رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹
  • الأربعاء ۴ شوال ۱۴۴۱
  • 2020 Wednesday 27 May

تیر ۱۳۹۸ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

در اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» عنوان شد:

فیلم‌های تک محوری جایگاهی در سینمای ایران ندارد

اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری، با موضوع نقد و بررسی  فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی معصومه بیات و  بازی لیلا حاتمی، کورش تهامی، الهام کردا و لیلا موسوی ۳۰ تیرماه (یکشنبه) در سالن اوستا حوزه هنری برگزار و همزمان با اکران فیلم، سید محمدحسینی، مدیر […]


هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

اعلام نامزدهای هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نامزدهای  بخش های مختلف هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر از سوی هیئت داوران معرفی شدند. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران در زیرمجموعه آثارمستند؛ داستانی و پویانمایی، سینمایی و بین الملل به شرح زیر است: نامزدهای  بخش مسابقه سینمای ایران […]


شهرام گیل‌آبادی در جمع ماهنامه انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر

تئاتر رسانه‌ای انسانی برای خلق جهان تازه است

شهرام گیل‌آبادی در چهل و یکمین ماهنامه توکا گفت: اگر تئاتر تبدیل به یک نظام و یک زنجیره ارتباطی شود می‌تواند توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه را در خود تعریف کند که در آن هرکسی نقش خود را به شکل فردی و در شکل جمعی می‌داند، محور پیش برنده موضوع در آن مشخص است، شاخه‌های […]


عبدالحسینی، “نفرینیان” را در اتریش به روی صحنه می برد

به گزارش سینما خانه به نقل از روابط عمومی تئاتر بروت اتریش حمید عبدالحسینی تازه ترین اثر نمایشی خود با عنوان “نفرینیان ” را سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۰) در کشور اتریش به روی صحنه خواهد آورد. بنابر توافقات صورت گرفته این اثر که به عنوان محصول مشترک ایران و اتریش و با حمایت محفل ادبی ققنوس […]


هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

برنامه نمایش آخرین روز جشنواره فیلم شهر اعلام شد

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، در آخرین روز از برگزاری این جشنواره، آثار در دو بخش مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل در ۴ سالن و در ۵ سانس از ساعت ۱۴ الی ۲۳:۳۰ نمایش داده می‌شود. بر اساس این گزارش، در سانس اول ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ […]


با حکم معاون سیمای رسانه ملی

مدیر شبکه افق مسئول ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم راهپیمایی اربعین شد

معاون سیمای رسانه ملی، مدیر شبکه افق را به عنوان مسئول ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در سال ۹۸ منصوب کرد. دکتر میرباقری در حکمی، دکتر جلال غفاری قدیر را به عنوان مسئول ستاد هماهنگی و برنامه‌ریزی مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در سال ۹۸ منصوب کرد. در حکم معاون سیمای سازمان صدا […]


در اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» صورت می‌گیرد:

اکران و نقد و بررسی فیلم «رگ خواب» در حوزه هنری

در اولین قسمت از سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» حوزه هنری، فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی معصومه بیات در سالن اوستا حوزه هنری نقد و بررسی می‌شود. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، سلسله نشست‌های «فیلمنامه فیلم» با موضوع نقد و بررسی فیلمنامه […]



هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نمایش فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» در جشنواره فیلم شهر

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی علی قائم مقامی امروز شنبه ۲۹ تیر ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ پردیس ملت نمایش داده می‌شود. این فیلم درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی […]


هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

نمایش مستند «پناهگاه انسان» در هفتمین جشنواره فیلم شهر

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، مستند «پناهگاه انسان» به کارگردانی بوریس بنجامین برترام از کشور دانمارک و برنده جایزه جشنواره فیلم مسکو در چهارمین روز جشنواره، شنبه ۲۹ تیرماه در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر به نمایش در می آید. مستند پناهگاه انسان سفری انسانی […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

غریزه تصویر یاب

نگاهی به فیلمنامه های غلامحسین ساعدی

اگر بخواهیم فیلمنامه های غلام حسین ساعدی را برمبنای کتاب های تئوریک آموزش فیلمنامه نویسی و منطق کلاسیک و شسته رفته ای که از فیلمنامه مدنظر است بررسی کنیم، طبیعتاً راه به جایی نمی بریم. منظور به ویژه فیلمنامه هایی است که به نام ساعدی منتشر شده و به جز گاو که به گفته مهرجویی حاصل همکاری هر دو آن ها است و خود مهرجویی کار سکانس بندی آن را به عهده داشته، هیچ کدام به فیلم تبدیل نشده است. با نگاه به فیلم نامه های فیلم نشده ساعدی در می یابیم که فیلم نامه برای او به نوعی تداوم پتانسیل های قصه نویسی و شاید حتی در مواردی جبران پروژه شکست خورده رمان است. از ساعدی هیچ رمان چشم گیری منتشر نشده و رمان هایی نظیر توپ، تاتار خندان و غریبه در شهر جزو آثار جدی ساعدی نیست. به ویژه که از این میان به جز توپ هیچ کدام در زمان حیات نویسنده شان منتشر نشده اند و معلوم نیست اگر ساعدی زنده می ماند چه تصمیمی برای آن ها می گرفت. اما فیلمنامه ها حکایتی دیگرند و گواه دل بستگی ساعدی به سینما که شاید آن را با غریزه تصویریابی خود و تصویری دیدن برخی جزییات دیریاب واقعیت، منطبق تر می دید و ناخواسته به سمت آن کشیده می شد. آشکارترین وجه مشترک قصه های ساعدی با عالم تصویر و سینما را شاید بتوان در اصرارش بر تقطیع قصه ها و ناپیوستگی روایت هایش جست و جو کرد. کم تر قصه موفقی از ساعدی را می توان به یاد آورد که یک تکه و بدون وقفه و شماره خوردن و جدا و تکه تکه شدن صحنه های قصه، روایت شده باشد. در برخی فیلمنامه های او گاه تنها تفاوت متن با قصه این است که به جای شماره گذاری از ادبیات فیلمنامه ای "داخلی/خارجی" و "روز/شب" برای مشخص کردن زمان و مکان استفاده شده و فعل ها نیز از ماضی به مضارع تغییر کرده اند که این هم اگر نبود متن را می شد به عنوان قصه ای بلند خواند. به قول جواد مجابی : "قصه ها با اندک دست کاری بدل به فیلمنامه می شدند، چون خاستگاه مشترک قصه ها و نمایش نامه ها در ذهنیتی بود که دنیا را در حرکت ها و گفت و گوها خلاصه می دید و واقعیت، پشت این حرکت ها و گفت و گوها جریان داشت و به تدریج آشکار می شد." اما این را هم باید اضافه کرد که دراین فرآیند تبدیل شدن، گاه قسمت هایی از روایت که مختص بیان قصه ای بود، در فیلمنامه هم دست نخورده و تغییر نیافته باقی می ماند و این به ویژه در عافیتگاه مشهود است. دلیلش هم شاید این باشد که عافیتگاه یک متن نهایی و بازنویسی شده نیست. با این همه با نگاه به کل کارنامه ی سینمایی و قصه ای ساعدی و قیاس این دو کارنامه، می توان نتیجه گرفت که نگاه تصویریاب و سینمایی ساعدی، بیش ...