رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

رزا بوش تهیه‌کننده اسپانیایی می‌گوید دنبال فیلمسازان مستعد است و اگر نیاز به سرمایه‌گذاری، بازاریابی و فروش فیلم باشد، همه را خودش انجام می‌دهد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رزا بوش تهیه‌کننده اسپانیایی یکی از مهمانان ویژه جشنواره امسال است و در این دوره […]

رزا بوش تهیه‌کننده اسپانیایی می‌گوید دنبال فیلمسازان مستعد است و اگر نیاز به سرمایه‌گذاری، بازاریابی و فروش فیلم باشد، همه را خودش انجام می‌دهد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رزا بوش تهیه‌کننده اسپانیایی یکی از مهمانان ویژه جشنواره امسال است و در این دوره از جشنواره کارگاه تهیه‌کنندگی برگزار کرد.

بوش فعالیت حرفه‌ای خود را در جشنواره‌هایی چون موسسه فیلم آمریکا، لندن و سن سباستین آغاز کرد و سپس به‌عنوان شریک با شرکت مکزیکی «تکیلا گنگ» و مشاور فیلم‌های شبکه اچ‌بی‌او در فیلم‌های «فیل»، «شکوه آمریکایی» و… مشغول به فعالیت شد.

از جمله فیلم‌هایی که او در تهیه آن‌ها مشارکت داشته می‌توان به «ستون فقرات شیطان» (گیرمو دل تورو) و «بوئنا ویستا سوشال کلاب» (ویم وندرس) اشاره کرد. او همچنین ‌تهیه‌کننده فیلم‌ «آمورس پروس» (یا «عشق سگی») به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو است. او همچنین عضو آکادمی فیلم اروپا، بفتا و آکادمی علوم و هنر سینمایی است.

شما با جشنواره‌های متنوعی همکاری داشته‌اید.

خیلی تصادفی بود. من در اسپانیا به دنیا آمدم و در خانواده‌ای کاتالان و چندزبانه بزرگ شدم. بعدها با مردی آمریکایی ازدواج کردم و به آمریکا رفتم. زمانی که کار در سینما را شروع کردم، هیچ مدرسه سینمایی نبود که درباره برنامه‌ریزی جشنواره رشته‌ای داشته باشد. همسایه‌ی من در جشنواره کار می‌کرد. او وقتی دید من به چهار زبان تسلط دارم، گفت: «چرا نمی‌آیی با ما کار کنی؟» او به من کار داد. ابتدای دهه ۱۹۸۰ شروع دوران گذار سینمای آمریکای لاتین از سینمای سیاسی سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به سینمایی بود که نسل جوان سردمدار آن بودند؛ فیلمسازانی مانند کارلوس ریگادس، گیرمو دل تورو و آلخاندرو گونزالس اینارتو… خب من جزو اولین نسلی بودم که به کیفیت فیلم‌ها و ارزش این فیلم‌ها پی بردیم. ما منتقد هم نبودیم. وقتی کارم را در سینما شروع کردم، منتقدان بسیار روشنفکر، و پخش‌کنندگان سلیقه بسیار تجاری داشتند. من در ابتدای نسلی بودم که فرهنگ سینمای لاتین را درک کرد.

ما یاد گرفتیم چطور برنامه‌ریزی، اسپانسرینگ و مدیریت انجام بدهیم. ما بیشتر کارآفرینان فرهنگی بودیم. کارم را در شهر لندن آغاز کردم و در «نشنال فیلم تیه‌تر» لندن به‌عنوان برنامه‌ریز مشغول کار شدم. جشنواره فیلم هاوانا هم بسیار مهم بود. همه نسل جدیدی از فیلمسازان بودند. شیلا ویتاکر (نویسنده و برنامه‌ریز جشنواره‌های سینمایی) که با سینمای ایران آشنایی خوبی دارد، استاد من بود. من معاون او شدم. شیلا ویتاکر شیفته سینمای ایران بود. من از او زیاد آموختم. بنابراین در این سال‌ها برایم بسیار اهمیت داشت که به ایران بیاییم. ویتاکر پنج سال پیش درگذشت. او همیشه می‌گفت باید به تهران سفر کنی. او دوستان زیادی در تهران در سازمان سینمایی فارابی داشت. با فاطمه معتمدآریا هم دوست بود. باعث افتخارم است که در ایران هستم. وقتی ویتاکر درگذشت، مراسم یادبودش در رزیز گلن گالری در لندن برگزار شد. یکی از آثار این گالری کاری از منیر فرمانفرمایان بود که چند روز پیش درگذشت. وقتی به تهران آمدم از آثار منیر فرمانفرمایان دیدن کردم. به نظرم او هنرمند بزرگی نه‌تنها در ایران بلکه در جهان است.

شما با فیلمسازان متعددی در مقام تهیه‌کننده همکاری داشتید.

بله، اما تهیه‌کننده مغروری نیستم. تهیه‌کننده‌ای نیستم که داستانی را برای تولید انتخاب کنم. من دنبال فیلمسازان مستعد هستم. اگر نیاز به سرمایه‌گذاری، بازاریابی و فروش فیلم باشد، همه را انجام می‌دهم. هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهم.

شما با گیرمو دل تورو فیلم «ستون فقرات شیطان» را کار کردید. این همکاری چطور پیش آمد، آن هم در دورانی که او فرد مشهوری نبود؟

آن زمان او هنوز در هالیوود کار نمی‌کرد. «کرونوس» اولین فیلم دل تورو در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده بود و موفقیتی نیز کسب کرده بود. برتا ناوارو تهیه‌کننده فیلم یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان مکزیکی است که البته حالا بازنشسته شده است. او به فکر تأسیس کمپانی برای بازاریابی این نوع فیلم‌ها از کارگردانان جوان افتاده بود. من با او شریک شدم. نام کمپانی ما «تکیلا گنگ» بود. من در لندن ساکن بودم. در لندن فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان زیادی رفت‌وآمد می‌کردند و این به تبلیغ و جهانی‌شدن این فیلم‌ها کمک می‌کرد. مثلاً با ایناریتو همکاری کردیم. فیلم‌هایمان نمایش‌های موفقی  داشت. شبیه شکوفایی سینمایی ایران بود. کشورها معمولاً سه چهار تا فیلمساز مشهور دارند، مثل ایران که عباس کیارستمی، ابوالفضل جلیلی و رخشان بنی‌اعتماد را دارد.

شما با شبکه اچ‌بی‌او نیز همکاری داشتید و فیلم‌های جذابی تهیه کردید.

حدود دو سال مدیرعامل بخش تولید فیلم اچ‌بی‌او بودم در بخش بین‌المللی این شبکه فعالیت می‌کردم. ما در این دو سال فیلم‌هایی مانند «فیل» ساخته گاس ون سانت را تهیه کردیم. حدود پنج یا شش فیلم در این سال‌ها تهیه کردیم. «فیل» نخل طلای جشنواره کن را برد.

شما هرکجا که رفتید موفق عمل کردید. این انگیزه از کجا نشات می‌گیرد؟

من آدم سخت‌کوش و خوش‌شانسی هستم.

در کوبا هم فیلم تهیه کرده‌اید.

بله. من را به‌عنوان متخصص سینمای لاتین می‌شناختند. من از این سینما اطلاعات عمومی خوبی داشتم که مهم بود. در آن زمان رای کودر می‌خواست یک کمپانی موسیقی به نام «بوئنا ویستا سوشال کلاب» تأسیس کند که تعدادی از موسیقی‌دان‌های قدیمی کوبا و آهنگسازان قدیمی آمریکایی در آن کمپانی گرد هم بیایند. کودر ساکن لندن بود. و پدر او نیز یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیونی بود که من را از زمان جشنواره لندن می‌شناخت. پسرم به کوبا رفت. من تازه از جشنواره فیلم لندن بیرون آمده بودم و می‌خواستم فیلم‌های اروپایی تولید مشترک بسازم. بنابراین با کودر صحبت کردم. بدین ترتیب فیلم «بوئنا ویستا سوشال کلاب» ساخته ویم وندرس تولید شد.

شما در رشته سینما درس خواندید؟

نه. من در رشته سینما درس نخواندم. شما اگر بخواهید تدوینگر، کارگردان و فیلمبردار شوید، مدرسه سینمایی هست، اما در آن دوران برای برنامه‌ریزی و این‌جور کارهایی که من انجام می‌دهم دانشگاهی نبود. من یک سال در رشته شیمی درس خواندم. بنابراین من یک فرد خودساخته و خودآموخته هستم.

با آلخاندرو گونزالس ایناریتو «آمورس پروس» را تهیه کردید. او چطور فیلمسازی است؟

اولین بار که او را دیدم فهمیدم که بسیار بااستعداد است. او بی‌نظیر است و امسال ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم کن را بر عهده دارد. هر بار که من را می‌بیند می‎گوید: «خدای من! رزی، “آمورس پروس” ۲۰ ساله شد، خدای من!»

نظرتان نسبت به نتفلیکس چیست؟ کمپانی نتفلیکس فیلم‌هایی را تولید می‌کند که بسیاری از کمپانی‌های دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند. در حال حاضر بحث درباره تولیدات این مدل شبکه‌ها زیاد است. استیون اسپیلبرگ می‌خواهد جلوی رقابت این فیلم‌ها را در اسکار بگیرد و در جشنواره کن امسال نیز فیلمی از نتفلیکس به نمایش درنخواهد آمد.

در طول تاریخ سینما همیشه تحول در زمینه مصرف‌گرایی وجود داشته است. در دورانی که شبکه‌های ماهواره‌ای یا دی‌وی‌دی آمد خیلی‌ها گفتند سینما را از بین می‌برد. نتفلیکس این مدل فیلم‌ها را تولید می‌کند و خب فیلمسازانی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، رضایت دارند. ما در حال گذار هستیم.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار