رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
ه بهانه نمایش در جشنواره سینماحقیقت

نگاهی به مستند «مهدی عراقی را بکش»

به گزارش سینماخانه؛ مستند «مهدی عراقی را بکش» به کارگردانی «عبدالرضا نعمت اللهی» در نخستین روز از سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد. «مهدی عراقی را بکش» یک مستند پرتره، درباره شخصیتی تأثیرگذار اما ناپیدا که درمقاطع حساس و مهمی از تاریخ معاصر حضور و نقش آفرین بوده است اما کمتر بدان پرداخت شده؛ و […]

به گزارش سینماخانه؛ مستند «مهدی عراقی را بکش» به کارگردانی «عبدالرضا نعمت اللهی» در نخستین روز از سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد.

«مهدی عراقی را بکش» یک مستند پرتره، درباره شخصیتی تأثیرگذار اما ناپیدا که درمقاطع حساس و مهمی از تاریخ معاصر حضور و نقش آفرین بوده است اما کمتر بدان پرداخت شده؛ و این خود یکی از امتیازهای اثر؛ به ویژه در یک فیلم مستند ازحیث انتخاب سوژه می باشد.
تنوع و تکثر آرا و نظرات افرادی که به عنوان راویان جلوی دوربین قرار می گیرند تا درباره زوایای شخصیت مهدی عراقی سخن بگویند یکی دیگر از ویژگی های جالب توجه در این فیلم می باشد که نگاهی غیر جانبدارانه از حیث فیلمساز را نمایندگی می کند. آدم هایی که در گذشته از اعضای تشکل های تأثیر گذار در شکل گیری انقلاب اسلامی نظیر جمعیت فدائیان اسلام و یا موتلفه ی اسلامی بوده اند.
تمرکز نعمت اللهی بر سوژه نیز یکی دیگر از نکات مثبت دراین فیلم مستند حداقل در فصول ابتدایی است. به طوریکه این موضوع هر چه پیش می رویم و به ویژه در میانه های فیلم کم رنگ تر می شود و مباحثی فرعی از جمله وضعیت زندان ها در دوران پهلوی بخش قابل توجهی از این قسمت را به خود اختصاص می دهد که این امر تا حدودی به گونه فیلم یعنی پرتره آسیب رسانده است.
این فیلم تا حد زیادی مدیون تحقیق و پژوهش مناسب است. نکته ای که متاسفانه در اغلب آثار مورد غفلت قرار می گیرد اما این جا فیلمساز به رغم نخستین تجربه اش در زمینه مستند بلند؛ به خوبی و از زوایای گوناگون و البته در بستر کاراکتر مهدی عراقی، مواردی قابل تامل از مقاطع پر اهمیت تاریخی همچون روزگار و مبارزات شهید نواب صفوی، اتفافات عاشورای سال ۱۳۴۲ و نیز ماجرای ترور حسنعلی منصور را روایت می کند. روایتی که علاوه بر راویان؛ صوت خود عراقی نیز جنبه های جذابیت فیلم را دو چندان نموده است. به ویژه آنکه فیلم در یک عدم قطعیت و از طریق یک صدا پایان می یابد که این خود می تواند زمینه را برای ادامه چنین اثری در فیلم بعدی مهیا سازد.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار