تئاتر
کد خبر : 37795
دوشنبه - 17 تیر 1398 - 15:37

کرونوس برای بقاء و زنده ماندن مجبور به انجام هر عملی هر چند مشمئز کننده است

علی صفری نویسنده و کارگردان نمایش کرونوس در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: روایت اصلی نمایش کرونوس درباره مقوله انتخاب و تقدیر انسان در عصری است که بنا به مقتضیات خود باید از ذات انسانی فاصله گرفته و خصلت های ددمنشانه خود باز گردد. البته با بیان این خصایل قصد در تخریب شخصیت انسان نیست بلکه نگاهی کاملاً واقع گرایانه از انسانی است که برای بقاء و زنده ماندن مجبور به انجام هر عملی هر چند مشمئز کننده است.

وی افزود: درد انسان معاصر شاید بتواند انگیزه نگارش این متن و بعد از آن اجرای اثر باشد، اما در کل هیچ وقت با انگیزه خاصی شروع نمی کنم. متن از رویداد و یا اتفاقی برای من شروع می شود که سعی می کنم در بستر نمایشنامه آن را به حالتی دراماتیک روی صحنه ببرم. شاید انگیزه من گرفتن آئینه جلوی صورت خودمان در زمانه ای است که زیاد علاقه ای به تماشای خودمان نداریم.

صفری در خصوص نگارش نمایش کرونوس گفت: این اثر نزدیک به یکسال زمان برد و برای رفتن روی صحنه، نزدیک به سه ماه تمرین کردیم که به نظرمن باز هم اگر شرایط بهتری برای تمرین بود اثر کامل تری روی صحنه می رفت.

وی در این میان از مشکلات اجرای نمایش سخن به میان آورد و افزود: اولین مشکل رد نماشینامه اول با نام هرمافرودیت بود که من را مجبور کرد بارها اثر را بازنویسی کنم و به نوعی اثر مسیر تازه ای را پیدا کند. مشکل دوم ریسک اجرای اثری خلاف جهت تئاتر امروز بود، اتفاقی که به اعتماد تهیه کننده اثر “سعید صفرپور” رخ داد و خوشبختانه نتیجه خوبی در پی داشت.

کارگردان نمایش کرونوس ادامه داد، واقعیت امر قصد داریم اثر را برای حضور در جشنواره های خارجی ارسال کنیم و به زودی فیلم تئاتر آن هم در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. بدون شک راهی فجر خواهیم شد و سال آینده به احتمال فراوان باز اجرایی متفاوت از کرونوس را به نمایش خواهیم گذاشت.

عواملی که در نمایش کرونوس نقش داشتند به ترتیب: نویسنده و کارگردان: علی صفری، بازیگران: حسین منفرد، میلاد آریافر، ابراهیم ناییج، کوروش شاهونه، علیرضا گلدهی، امیرعلی گودرزی و رها حاجی زینل، تهیه کننده: سعید صفرپور، سید سالار موسوی، مشاور کارگردان: مهیار ایسوند، طراح صحنه: سولماز غفاریان، طراح لباس: متین کی‌منش، طراح گریم: نسرین آجرلو، طراح نور: علی صفری، طراح تیزر: مهیار بهمنش، طراح گرافیک: امین قنبری، طراح موشن گرافی: محسن حسینی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: شاهین فتحی، موسیقی: گروه سایرنس، طراح موسیقی: رها حاجی زینل، تنظیم موسیقی: سید پیام حسینی

نوازندگان: اشکان حشمتی (کوبه‌ای)، علی قاسمی (گیتار الکتریک)، کاویان میثاقی (ویولن)، ثمین پورآذر (ویولن سل)، علی جنابی (پیانو)،خوانندگان وکال: سید پیام حسینی، میترا کرمی، رها حاجی زینل، مدیر اجرایی: رهام سلطانی، عکاس: رضا جاویدی، دستیاران کارگردان: نسترن سیف، شهرزاد محمودی، مدیر صحنه: محمد امین فرج خواه، ساخت آکسسوار: علیرضا محمودی، رهام سلطانی، مجری گریم: سحر صالحی، دستیاران گریم: آذین پورزندی، مصطفی امانی، دستیاران صحنه: مجید قفلی، علیرضا محبوبی

صفری از برنامه های آتی خود گفت و یادآور شد؛ در کنار این نمایش مشغول پیش تولید دو نمایش “فرمالیته” و “مربع” می باشم که به نویسندگی و کارگردانی شخص بنده هستیم. گروه تئاتر سه گانه به سرپرستی مشترک من و رها حاجی زینل چند سالی است که راه خود را پیدا کرده و امیدواریم بتوانیم امضایی پایدار از خودمون به ثبت برسانیم.

وی تا کنون کارگردانی چندین نمایش از جمله آخرین نبرد، آشویتس زنان و هجوم را برعهده داشته است ، بیش از آن چندین اثر هم به نگارش در آمده که برخی اجراخوانی شده و برخی هم در شرف چاپ هستند. و به تازگی آشویتس زنان از طریق انتشارات آماره به چاپ رسیده و به زودی نمایشنامه مربع  نیز راهی بازار خواهد شد.

خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی