رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • سه شنبه 24 دی 1398 - 13:17
  • کد خبر : 42116
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نگاهی به نمایش «از بیرون» به کارگردانی حمید عبدالحسینی

به گزارش سینماخانه؛ به بهانه نمایش «از بیرون» به نویسندگی محمد مهدی هوشیار، کارگردانی و طراحی حمید عبدالحسینی که این روزها در تالار محراب به روی صحنه تاتر رفته است؛ نگاهی داشتیم به این نمایش حمید عبدالحسینی نویسنده و کارگردان جوان، که دانش آموخته ی فیلمسازی است در کارنامه ی پرکار و موفقش نویسندگی نمایشنامه و […]

به گزارش سینماخانه؛ به بهانه نمایش «از بیرون» به نویسندگی محمد مهدی هوشیار، کارگردانی و طراحی حمید عبدالحسینی که این روزها در تالار محراب به روی صحنه تاتر رفته است؛ نگاهی داشتیم به این نمایش
حمید عبدالحسینی نویسنده و کارگردان جوان، که دانش آموخته ی فیلمسازی است در کارنامه ی پرکار و موفقش نویسندگی نمایشنامه و فیلمنامه، آثار تلوزیونی و رادیویی، فیلم های کوتاه و کارگردانی تئاتر را دارد.
عبدالحسینی، بعد از نمایش های تو همه چیز را خراب کردی، یک اتفاق کوچک، مینیمالیست ها و وقتی همه خواب بودیم این روزها با نمایش «از بیرون» حرف هایی برای گفتن و دیده شدن به روی صحنه دارد.


«از بیرون» همان طور که از نامش پیداست نگاهی دارد با فرافکنی به حقیقتی که گویی دور از ذهن نیست اما دور از دست به نظر می رسد.
در آغازین لحظات اجرای نمایش «از بیرون»، مخاطب به سرعت با دری بسته روبرو می شود که گویی رازی مگو پشت آن مخفی شده است.
رازی که دست تماشاگر را گرفته و در صحنه پر همهمه نمایش از آشپزخانه تا خانه همسایه می برد و باز خود را هویدا نمی کند.
با ورود بازیگران یکی پس از دیگری راز، پر رنگ تر شده و حجم وسیع تری به خود می گیرد، اینکه ذهن مخاطب همچنان درگیر یک عنصر نامعلوم در پشت در است ، ناگهان دامنِ رازهای شخصیت های نمایش گسترده تر می شود.


کارگردان، بسیار هوشمندانه حقیقت را مخفی می کند و کلید شکسته اش را دست به دست بین پرسوناژها می چرخاند در همین حین مخاطب باهوشِ تئاتر امروز را که با هیجان داستان را دنبال می کند را در این مقوله بازی می دهد.
مهدی هوشیار داستان را تا جایی که تماشاگر همچنان منتظر افشای راز است خوب ساخته و پرداخته است اما پایان بندی بازی را که برای آن در نظر گرفته موجب سردرگمی مخاطب می شود شاید هم لازمه ی جذابیت کار باشد، اینکه مخاطب با ذهنی پرسشگر از سالن خارج شود.


اجرا، ریتم تند و نسبتا خوبی دارد؛ به هیچ وجه کسالت بار نیست و نمی شود گفت که از حوصله ی تماشاگر خارج است اما به زعم من شاید کوچک بودن سالن نمایش در مقابل تعداد بازیگران باعث شلوغی کاذب یا همهمه بیش از حد باشد که از نقایص کار به نظر خواهد آمد.
«از بیرون» قصه ی پنهان کاری ها است ، قصه ی اینکه اگر پرده بیفتد در پسِ آن چه ها دیده خواهد شد و عبدالحسینی در مقام کارگردانی موشکافانه به آن پرداخته است.
به همین دلیل است که مخاطب هم سو و هم گام تا پشت در بسته می آید ، منتظر و پراضطراب می ایستد و ناگهان با صدای فریاد دلخراش در پایان نمایش «از بیرون» به درون خویش پناه می برد.
سینماخانه / عاطفه ملایری – عکاس: امیر سهیلی پور

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار