رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به روزهای برگزاری نزدیک شده و با اعلام اسامی داوران سه بخش «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو» جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به روزهای برگزاری نزدیک شده و با اعلام اسامی داوران سه بخش «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو» جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. در این گزارش […]

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به روزهای برگزاری نزدیک شده و با اعلام اسامی داوران سه بخش «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو» جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود.

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به روزهای برگزاری نزدیک شده و با اعلام اسامی داوران سه بخش «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو» جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. در این گزارش کوتاه، مروری داریم بر شیوه داوری این سه بخش در دوره‌های گذشته و سابقه داوران این دوره در سایر ادوار جشنواره فیلم فجر:

مروری بر داوری‌های سه بخش «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو»

باتوجه به تغییراتی که در نحوه حضور فیلم‌های «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر وجود داشته، داوری هم در طول سی‌وهفت دوره برگزار شده و دوره پیش رو از جشنواره فیلم فجر، دستخوش تغییرات بوده است. یکی از مهمترین دلایل در شیوه متفاوت داوری در این سه بخش، مربوط به رفت‌وبرگشت‌هایی است که در آنها اتفاق افتاده و هرکدام از فیلم‌های مستند، کوتاه و فیلم‌های اول که درحال حاضر با عنوان «نگاه نو» از آنها یاد می‌شود، در دوره‌هایی از جشنواره حضور نداشتند و یا با تغییرات مواجه بودند؛ بنابراین انتخاب داوران را هم تحت تأثیر قرار دادند.

برای نمونه در دوره سی‎‌وسوم فیلم فجر، داوری در دو بخش «نگاه نو» و «مستند» به شکل مجزا صورت گرفته و هرکدام داوران مربوط به خود را داشتند؛ این درحالی است که در این دوره، فیلم‌های کوتاه که از دوره بیست‌ونهم از رقابت فجر حذف شده بودند در جشنواره حضور نداشتند. و یا در سال‌های پایانی دهه هشتاد و تا دوره سی‌ام جشنواره فجر مستندها هم غایب جشنواره بودند.

از دوره سی‌وهفتم و با بازگشت فیلم‌های کوتاه به میدان رقابت جشنواره فجر که از در دوره سی‌وششم اتفاق افتاد، داوری سه بخش «مستند»، «کوتاه» و «نگاه نو» درکنار هم قرار گرفته است و در این دوره پنج چهره سینمایی، این سه بخش را داوری خواهند کرد.

سابقه داوران فجر ۳۸ در ادوار جشنواره

مهدی جعفری: کارگردان و مدیرفیلمبرداری: حضور جعفری در جشنواره فیلم فجر ابتدا با فیلم‌هایی اتفاق افتاد که فیلمبرداری آنها را برعهده داشت. او تاکنون با فیلمبرداری فیلم‌هایی چون «به وقت شام»، «خجالت نکش»، «بارکد»، «اتوبوس شب» و … در فجر شرکت کرده. اما سال ۹۵ جعفری‌ جدی‌تر از قبل پا به جشنواره فجر گذاشت و در دوره سی‌وپنجم اولین فیلم سینمایی او «ایستگاه اتمسفر» در بخش غیررقابتی جشنواره به نمایش درآمد. این حضور مقدمه‌ای بود برای مهدی جعفری تا اینکه سال گذشته و در دوره سی‌هفتم با فیلم «۲۳نفر» به جشنواره آمد؛ این فیلم با استقبال مخاطبان همراه شد و جایزه بهترین فیلم ملی را دریافت کرد. مهدی جعفری در جشنواره‌های مختلفی عضو هیأت انتخاب و داوری بوده که از آن جمله می‌توان به فیلم کوتاه و شهر اشاره کرد.

روح‌الله حجازی/ کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده: روح الله حجازی تاکنون سینما را با نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی تجربه کرده است. حجازی با ساخت فیلم کوتاه شروع کرد و اولین فیلم بلند سینمایی او «درمیان ابرها» است که در بخش فیلم‌های اول بیست‌وششمین جشنواره فجر حضور داشت و موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم شد. فیلم‌های «مرگ ماهی»، «اتاق تاریک»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» دیگر آثاری است که حجازی با آنها در مقام کارگردان در فجر حضور داشته است. روح الله حجازی در جشنواره‌های مختلفی عضو هیأت انتخاب و داوری بوده است.

مصطفی رزاق کریمی/ کارگردان و مستندساز: عمده فعالیت مصطفی رزاق کریمی ساخت فیلم‌های مستند و کوتاه بوده. او در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر با مستند «خاطراتی برای تمان فصول» و در دوره سی‌وششم با مستند «بانو قدس ایران» در جشنواره حضور داشته. «بانو قدس ایران» سیمرغ بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد. مصطفی رزاق کریمی پیش‌تر نیز در جشنواره‌هایی چون فجر، سینماحقیقت و.. عضو هیأت انتخاب و داوری بوده است.

فرشته طائرپور/ تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس: فرشته طائر‌پور از تهیه‌کنندگان باسابقه سینمای است که در فعالیت‌های صنفی هم حضور پررنگی دارد. طائرپور درکنار فیلم‌هایی که در طول سال‌های کاری‌اش تولید کرده از چهره‌های مطرح سینمای کودک هم بوده است. «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «آینه‌های روبه‌رو» از جمله فیلم‌های طائرپور است. این تهیه‌کننده در دوره سی‌وسوم جشنواره هم داور بخش «نگاه نو» بوده است.

فرشته طائرپور در جشنواره‌هایی چون فیلم کوتاه، سلامت و… جشنواره‌های خارجی مثل قاهره و حیدرآباد هم داور بوده و در دوره‌های ۱۶، ۳۳ و ۳۶ در جشنواره فیلم فجر داوری کرده است. او در سی‌‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر داوری این جشنواره را برای چهارمین بار تجربه می‌کند.

هادی مقدم‌دوست/ فیلمنامه‌نویس و کارگردان: هادی مقدم دوست بیشتر با نویسندگی شناخته می‌شود و عمده فعالیتش با حمید نعمت الله بوده. او تاکنون نویسندگی فیلم‌های موفقی چون «آرایش غلیظ»، «شعله ور» و «بی پولی» را برعهده داشته است. اولین فیلم بلند سینمایی مقدم دوست، «سر به مهر» است که در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین کارگردانی را از بخش «نگاه نو» دریافت کرد. هادی مقدم دوست در جشنواره‌های مختلف از جمله سیمرغ، ۱۰۰ و حسنات به عنوان عضو هیأت انتخاب و داوران فعالیت داشته است

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار