رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

برنامه تلویزیونی «هزار راه نرفته» نیز مانند برخی دیگر از برنامه های گفت و گو محور، با بی دقتی در انتخاب مهمانان خود با واکنش تند مخاطبان صدا و سیما همراه شد. چهارشنبه شب (۱۸ اردیبهشت) ویژه برنامه افطار شبکه دو به نام «هزار راه نرفته» میزبان یک زوج جوان بود. زوجی که به واسطه […]

برنامه تلویزیونی «هزار راه نرفته» نیز مانند برخی دیگر از برنامه های گفت و گو محور، با بی دقتی در انتخاب مهمانان خود با واکنش تند مخاطبان صدا و سیما همراه شد.

چهارشنبه شب (۱۸ اردیبهشت) ویژه برنامه افطار شبکه دو به نام «هزار راه نرفته» میزبان یک زوج جوان بود. زوجی که به واسطه حضو پر رنگ در فضای مجازی و تغییر در سبک زندگی خود، سوژه این برنامه شده بودند.
این زوج جوان در برنامه «هزار راه نرفته» به دوربین زل زدند و عنوان کردند که از سبک زندگی قدیمی خود، مهمانی رفتن ها و بی حجاب بودن ها و… راضی نبوده و دست به دست هم داده و سعی کردند زندگی شان را تغییر دهند تا به آرامش بیشتری برسند.
در طول گفت و گو مجری این برنامه سوال هایی از زن و شوهر جوان پرسید که بیشتر به مخاطب القا کند که مهمان های برنامه اش توبه کرده و راه سالم را برای ادامه زندگی خود پیش گرفتند.
اما حاشیه ها از آنجا شروع شد که پس از اتمام این قسمت از برنامه، همین زوج جوان در صفحه اجتماعی شان به صورت زنده فیلمی از خود و چند نفر دیگر در یک مهمانی منتشر کردند و اتفاقا از اینکه در تلویزیون دیده شده بودند خوشحال به نظر می رسیدند.
مدل پوشش و حرف هایی که در این فیلم زنده دیده و شنیده می شد به وضوح نشان می داد که نه تنها این زوج مسیر زندگی شان را تغییر ندادند بلکه حتی برایشان فرقی هم ندارد که چند دقیقه پیش مقابل دوربین شبکه دو به مخاطبان چه دروغ هایی گفتند.
این زن و شوهر پس از اینکه با اعتراض کاربران به خاطر دروغگویی روی آنتن زنده شبکه دو رو به رو شدند تصمیم گرفتند برای چند ساعت در فضای مجازی حضور نداشته و در صفحه اصلی خود اعلام کردند که صفحه شان هک شده است. آنها از کاربران خواستند که عکس ها و فیلم های شان را منتشر نکرده و حاشیه سازی نکنند.
این زوج جوان حتی نمی دانستند که اگر صفحه ای توسط هکرها، هک شده باشد امکان منتشر کردن پیام برای کاربران را نخواهند داشت چه برسد که از آنها خواهش کنند که حاشیه ساخته نشود.

**خشم مخاطبان تلویزیون از دروغگویی و ریا
تنها چند ساعت بعد از پخش این گفت و گوی زوج جوان به صورت زنده در یکی از صفحه های اجتماعی خود اعلام کردند که برنامه پخش شده قدیمی است. آنها مدعی شدند که برنامه یک سال پیش ضبط شده و آنها در آن مقطع زمانی صفحه رسمی در فضای مجازی نداشتند و درواقع تصمیم به تغییر در سبک زندگی شان داشته اند.
این زوج جوان به کاربران فضای مجازی گفتند؛ اینکه چرا پارسال مهمان برنامه هزار راه نرفته بودیم و امسال دقیقا در ماه مبارک رمضان این برنامه به روی آنتن رفت، ما بی اطلاع هستیم. از سال گذشته تا امسال هزار و یک اتفاق افتاده است.
این زوج همچنین درباره کلیپی که بعد از پخش این گفت و گو از صفحه رسمی آنها منتشر شد، توضیح دادند که؛ ما کار غیر اخلاقی انجام نداده ایم و کلیپی هم که کاربران مشاهده کردند ویدیویی بود از یک مهمانی خانوادگی بوده و اصلاً هم بحث استفاده از مشروبات الکلی در میان نبوده است.
آنها مدعی شدند که همه دیالوگ های شنیده شده در این فیلم شوخی بین افراد بوده است.

** وقتی پای تهیه کننده به میان می‌آید
پس از اینکه تیم تولید برنامه «هزار راه نرفته» و مهمان ها با خشم کاربران و اعتراض آنها در فضای مجازی رو به رو شدند اعلام شد که ناهید سادات شریفی تهیه کننده برنامه بعد در برنامه امشب «شنبه ۲۱ اردیبهشت» حضور خواهد داشت و پیرامون حواشی ایجاد شده و ابهاماتی که پیش آمده در قسمت پنجم توضیح خواهد داد.
این درحالی است که کاربران فضای مجازی از تهیه کننده این برنامه خواستند که به شعور مخاطبان رسانه صدا و سیما احترام گذاشته و ادامه این برنامه را روی آنتن نبرد. حال باید دید این خانم تهیه کننده آیا برای عذر خواهی از مخاطب به روی آنتن شبکه دو حضور خواهد یافت و یا برای بیان دلایلی که موجب رخ دادن چنین اتفاقی در رسانه صدا و سیما شده است؟

**آنتن سیما جای پرداختن به سوژه های سخیف نیست
محمد امامی، کارشناس مدیریت رسانه در این باره گفت: در ابتدا باید پرسید صدا و سینما سال ها بودجه مالی در اختیار می گیرد که برای نسل جوان خوراک فرهنگی درست کند، حالا چرا چنین سوژه سطحی را آن هم در ایام ماه مبارک رمضان به روی آنتن ببرد؟ آیا آنتن صدا و سیما در کنداکتور مهمی چون ویژه برنامه افطار جای پرداختن به چنین سوژه های سخیفی است؟
وی ادامه داد: زوجی سبک زندگی غیر اسلامی داشتند و حالا توبه کردند و به راه راست برگشتند، خب این سوژه حتی اگر حقیقت را نیز بگویند و ریا و دروغی در کار نباشد چه خروجی مثبتی می تواند برای دیگر مخاطبان جوان صدا و سیما داشته باشد؟ آیا مدیران و مسئولان فکر نمی کنند پرداختن به اینگونه سوژه ها یک ضد تبلیغ است؟ آیا ارزش اسلام، اسلام گرایی بدین معنی است که ما یک زوج که قبلا زندگی پر از تلاطمی داشتند و حالا مومن شدند را به روی آنتن ببریم.
امامی افزود: صدا و سیما با روی آنتن بردن این سوژه و میزبانی از این زوج نشان می دهد که آنها را تایید کرده است.
وی با اشاره به اینکه ویژه برنامه افطاری یک برنامه معارفی است، گفت: آیا یک برنامه معارفی نباید کارشناس معارفی و مذهبی داشته باشد؟ اگر دارد پس حتما درباره با دعوت این مهمان ها نظری داده است و امروز باید او هم در کنار دیگران جوابگوی این موضوع باشد که چرا صدا و سیما این روزها تمایل دارد میزبان سوژه ها و مهمان هایی باشد که داستان ها و قصه های سطحی دارند.
این کارشناس رسانه همچنین با بیان اینکه صدا و سیما با روی آنتن بردن این قسمت از برنامه هزار راه نرفته به مخاطبانش نشان داده که مهم ترین اصل رسانه یعنی صداقت را زیر پا گذاشته است، افزود: سنگ بنای هر رسانه ای صداقت با مخاطبان است. اینکه یک رسانه با کمترین کار کارشناسی، مهمان هایی را مقابل دوربین ببرد یعنی با مخاطب رو راست نبوده و سعی در گول زدن آن دارد.
وی با تاکید بر اینکه رسانه ای که صداقت را سر لوحه کار خود نکند پایدار نخواهد ماند، ادامه داد: اگر این برنامه یک سال پیش ضبط شده است باید مشاوران و کارشناسان برنامه پیش از روی آنتن بردن این قسمت از برنامه پیگیر داستان این زن و شوهر می شدند و می دیدند که آیا پخش این قسمت از برنامه آن هم در ویژه برنامه مناسب است یا خیر؟
امامی خاطرنشان کرد: این اتفاق مخاطبان را خشمگین کرده است و از آنجا که هیچ نظر سنجی و راه ارتباطی مخاطبان با مسئولان ندارند این خشم را در فضای مجازی نشان می دهند به همین خاطر صدا و سیما باید آگاهانه این خشم را ببیند و با صداقت از مخاطبانش به خاطر این اتفاق عذر خواهی کند و در قدم بعدی سعی کند شان مخاطب را در برنامه سازی رعایت کند.
وی افزود: داشتن یک گروه تحقیق برای دعوت یک مهمان اجتماعی کوچک ترین کاری است که تلویزیون می تواند در این باره انجام دهد. باید در نظر داشت این اولین باری نیست که چنین اتفاق ها و یا چنین مهمان هایی به برنامه های زنده و تولیدی این رسانه دعوت می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار