رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • جمعه 18 بهمن 1398 - 10:35
  • کد خبر : 43202
  • تئاتر
  • چاپ خبر : مسیر فروپاشی یک شازده

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “شازده احتجاب” به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفت. این نمایش که برگرفته از رمانی به همین نام از هوشنگ گلشیری است بازگو کننده روایت فروپاشی نظام خان سالارانه در سنت فرهنگی ایران است. شخصیت اول این داستان در اوهام و گذشته […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “شازده احتجاب” به نویسندگی و کارگردانی افشین زمانی در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به روی صحنه رفت.
این نمایش که برگرفته از رمانی به همین نام از هوشنگ گلشیری است بازگو کننده روایت فروپاشی نظام خان سالارانه در سنت فرهنگی ایران است. شخصیت اول این داستان در اوهام و گذشته به روایت قسمتی از استبداد و بیداد خود و خانواده اش می پردازد.
زمانی درباره علت انتخاب این رمان برای اقتباس گفت: “من بعد از یک سه گانه که اجرا کردم تصمیم گرفتم که یک سه گانه جدید شروع کنم با این رویه که از رمان های بزرگ اقتباس بگیرم. به پیشنهاد پیام لاریان تصمیم گرفتم که به سراغ رمان شازده احتجاب بروم. بعد از خواندن رمان شازده احتجاب احساس کردم به آن سبک و سیاقی که من علاقه دارم در نمایش و آن ایجاد گره افکنی و گره گشایی است، دور است و رمان بیشتر به جزییات پرداخته به همین خاطر به عنوان نویسنده سعی کردم اقتباسی از رمان را به نمایش بگذارم که برای تماشاگر هم جذابیت داشته باشد.”
در این نمایش ما با طراحی صحنه پیچیده ای مواجه نیستیم ولی در عوض طراحی نور، گریم و لباس بسیار خوب و به جایی را شاهد هستیم.
زمانی در این باره گفت: “با توجه به تعدد لوکیشن ها نمی توانستیم از طراحی صحنه خاصی استفاده کنیم ولی در عوض با استفاده از نور این تعدد لوکیشن ها را نشان دادیم.”
افشین زمانی که پیش از این نمایش “خاطرات هنرپیشه نقش دوم” از بهرام بیضایی را اجرا برده بود، تلاش دارد تا با ایجاد ارتباط بین متن های نه چندان تازه و مشکلات امروزی به نوعی معاصر سازی انجام دهد.
وی در این ارتباط توضیح داد: “ذات نمایشنامه ها، کتاب ها و فیلم های فاخر این است که تاریخ مصرف ندارند و جهان شمول هستند. درست است که از نظر تاریخی رمان شازده احتجاب برای اواخر دوران قاجار باشد ولی از نظر محتوا تلاش کردم داستان را نزدیک کنیم به اتفاقاتی که در حال حاضر در کشور خودمان و جهان در حال رخ دادن است. مانند نادیده گرفتن کاراکتر مستقل زن و چیزهایی دیگر.
افشین زمانی درباره حواشی مربوط به جشنواره و انصراف عده ای از گروه های نمایشی از این جشنواره گفت: “من به تصمیم این دوستان احترام می گذارم ولی من ترجیح دادم بمانم و با اثری که دارم کنش خودم را نسبت به وقایع نشان بدهم. در پایان یکی از اجراهایمان تماشاگری آمد و گفت که ایکاش همه گروه ها می ماندند و در نمایش های خود اعتراضی که دارند را نمایش می دادند که شاید این نوع بیان موثر تر از کنش انصراف بوده باشد.”
در این نمایش، علی پویا قاسمی، علیرضا لبیبیان، مهسا ظهیری، مرجان مومنی، فائزه حمیدی، شهاب عباسیان، رها مقدم، مهدیس هاشمی، سارینا لواسانی، نریمان عابدی، رضا محمدی، آزاده جاوید، نسترن پارسائیان و افشین زمانی هنرنمایی می کنند.
دیگر عوامل به نمایش عبارتند از: آهنگساز و طراح موسیقی : بهزاد بختیاری، دستیار کارگردان : پگاه مهدوی زاده، طراح لباس: افشین زمانی، مشاور طراح لباس: سمانه احمدی مطلق، طراح نور: فرشاد نصیری، طراح گریم: فرزانه جدید، مجری گریم: آیدا خواجه وند و فرزانه جدید، عکاس: پرتو جغتایی
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن ماه در حال برگزاری است.

سینماخانه / خبرنگار فرشید حاجیان

عکس حاشیه خبر از سارا امامی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار