رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April

یک جامعه‌شناس فرهنگی گفت: نمی‌توان از تاثیر رسانه‌ها بر تضعیف روحیه زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت یک کشور، چشم‌پوشی کرد. در چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی با تولید و توزیع سریال های متنوع توانسته است طرفداران بسیاری را برای خود دست و پا کند و بیش از مجموعه های شبکه های تلویزیونی مخاطب داشته باشد […]

یک جامعه‌شناس فرهنگی گفت: نمی‌توان از تاثیر رسانه‌ها بر تضعیف روحیه زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت یک کشور، چشم‌پوشی کرد.

در چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی با تولید و توزیع سریال های متنوع توانسته است طرفداران بسیاری را برای خود دست و پا کند و بیش از مجموعه های شبکه های تلویزیونی مخاطب داشته باشد اما در این میان موضوعی که توجه بسیاری را به خود جلب کرده نمایش زنان وابسته به مردان است که توانمندی هایی که این روزها در میان بانوان جامعه ایرانی با آن مواجه هستیم ندارند، دخترانی که با شکست های عشقی مواجه شده اند و کاری جز به دست آوردن قلب یک مرد یا پیدا کردن فردی برای ازدواج ندارند و نه تنها نتوانسته اند در عرصه های مختلف جامعه رشد پیدا کنند بلکه هدفی هم ندارند تا به موفقیت دست پیدا کنند.

نمی توان تاثیر نمایش مداوم چنین دختران و زنانی در شکل ها و گونه های مختلف در هر مجموعه را بر جامعه نادیده گرفت به همین دلیل به سراغ یک جامعه شناس فرهنگی در این زمینه رفته ایم که متن گفت و گو با وی در زیر آمده است.

محمد حیدرپور با بیان اینکه رسانه ها توان ایجاد یه دنیا را  را دارند، خاطرنشان کرد: رسانه این قدرت و توانمندی را دارد تا با تقویت روحی افراد، آنها را به مسیر پیشرفت سوق دهند تا افراد در این راه گام بردارند اما همین رسانه ها اگر نیمی از جامعه را ضعیف نشان بدهند و اعتماد به نفس را از آنها بگیرند موجب تخریب افراد و در نتیجه خود جامعه می شود و جامعه را از حرکت در مسیر توانمندی باز می دارد.

تاثیر رسانه ها در تضعیف پنجاه در صد از اعضای جامعه مساله‌ای انکار ناشدنی است چرا که رسانه می‌تواند با ساخت برنامه هایی در اذهان جامعه تغییر ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در جوامع مختلف رسانه های متنوع اهداف خاصی را دنبال می کنند اظهار داشت: در جوامع مذهبی زنان به عنوان جنس دوم نشان داده می شود که توانایی انجام بسیاری از کارها را ندارند و براساس تقسیم کار سنتی به زندگی خود ادامه می دهد.

این جامعه شناس فرهنگی تصریح کرد: در دنیای سرمایه داری نیز رسانه ها می توانند در جهت کسب سود و تبلیغات تجاری از ابزار زنانه استفاده کنند؛ در جوامعی که نقد آزادانه صورت می گیرد نخبگان فرهنگی فضای بیشتری برای انتقاد در اختیار دارند و حتی فمینست های افراطی هم می توانند حرف های خود را بزنند و بسیاری از رفتارها را تغییر دهند.

وی با تاکید بر اینکه زنان نیمی از هر جامعه را تشکیل می دهند خاطرنشان کرد: فرزندان هر جامعه ای از زنان بالیده می شود و این واقع بینی نسبت به زنان می تواند در رشد سرمایه ای و اجتماعی جامعه ثاثیر گذار باشد و مورد اهمیت واقع شود.

حیدرپور افزود: اگر رسانه ها در جوامع زنان را به گونه ای نشان دهند که تنها مشغول مادری کردن یا انجام کارهای خانه باشد در جهت تضعیف توانمندی زنان گام برداشته اند؛ با نگاهی منصفانه به جوامع سرمایه داری که آزادتر هستند زنان توانسته اند به بسیاری از حقوق خود دست یابند.

وی با تاکید بر اینکه زنان در جوامع توسعه یافته به جایگاه های بالایی رسیده اند اظهار داشت: به عنوان مثال در عرصه سیاست آنگلا مرکل اقتصاد و سیاست آلمان را در دست دارد و بدون حاشیه کشور را میان بزرگترین کشورهای صنعتی قرار داده است این در حالی است که بسیاری از مردان در جهان برای اداره کردن بخشی از جامعه حواشی را رقم می زنند.

زنان توانمندی های بسیاری دارند و در صورتی که صلاحیت های لازم را کسب کنند حتی می توانند در عرصه های مختلف بهتر مدیریت کنند در جامعه ما هم باید رسانه ها به گونه ای بانوان کشور را نشان دهند تا جامعه پذیرای نقش‌های مدیریتی آنان شود.

به گفته وی، امروز در دنیای رسانه و سریال های مختلف، نشان دادن زن در آشپزخانه، بدون تقبل مسئولیت های اجتماعی و بروز و ظهور توانمندی های فردی توهین محسوب می شود زیرا تغییرات اجتماعی کشور و در جهان رخ داده و می توانیم شاهد موفقیت های تحصیلی و شغلی نیم دیگر جامعه باشیم. شرایط زنان نیز باید به اقتضای زمان و متناسب با این تغییرات رشد پیدا کند.

حیدرپور با بیان اینکه نباید با روح زمان مخالفت کنیم، تصریح کرد: طبیعی است که امروزه زنان بخواهند به موفقیت در عرصه های مختلف برسند و اگر رسانه ها بخواهند برنامه هایی را پخش کنند که با این روند مخالف است و به گونه ای دیگر جامعه را نشان می دهد مهجور باقی می مانند و بدون مخاطب به اهدافی که دارند نمی رسند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار