رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • دوشنبه 22 مهر 1398 - 13:34
  • کد خبر : 39780
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش دشمن مردم تقابل دو خط فکری متفاوت را به تصویر می کشد

نیلوفر مصطفایی کارگردان نمایش دشمن مردم در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: قهرمان این نمایشنامه دکتر توماس استوکمان است که خصیصه‌های اخلاقی و عقاید او دربارهٔ مسائل اجتماعی، اخلاق و افکار خود نویسنده را به یاد می‌آورد. وی مامور کنترل بهداشت حمام‌های عمومی است که برادرش پتر استوکمان، شهردار محل، […]

نیلوفر مصطفایی کارگردان نمایش دشمن مردم در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد:

قهرمان این نمایشنامه دکتر توماس استوکمان است که خصیصه‌های اخلاقی و عقاید او دربارهٔ مسائل اجتماعی، اخلاق و افکار خود نویسنده را به یاد می‌آورد. وی مامور کنترل بهداشت حمام‌های عمومی است که برادرش پتر استوکمان، شهردار محل، در حال بر پا کردن آنهاست و از این جهت زندگی آسوده‌ای دارد. اما ناگهان پی می‌برد که آب حمام و شهر آلوده‌است و سلامت مردم شهر و مسافران آن را تهدید می‌کند. می‌خواهد مردم را به وسیلهٔ روزنامه از این حقیقت آگاه سازد، ولی گردانندگان امور شهر او را با نیرنگ از این کار باز می‌دارند. دکتر استوکمان می‌کوشد در انجمنی که از مردم شهر فراهم کرده‌است، آن‌ها را از خطر آب‌های آلودهٔ شهر بر حذر دارد ولی از آن جا نیز محکوم و شکست خورده بیرون می‌آید و مردم به اتفاق آراء به او نام «دشمن مردم» می‌دهند و چنان عرصه را بر او تنگ می‌کنند که راهی جز جلای وطن ندارد. «دشمن مردم» تصمیم می‌گیرد مردم را با بدبختی هایشان رها کند و از شهر و دیار خویش برود. اما پس از واقعه‌ای بر آن می‌شود که در زادگاه خود بماند و به تنهایی پیکار کند، زیرا به عقیده او «قوی‌ترین مرد جهان کسی است که تنهاتر باشد».

در دشمن مردم دو برادر مقابل یکدیگر می‌ایستند. دکتر استوکمان که از حقیقت دفاع می‌کند و شهردار شهر برادرش که تکیه بر واقعیت دارد. اختلاف نظر آن‌ها دربارهٔ حمام‌های عمومی شهر است. حمامی که شهر کوچک آن‌ها را در قیاس با شهرهای اطراف منطقه در موقعیت ویژه‌ای قرار داده‌است که همین موضوع نوید درآمدزایی قابل توجهی را برای شهر و ساکنانش می‌دهد. این تضاد حاصل ساختار جدید اقتصادی عصر جدید است. ساختاری که سبب توسعه‌است، ولی هم‌زمان چیزهای ارزشمندی را نیز نابود می‌سازد. نقد لیبرالیسم یکی از مضامین دیگر این نمایشنامه است.

وی در ادامه افزود: این نمایشنامه در واقع تقابل دو خط فکری متفاوت است، تقابل بین اقلیت و اکثریت و اینکه تعداد انسان های روشنفکر و پیشرو در هر جامعه ای کمتر است اما اکثریت مردم در جریان رای گیری هستند.

مصطفایی تا کنون چهار نمایشنامه خوانی، بازیگری در چندین نمایش، دستیاری کارگردان و  کارگردانی چندین نمایش را در کارنامه خود دارد.

این نمایش نوشته هنریک ایبسن شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و درام‌نویس نروژی است. او یکی از ستون‌های اصلی ادبیات مدرن نروژ است که تأثیر شگرفی بر نویسندگان بعد از خود گذاشته‌ است. او یکی از بزرگ‌ترین استادان هنر تئاتر در تمامی اعصار، هم‌سنگ سوفوکل و شکسپیر شمرده شده‌ است.

دوره اولیه آثار او برگرفته از اسطوره‌ها و افسانه‌های نروژی بود که به زبان منظوم و شاعرانه نوشته شده بود. این آثار اگرچه حال و هوای رمانتیک دارند ولی رگه‌های واقع‌گرایی و صراحت در آن‌ها دیده می‌شود. همین ویژگی سبب تمایز او از سایر درام‌نویس‌های رمانتیک هم‌عصرش مانند ویکتور هوگو است. رشد صنعت و تغییر ساختار اقتصادی در قرن نوزدهم که سوداگری در آن رشد می‌کند، ایبسن را به سوی تغییرات اساسی در نمایشنامه‌های خود سوق می‌دهد. در دوره دوم کار او از اسطوره‌ها و قهرمانان افسانه‌ای خبری نیست، بلکه این مردم عادی هستند که شخصیت‌های نمایشی او را می‌سازند. اوج این روش در نمایشنامه دشمن مردم مشهود است. هر هفته ۱۳۰ سالن تئاتر در سرتاسر دنیا یکی از نمایشنامه‌های ایبسن را به‌روی صحنه می‌برند. سال ۲۰۰۶ به‌خاطر یکصدمین سال درگذشت ایبسن، سال ایبسن نام‌گذاری شد.

عواملی که در نمایش دشمن مردم  نقش داشتند به ترتیب: طراح و کارگردان: نیلوفر مصطفایی، بازیگران: سروش طاهری، محمدرضا صولتی، علی شیری، حمیدرضا نقره دوست، حمیدرضا غلامحسینی، پارسا قمری، البرز نعمتیان، بهارک بیات، میثم سرور، سعید زارعی، سحر طباطبایی، سعیده مبشری، هلیا حکیمی،طراح حرکت: مهدی للهی، حمیدرضا غلامحسینی،طراح آوا و موسیقی: حمیدرضا منجر، طراح لباس: دینا یوسف پور،طراح گریم: ساناز شیری،طراح پوستر: مهدی طاهر پور،طراح صحنه: حمیدرضا منجر،دستیار اول و برنامه ریز: رعنا مربوطه،دستیار کارگردان: پرهام برازنده،منشی صحنه: مهسا رمضانی،دستیار لباس: یاسمین اعتمادیان، مجری گریم: سارا میرزا زاده اصل، صبا کهنسال و عکاسان: علی یعقوبی، بنفشه ابراهیمی، مرتضی صالح نژاد، مهدی طاهر پور

نمایش دشمن مردم در مجموعه دیوار چهارم تا مورخ ۳۰ مهرماه سال جاری در ساعت ۲۱:۱۵ پذیرای علاقمندان به این نمایش می باشد.

سینماخانه / خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار