رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • یکشنبه 22 دی 1398 - 10:32
  • کد خبر : 42077
  • هنر
  • چاپ خبر : بررسی نظام استودیویی سینمای ایران در یک نشست پژوهشی

سید حسن حسینی در آخرین برنامه از مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، موضوع «نظام استودیویی در سینمای ایران» را مورد بررسی قرار می‌دهد. به گزارش سینماخانه به نقل از دبیرخانه مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، دهمین و آخرین نشست از مجموعه نشست‌ها، دوشنبه ۲۳ دی ماه برگزار می‌شود و سید حسن حسینی، از […]

سید حسن حسینی در آخرین برنامه از مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، موضوع «نظام استودیویی در سینمای ایران» را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش سینماخانه به نقل از دبیرخانه مجموعه نشست‌های پژوهشی تاریخ سینمای ایران، دهمین و آخرین نشست از مجموعه نشست‌ها، دوشنبه ۲۳ دی ماه برگزار می‌شود و سید حسن حسینی، از پژوهشگران و منتقدان معتبر و مطرح سینمای ایران، پژوهش‌های خود پیرامون «نظام استودیویی در سینمای ایران» را ارائه می‌دهد.

در چکیده این پژوهش آمده است:

مراد از نظام استودیویی یا Studio System شیوه تولید صنعتی فیلم است که از دهه دوم قرن بیستم در هالیوود پا گرفت و هالیوود را به بزرگترین صنعت و الگوی فیلمسازی در جهان بدل کرد.

با فاصله کوتاهی می‌توان شاهد شکل‌گیری نظام تولید مشابهی در هندوستان بود که امروز به عنوان بالیوود شناخته می‌شود و رکورد دار تولید است. نظام استودیویی هم در این دو نمونه و هم نمونه‌های دیگر چون ژاپن، ایتالیا و انگلستان دوران کلاسیک موفق شد تداوم تولید را طی دوره‌های مختلف حفظ کند.

مفاهیمی چون تولید چرخه‌ای، نظام ستاره‌ای و ژانرها فارغ از حوزه تولید استودیویی قابل فهم نیستند. تولید استودیویی همچنین در طول سال‌ها به عنوان یک امر زیبا شناسی فهمیده شده‌است. آن چه به عنوان زبان جهانی فیلم می‌شناسیم، بر ساخته نظام استودیویی هالیوود کلاسیک است. بعضی مکاتب و سبک‌ها در تاریخ سینما هم در پیوند با نظام استودیویی معنا یافته‌اند؛ همچون ارتباط همه جانبه اکسپرسیونیسم آلمان و کمپانی اوفا.

در این پژوهش با روش نمونه پژوهی ساز و کار چهار استودیوی ایرانی پارس فیلم، میثاقیه، عصر طلایی و آژیر فیلم و شباهت‌ها و تفاوت‌های کارشان با دیگر نظام‌های استودیویی مورد مطالعه قرار گرفته‌است. نقش این استودیوها در تحول رتوریک و بلاغی سینمای فارسی، از جمله تولید فیلم رنگی، وارد کردن لنز زوم، کرین و دیگر ابزار و تمهیدات فنی بررسی و تاثیر گذاری شان در روند تولید، عرضه و مصرف فیلم‌ها از منظر دو پارادایم اقتصادی و مردم شناسی داوری شده است. جز این، تصدی‌گری دولت در حوزه تولید فیلم با تکیه بر نمونه “تل فیلم” و بررسی تفاوت‌های دو شیوه”صنعتی” و” فرهنگی” تولید، به بحث گذاشته می‌شود.

این نشست‌ها‌ از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و با همکاری معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ سینمای ایران برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۱۴و۱۳-۸۸۵۵۳۹۱۲ تماس بگیرند و یا به مرکز هنرپژوهی نقش جهان به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، شماره ۲۱۶۹، مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار