رادیو و تلویزیون
کد خبر : 42314
یکشنبه - 29 دی 1398 - 14:54

حضور موفق فیلم های کوتاه ایرانی در جشنواره های بین المللی به روایت پرس تی وی

برنامه این هفته «راهنمای هنری ایران» (Iran Art Guide) در شبکه پرس تی وی به بررسی چند فیلم کوتاه و حضور موفق آنها در جشنواره های بین المللی می پردازد.

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، این برنامه به تهیه کنندگی ضحی شهریاری به گفت و گو با مرضیه ریاحی کارگردان فیلم کوتاه «کلاس رانندگی» که موفق به دریافت حدود ۳۰ جایزه بین الملل شده از جمله جایزه هیات داوران هجدهمین جشنواره جهانی فیلم های زنان« توپاز» آمریکا، تندیس بهترین فیلم کوتاه درام سیزدهمین جشنواره جهانی فیلم I will tell انگلستان، راهیابی به بخش مسابقه بین الملل چهل و نهمین دوره جشنواره تامپره فنلاند، تنها نماینده  ایران در جشنواره ترایبکا، راهیابی به سی و سومین دوره جشنواره فیلم ادمونتون کانادا و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان شده است، خواهد پرداخت.

این برنامه همچنین با نگاهی به بیست و سومین دوره جشنواره فیلم های کوتاه انیمیشن و تلویزیونی ایتالیا که از ۱۱ تا ۱۳ آوریل ۲۰۱۹ برابر با ۲۲ تا ۲۴ فروردین ماه در شهر تورین ایتالیا برگزار شده است، فیلم انیمیشن «روباه» ساخته صادق جوادی را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. این فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه این جشنواره ملقب به جایزه «پلچینا» شده است.

انیمیشن «روباه» تاکنون در جشنواره های الچه اسپانیا، کارتونکلاب ایتالیا، رجینا کانادا، انیما صربستان، سینهانیما پرتغال، انیمست رومانی، فلوکسوس هلند و آتن یونان به نمایش درآمده و جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره «وارنا»ی بلغارستان را کسب کرده است.

در بخش دیگر این برنامه انیمیشن کوتاه «در باد می وزد» به کارگردانی هژیر اسعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این اثر در ادامه حضور و موفقیت های بین المللی خود جوایز بهترین انیمیشن جشنواره cineframe هند و دو جایزه بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلمتامه جشنواره فیلمهای مستقل SSU آمریکا را کسب کرده است.

در خلاصه داستان انیمیشن کوتاه «باد می وزد» آمده است: بعد از چند اتفاق ناراحت کننده که برای مترسکی رخ می دهد، مترسک به انسان تبدیل می شود و از آن شرایط فرار می کند. در مسیر ۲ مترسک دیگر را می بیند که شرایطی بهتر از او ندارند و نهایتا با قرار گرفتن بر سر دوراهی باید تصمیمی سخت بگیرد …

«راهنمای هنری ایران» دوشنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه دوشنبه ساعت ۲۳:۰۰ پخش می شود.