هنر
کد خبر : 40647
یکشنبه - 10 آذر 1398 - 13:19

«روند چرخه‌ای تولید فیلم در ایران» بررسی می شود

حسن حسینی پژوهش‌های خود درباره «روند چرخه‌ای تولید فیلم در ایران» را در قالب یک نشست تخصصی پژوهشی، ارائه می‌دهد.

به گزارش سینماخانه به نقل از دبیرخانه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، پنجمین برنامه از مجموعه نشست‌ها دوشنبه ۱۱ آذر برگزار می‌شود و حسن حسینی پژوهشگر، به بررسی «روند چرخه‌ای تولید فیلم در ایران» می‌پردازد.

در چکیده پژوهش «روند چرخه‌ای تولید فیلم در ایران» آمده است: هدف از این پژوهش ارائه شیوه‌هایی برای خوانش ژنریک تاریخ سینمای ایران است. متاسفانه کمبود پشتوانه نظری در مطالعات تاریخ سینمای ایران موجب شده اغلب متونی که به عنوان تاریخ سینما می‌شناسیم از این رویکرد نظری بی‌بهره باشند و صرفا به متون کرونولوژیک تبدیل شوند. از این رو برای پرهیز از این رویکرد، به یک پشتوانه نظری برای مطالعه تاریخ سینمای ایران لازم است. اما اینکه چرا در این پژوهش تئوری «ژانر» پیشنهاد داده شده‌، به دلیل نگاه عینی و ابژکتیو است که پژوهشگران و نظریه‌پردازان این عرصه به تاریخ سینما داشته‌اند.

پژوهش «روند چرخه‌ای تولید فیلم در ایران» با تکیه بر شیوه داده محور استیو نیل که بر مبنای مناسبات تولید فیلم شکل گرفته است، نگاهی دارد به چرخه‌های گوناگونی که فیلم‌های بلند داستانی در قالب آن‌ها طی سال‌های ۱۳۲۷ تا ۱۳۶۱ تولید، عرضه و مصرف شده‌اند. این رویکرد موجب شده این دست پژوهش‌ها نه تنها برای علاقه‌مندان و پژوهشگران مفید که برای سیاستگزاران و دست‌اندرکاران نیز سودمند باشد.

حسن حسینی، متولد ۱۳۴۸ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی است. او فعالیت نوشتاری و پژوهشی در عرصه سینما را از سال ۱۳۶۸ با نوشتن در بولتن‌های نمایش خانه فرهنگ آغاز کرد. نخستین کتاب سینمایی حسینی در سال ۱۳۸۰ منتشر شد؛ این کتاب «طعم ترس» نام داشت و درباره سینمای وحشت بود. «ساخت ایتالیا» عنوان دومین کتاب این پژوهشگر سینماست که سال ۱۳۸۹ منتشر شد، او در این اثر به موضوع سینمای عامه‌پسند ایتالیا پرداخته‌است.

این پژوهشگر در سال ۱۳۹۲ سومین کتاب خود را با نام «فرهنگ کوچک وحشت» منتشر کرد. همچنین در همین سال، مجموعه‌ای از درس‌گفتارهای سیدحسین حسینی درباره فیلمفارسی به صورت تصویری از سوی ناشران سینمایی روانه بازار شد. این پژوهشگر بیش از ربع قرن است که به عنوان منتقد و نویسنده سینمایی در برنامه‌های سینمایی تلویزیونی به طرح مباحث تئوریک و تاریخ سینما می‌پردازد. حسینی از منتقدان و نویسندگان سینمایی معتبر و مطرح سینمای ایران است.

لازم به ذکر است ؛ این سلسله نشست‌‌ها، دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶ در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برپا می‌شود و محمدرضا مقدسیان مجری و منتقد سینما، اجرای آن‌ را برعهده دارد.
مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با همکاری معاون فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۱۴و۱۳-۸۸۵۵۳۹۱۲ تماس بگیرند و یا به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، مراجعه کنند.

سینماخانه/ حامد بهجتی