سینمای ایران
کد خبر : 36111
چهارشنبه - 4 اردیبهشت 1398 - 07:13

پیشنهاد برپایی کاخ جشنواره‌های سینمایی در لاله‌زار

در نشست «سینما، معماری و شهر» عنوان شد سینما می تواند در ایجاد مطالبه ای عمومی برای پیوند میان مفاهیم سینما، معماری و شهر موثر واقع شود و سینماگران باید به شهر و لوکیشن های آن در آثارشان بیشتر توجه کنند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست «سینما، معماری و شهر» با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و جمعی از مدیران و معماران عصرامروز سه شنبه ۳ اردیبهشت در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

مسعود جعفری از استادان دانشگاه و معمار در ابتدای این نشست بیان کرد: شهر، زمانی معنای واقعی خود را پیدا می کند که به بخشی از حافظه مردمانش تبدیل شود.

در ادامه شادمهر راستین مدیر باشگاه جشنواره با بیان این که در گذشته برای رفتن از یک منطقه شمالی به منطقه ای جنوبی پیوندهای بین خیابان ها مخاطب را درگیر می کرد، گفت: در گذشته در خیابان لاله‌زار مجموعه ای از سینماها قرار داشت اما امروزه به طور لکه ای در سطح شهر سینماسازی می کنیم و اینطور می شود که در فاصله یک کیلومتر کمتر از پردیس کورش، پردیس زندگی هنوز کارآیی لازم را پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر لاله زار بتواند با احیای دوباره با مفهوم سرگرمی شهری ارتباط پیوندی خود را برقرار کند، به یک الگو تبدیل می شود.

ترانه یلدا کارشناس معماری و شهرسازی در ادامه نشست با اشاره به این که الگوی خیابان سی تیر که در یکی دو سال اخیر به محل تجمعی برای مردم تبدیل شده است، بیان کرد: برخی فیلم های مستند درباره لاله زار و سایر معضلات شهری نشان می دهد که چطور ما به شهر آسیب زده ایم. برای تبدیل شدن شهر به محلی زیست پذیر، شاد و سرحال، مرکز شهر باید به عنوان محیطی فرهنگی جدی گرفته شود لذا لاله زار که در این فضا قرار دارد، باید احیا شود.

وی افزود: در حال حاضر نمایش فیلم ها در «گذر سینما» برای مردم در روزهای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاق خوبی است زیرا مردم را با سینما آشناتر می کند. ما شهردار منطقه ۱۲ را به دلیل ایجاد نوروزگاه ها که امکان نمایش رقص های محلی و فضایی شاد را در ایام عید برای مردم فراهم می کرد، تحسین کردیم. در نوروز امسال در خرابه های عودلاجان کنسرت هایی برگزار شد و این اتفاق نشان داد یک فضای خرابه شهری چقدر می تواند جذاب باشد.

ضرورت اجرای ایده های کوچک، موضعی و پرتعداد

علی اعطا رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران نیز در این نشست بیان کرد: تئاتر نصر بدون این که مرمتی اساسی در آن صورت بگیرد، با بازگشایی خود توانسته رویدادهایی برای حضور مردم را برگزار کند. بعضا ایده هایی جذاب برای اجرا در شهر مطرح می شود اما باید سراغ ایده های کوچک، موضعی و پر تعداد برویم که می توانند در عرصه وسیعی از شهر گسترش یابند و بافت شهری را برانگیخته و به سمت مطالبه ای عمومی هدایت کنند.

سینما در زمینه ایجاد مطالبه عمومی مسئولیت دارد

در ادامه جعفری نیز عنوان کرد: مهم ترین دغدغه جشنواره در سال های گذشته داشتن محلی ثابت به عنوان کاخ بود و هنوز نتوانسته ایم در تهران جای ثابتی را بدین منظور راه اندازی و مشخص کنیم.

وی افزود: اگرچه تاثیر امروز سینما بر مردم به خندیدن و سرگرمی محدود شده است اما سینما در ایجاد مطالبه برای مردم مسئولیت دارد. فیلم های قبل از انقلاب بیشتر به موضوع شهر می پرداختند اما سینما امروزه این مساله را مدنظر ندارد. بنابراین ایجاد مطالبه، تسهیل گری و تمرکز بر راه اندازی کاخ جشنواره در لاله زار باید در اولویت قرار گیرد.

شادمهر راستین در ادامه از مهمانان نشست پرسید مردم چطور می توانند سینما، شهر و معماری را در تجمیع با یکدیگر مطالبه کنند؟

اعطا در پاسخ به این پرسش بیان کرد: این که شهر، معماری و سینما با یکدیگر فهمیده شود، امری است که می تواند توسط سینما تحقق یابد.

جعفری نیز در این باره بیان کرد: باید نگاه دوباره ای به خیابان لاله زار با ۲۵ سینمای مرده صورت گیرد و پایگاه سینمایی را در این خیابان احیا کنیم. مطالبه ما از سینماگران این است که در فیلم های خود بیشتر به شهر بپردازند. ایجاد مطالبه در مردم برای درست دیدن شهر اهمیت زیادی دارد. شهر جایی معنا می یابد که به بخشی از حافظه مردمش تبدیل شود. سینما باید شهر را به مخاطبان خود معرفی کند.

ترانه یلدا نیز از شهردار تهران خواست نظیر پروژه تئاتر نصر را در خیابان لاله زار اجرا کند تا برای علاقه مندان به سینما، مرکز شهر به یک پایگاه تبدیل شود.

ضرورت تحقق اقتصادی مبتنی بر فرهنگ

پیروز حناچی شهردار تهران که از مهمانان ویژه این نشست بود، با اشاره به هدف شهرداری مبنی بر تحقق اقتصاد مبتنی بر فرهنگ  در شهر عنوان کرد: آماده کردن فضاهای متناسب برای رویدادهای فرهنگی توسط شهرداری جدی گرفته می شود. همچنین به نظرم اصلی ترین موضوع در شهر، اقتصاد مبتنی  بر فرهنگ است.

وی همچنین عنوان کرد: گذرگاه های فراوانی در تهران وجود دارد که به عنوان کاخ جشنواره از ما مطالبه می شود اما این ها فضاهایی تاریخی هستند که مردم از آن خاطره دارند. اکنون ۱۸ سینما و تئاتر متروکه در لاله زار وجود دارد که به تازگی تئاتر نصر بازگشایی شده که امیدواریم به موزه ای برای تئاتر کشور تبدیل شود.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: باید به یکدیگر کمک کنیم که نگرش مان نسبت به اداره شهر تغییر کند زیرا اقتصاد مبتنی بر فرهنگ، هم سالم تر است و هم منافعی برای مردم به همراه دارد.

رضا میرکریمی، علیرضا شجاع نوری، امیرحسین علم الهدی و وحید قاسمی در این نشست که همزمان با روز معمار برگزار شد، حضور داشتند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.