رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

بی شک یکی از شمایل های بازیگری سینمای ایران در یک دهه گذشته حامد بهداد است. چه دوست اش بداریم یا نه، روزی روزگاری یکی از کسانی خواهد بود که این دهه از تصویر سینمایی عمرمان را با او به یاد خواهیم آورد. این چهره که از او در فیلم ها و سریال ها به […]

بی شک یکی از شمایل های بازیگری سینمای ایران در یک دهه گذشته حامد بهداد است. چه دوست اش بداریم یا نه، روزی روزگاری یکی از کسانی خواهد بود که این دهه از تصویر سینمایی عمرمان را با او به یاد خواهیم آورد. این چهره که از او در فیلم ها و سریال ها به یادگار مانده، این بی قراری و عصیان و سرکشی اش در درون و بیرون قاب تصویر بیش از آن که به دلیل یگانه بودن و اصیل بودن سلوکش موجب محبوبیتش شده باشد، بروزی است از بی تابی ها و دست و پا زدن های نسلی که در هزار و یک قاب و چارچوب و قفس تنگ و دل گیر گرفتار آمده اند. تلاش برای رهایی از این قفس، وقتی دست ها به قفل نمی رسند جنون است و خود ویرانگری، دوشاخصه مهم در بازی های حامد بهداد.

او اما تمثال دیگری نیز هست از نسلی که شیفته شان کرده. پس این عصیان و غرور، چشم های غمگینی دارد که نتوانستن را در اوج توانایی و خواستن فریاد می زند. اما تفاوتش با دیگر شمایل های دهه های پنجاه به بعد سینمای ایران این است که در ورای این دست و پازدن ها باور نمی کنیم که هرگز دست از تلاش بکشد. به اطراف مان نگاه کنیم. به حوادث و رخدادهایی که اکنون زیر پوست تاریخ مان در جریان است. حامد بهداد و رنگی که از خود به نقش هایش داده شبیه به عکس جمعی است (جمع شده در یک صورت) از همه این خواستن ها و پس زده شدن ها و تضاد ها.

حامد بهداد در سرزمین پر از ریا و دورویی و تعارف های پوچ و بی مایه مصنوعی درست همانگونه رفتار می کند که هست. درست همان سلوکی را دارد که او را در سینمای ایران خاص و ویژه کرده است. درست همان طور خود را می نماید که روی پرده شمایل محبوب این سال های خود را آفریده است. چه ایرادی دارد کسی مروج خود باشد تا وقتی حقی از کسی ضایع نکرده؟ می توان همه این ها را شنید و به آن اهمیتی نداد. مهم این است که با این همه دشواری که حامد برای بهداد بودن تحمل کرده است به آن تصویر محبوب روی پرده که شمایلی بسیار شبیه به جوانان روزگار ما است. حتی ذره ای خیانت نکرده است.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

عکس حاشیه گزارش از شهاب اسدی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار