماه نمایش زندگی خود را با نام «الیورتویست» به روی صحنه خواهند برد. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، مریم کاظمی، […]


بازگشت تئاتر به روال عادی اجراها

تئاتر با آغاز اردیبهشت‎ماه اجراهای به روال عادی باز می‌گردد و بسیاری از نمایش‌ها بر صحنه تماشاخانه‌ها پایتخت اجرا می‌شوند. این هفته از ۳۱ فروردین‌ماه تا ۶ اردیبهشت ماه اجراهای بسیاری به صحنه خواهند رفت و تعداد محدود تا پایان هفته صحنه را ترک می‌کنند اما درکل تعداد اجراهای شهر تهران قابل توجه است. ** […]


سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

محمدحسین مهدویان در سومین روز جشنواره کارگردانی درس می‌دهد

پردیس سینمایی چارسو، سینما فلسطین، دانشکده سینما و تئاتر و دانشگاه سوره، روز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه پذیرای کارگاه‌های کارگردانی، طراحی صحنه، تهیه‌کنندگی، فیلمنامه نویسی، فیلمبرداری وسه نشست تخصصی از جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند بود. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، برنامه های کارگاهی و نشست […]


معرفی حاضران بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۹

ترنس مالیک، پدرو آلمادوار، برادران داردن و کن لوچ از جمله چهره‌های بزرگ سینما هستند که امسال برای نخل طلای جشنواره کن رقابت می‌کنند. به نقل از سایت کن، مدیران جشنواره فیلم کن ساعتی پیش با حضور در یک نشست خبری، فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه اصلی و دیگر بخش‌های این دوره از جمله بخش […]


همزمان با نیمه شعبان؛ کمدی ها روی آنتن شبکه نمایش

پخش فیلم هایی از سینمای کمدی همزمان با جشن بزرگ نیمه شعبان در شبکه نمایش در دستور کار قرار گرفته است. به نقل از روابط عمومی شبکه نمایش، در هفته پیش رو که با نیمه شعبان مصادف است، شبکه نمایش پخش چند فیلم کمدی و شاد را از شنبه ۳۱ فروردین تا جمعه ۶ اردیبهشت، در دستور کار قرار […]


آخرین اخبار

logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

نگاهی به فیلم های “متری شیش ونیم” و “غلامرضا تختی”

به بهانه اکران نوروزی فیلم های "متری شیش ونیم" و "غلامرضا تختی" برآن شدیم تا بار دیگر نگاهی داشته باشیم به این دو فیلم و این بار از منظری دیگر و با تمرکز بر مفهوم "تحول و بازشناخت درام" متری شیش و نیم ( سعید روستایی ) درمورد فیلم متری شیش و نیم ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که قهرمان فیلمنامه کیست ؟ به نظر می رسد درابتدا صمد (سرگرد آگاهی)، به عنوان قهرمان فیلم معرفی می شود و ویژگی های قهرمانانه نیز در او وجود دارد، اما از نیمه دوم فیلم نقش ناصر به عنوان آنتاگونیست در جایگاه قهرمان قرار می گیرد. این که فیلم دو شخصیت اصلی دارد خود نتیجه این نقص دراماتیک است که کنش دوپاره شده و ما عملاً با دوفیلم (و حتی سه فیلم) رو به رو هستیم. درابتدا یک داستان دزد و پلیسی که به دستگیری ناصر خاکزاد ختم می شود و درادامه کشمکش درونی ناصر برای نجات از اعدام و بعد هم نجات خانواده اش از مصادره اموالی که ناصر برای آن ها خریده است. آن چه را که در ماجرای صمداتفاق می افتد عملا نمی توان تحول نامید؛ چراکه صمد نه از سعادت به شقاوت می رسد و نه برعکس. پس آن چه را مربوط به ماجرای صمد در فیلم می شود؛ می توان یک درام ساده و پلیسی نامید که براساس نظر ارسطو برخلاف داستان مرکب الزاما قرار نیست به تحول و بازشناخت ختم شود. اما درمورد دیگر شخصیت چه ؟ به نظر می رسد ما با نوعی باز شناخت در کاراکتر در پایان فیلمنامه رو به رو هستیم. این بازشناخت نتیجه تحولی است که دریک سوم پایانی فیلمنامه رخ می دهد و ناصر متوجه می شود دادگاه قصد دارد تمام اموالی را که ناصر به نام خانواده اش زده بود را مصادره کند. تصور اینکه پدرو مادرش مجبور هستند دوباره زندگی رقت بار گذشته خودرا پیش بگیرند؛ برای ناصر از اعدام سخت تر است. اما این دگرگونی در فیلمنامه از دو نظر قابل اعتنا نیست. چرا که این رویداد نتیجه ضروری و محتمل رویدادهای پیشین فیلمنامه نیست و اصطلاحاً ربطی به کنش اصلی و کشمکش میان قهرمان و ضد قهرمان ندارد. دوم این که به عنوان یک خرده پیرنگ مستقل هم قابل اعتنا نیست؛ چون از ابتدای فیلمنامه و از منظر شخصیت پردازی هیچ مقدمه ای برای آن چیده نشده و به نوعی ماجرای ناصر و فقر خانوادگی اش و به عنوان مثال حرف های او درباره محل زندگی شان در فیلمنامه مسائلی بیرونی و مضاف از کنش اصلی است. غلامرضا تختی ( بهرام توکلی ) فیلم غلامرضا تختی یک درام مبتنی بر شخصیت است. معمولاً دراین گونه آثار تمرکز بر مقوله تحول و باز شناخت در روند داستان گویی و شخصیت پردازی بیشتر است. نویسنده نیز فیلمنامه را از جای مناسبی آغاز می کند؛ لحظه پایانی مرگ تختی و خودکشی. اولین پرسشی که به ذهن مخاطب فیلم متبادر می شود این است که چرا تختی خودکشی کرد؟ ...