رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April
  • چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 18:37
  • کد خبر : 50925
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «شخه» روایت زن افغان در لا به لای سرکوب ها و خشونت ها

امین غلامی نویسنده و کارگردان نمایش «شخه» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: این نمایش از لحاظ اجرایی یک نمایش تلفیقی است (کروگرافی، پرفورمنس) و فقط چهار کلمه دیالوگ دارد و در پنج اپیزود اجرا می‌شود، اما به شکلی نامنظم مثل یک پازل بهم ریخته! تا خود مخاطب […]

امین غلامی نویسنده و کارگردان نمایش «شخه» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: این نمایش از لحاظ اجرایی یک نمایش تلفیقی است (کروگرافی، پرفورمنس) و فقط چهار کلمه دیالوگ دارد و در پنج اپیزود اجرا می‌شود، اما به شکلی نامنظم مثل یک پازل بهم ریخته! تا خود مخاطب تکه های پازل را کنار هم بچیند و پازل را تکمیل کند،و پایان خودش را داشته باشد.

وی در ادامه به شرح نمایش پرداخت و افزود: نمایش (شخه) به زندگی یک زن می‌پردازد و خاطرات خود را  در قالب (هشت شخصیت) در  لابه لای سرکوب ها، عقده ها و خشونت ها جستجو می کند.

غلامی ادامه داد:  شخه همواره رویا می‌بیند و همواره سرکوب ها و خشونت ها بیادش می آید، اما تلاش می‌کند تا آنها را آن طوری که اتفاق افتاده نبیند و آن طور که خودش  دوست دارد بیاد بیاورد، ما در تمام نمایش در خاطرات و رویاهای او سهیم هستیم و آنطور که او می‌خواهد سرکوب ها و خشونت ها  و رویا های او را می‌بینیم، شخه تلاش می‌کند تا خود  را از دست رویا ها و خاطراتش خلاص کند و رها شود و دوباره خودش را پیدا کند.

کارگردان نمایش “شخه” از مشکلات می گوید و می افزاید: نمایش نه نفر بازیگر دارد(هشت بازیگر زن و یک بازیگر مرد) و همین دلیل باعث ‌شد که ما نتوانیم از پلاتو های بزرگ برای تمریناتمان استفاده کنیم که متأسّفانه هزینه ی زیاد در پی داشت و ما امکانات کافی برای تمرین کردن در آن پلاتوها را نداشتیم.

یکی دیگر از مشکلات نمایش محل زندگی بازیگران بود که فقط دو نفر از آنها در تهران و حومه ی تهران هستند و مابقی بازیگران از محل های دوری همچون نظر آباد کرج و شهر ری سر تمرین آماده می شدند و همین امر باعث ‌شد تا ما در طول هفته تمرینات کمتری داشته باشیم، مشکل بعدی سالن نمایش بود که ماقصد داشتیم که در یک سالن بزرگ اجرا کنیم اما به دلیل کمبود بودجه و هزینه های بالای تماشاخانه ها نتوانستیم این کار را  انجام دهیم و با آمدن ویروس کرونا همه چی از قبل بدتر شد.

غلامی در ادامه گفت: نمایش «شخه» اولین تجربه من به عنوان کارگردان به همراه برادرم عارف غلامی است و من قبل از شروع این کار در نمایش هایی همچون چهار صندوق به کارگردانی آناهیتا زینی وند و نمایش شازده کوچولو، نمایش کافه و نمایش کنفسیوس به عنوان بازیگر ایفای نقش کردم و در چندین نمایش هم به عنوان دستیار کارگردان حضور داشتم.

وی در ادامه در خصوص برنامه های آتی خود و گروهش سخن به میان آورد و افزود: بعد از اتمام اجراهای ما در تماشاخانه نوفل لوشاتو می‌خواهیم که این نمایش را در سالن های دیگر تهران هم به روی صحنه ببریم و امیداورم در این شرایط سخت سالن ها با گروه ما همکاری های لازم را داشته باشند، بعلت اینکه تماشاخانه ها باید با ۵۰ درصد از صندلی هایشان مخاطب بگیرند، بدین خاطر خیلی سخت است که ما بتوانیم در این مدت حتی هزینه خود نمایش را هم دربیاوریم و اگر حمایتی از گروه  ما و بقیه گروه های نمایشی نشود انگیزه  ای برای شروع نمایش های بعدی باقی نمی ماند.

غلامی در انتها ابراز امیدواری کرد که بتواند این نمایش را در سالن های تئاتر افغانستان به روی پرده ببرد  و سفارت افغانستان نیز در این راستا همکاری های لازم را داشته باشد.

عواملی که در نمایش «شخه» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده و طراح حرکات: امین غلامی‌،کارگردانان: امین غلامی، عارف غلامی؛ تهیه کننده: مصور نیکویی، بازیگران: نسرین حیدری، فردین حبیبی، فرزانه حکیمی، زهرا حسینی، سمیرا نظری، فاطمه خادمی، حلیمه حسینی، گلی قاسمی، زینب مقصودی، دستیار کارگردان: زهرا فرج، مشاور حرکات و بدن: مرضیه شاطر طوسی، طراحی نور: امین و عارف غلامی، اجرای نور: شفیق محمودی، دستیار تهیه کننده: نرگس وفایی، گرافیست: محمد عاشوری، ساخت و اجرای موسیقی غرب: مانی ابراهیمی، مریم سیمرغ، بهروز بهراد، ساخت و اجرای موسیقی شرق: محمد غلامی، سلیم غلامی

این نمایش از ۲۵ تیر لغایت ۱۵ مردادماه سال جاری در سالن شماره ۲ عمارت نوفل لوشاتو  به آدرس حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱روی پرده می رود.

سینماخانه / عکاس و خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار