رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه 21 مرداد 1399 - 09:22
  • کد خبر : 51393
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «سوء تفاهم»  داستان مادر و دختری است که برای رهایی، انسان های پولدار را می کشند

فاطمه زمانی نویسنده و کارگردان نمایش «سوء تفاهم» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان نمایش در مورد  مادر و دختری است که بعد از مرگ پدر و ترک پسر و برادرشان سال های سختی  را گذرانده اند. در سرزمینی که پر از یاس و ناامیدی است و […]

فاطمه زمانی نویسنده و کارگردان نمایش «سوء تفاهم» در مصاحبه اختصاصی با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان نمایش در مورد  مادر و دختری است که بعد از مرگ پدر و ترک پسر و برادرشان سال های سختی  را گذرانده اند. در سرزمینی که پر از یاس و ناامیدی است و تنها امیدشان  رفتن به سرزمین دیگری است اما با انجام کاری غلط و کشتن انسان های پولدار که در  این میان در اثر یک سو تفاهم برادر و پسر خود را که بعد از ۲۰ سال بازگشته می کشند و اتفاق هایی که در این میان رخ می دهد.

وی ضمن با ابراز اینکه تمام شرایط را جوری مدیریت کردم که مشکلی نباشد، افزود: به خاطر شرایط بیماری کرونا که هم اکنون در دنیا حکمرانی می کند، به دنبال ایده و طرح هایی هستم که بتوان کمکی به اهالی تئاتر و مخاطبین تاتر بکنم.

این کارگردان از برنامه های آتی خود گفت و اضافه کرد: تمام تلاشم را دارم که هر دو ماه یک نمایش را به اجرا ببرم و یک فیلمنامه بلند نیز نوشته ام که امسال خواهم ساخت.

فاطمه زمانی از دوران کودکی به بازیگری در تئاتر علاقه داشت و از دبستان با بازیگری در نمایش کودک، کار خود را آغاز کرد و تمام دوران تحصیلی خود را در گروهای تئاتر و موسیقی سپری کرد در این میان نیز دستی بر قلم داشت و داستان های کوتاه می نوشت، اما فعالیت حرفه ای خود را در اولین اجرای عموم در سال ۱۳۷۶ شروع کرد و بازیگری در نمایش هایی همچون بوی یاس،کلبه لیتونیا،خواب به خواب زیر پلک ماه، ایبیلفای ۱۰، مرگ درد و دادسو تفاهم را در کارنامه هنری خود دارد.

در اینجا لازم است درباره نویسنده معروف فرانسوی آلبر کامو مطالبی را بدانیم، آلبر کامو در هفتم نوامبر ۱۹۱۳ میلادی در شهر موندوی (الجزایر) فرانسه چشم به دنیا گشود و در چهارم  ژانویه ۱۹۶۰ میلادی در شهر ویل بلوبل بر اثر ساحنه رانندگی چشم از دنیا بست و وی را در قبرستان لومارین به خاک سپردند.

کامو نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار بود برنده که موفق به گرفتن جایزه ادبی نوبل شد. او یکی از نویسندگان بزرگ قرن بیستم و خالق کتاب مشهور بیگانه و مقاله جریان‌ساز افسانه سیزیف است.

در سال ۱۹۵۷ میلادی به خاطر «آثار مهم ادبی که به روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد» برنده جایزه  نوبل ادبیات شد. آلبر کامو پس از رودیارد کیپلینگ جوان‌ترین برنده  جایزه  نوبل و همچنین نخستین نویسنده  زاده  قاره آفریقا است که این عنوان را کسب کرده‌است. همچنین کامو در بین برندگان نوبل ادبیات، کمترین طول عمر را دارد و دو سال پس از بردن جایزه نوبل در یک سانحه رانندگی درگذشت.

از آثار وی می توان به رمان هایی همچون بیگانه – ۱۹۴۲م ،طاعون – ۱۹۴۷م ،سقوط – ۱۹۵۶م ،مرگ خوش – نوشته شده در سال‌های  ۱۹۳۶م تا ۱۹۳۷م  و منتشر شده در سال ۱۹۷۱م و آدم اول – کامو پیش از اتمام این اثر جان باخت و در سال ۱۹۹۵م  و  نمایشنامه‌هایی نظیر: کالیگولا – نوشته شده در ۱۹۳۸ و اجرا شده در ۱۹۴۵م ،مرثیه‌ای برای راهبه – ۱۹۵۶م اقتباس از رمانی نوشته ویلیام فاکنر با همین نام سوء تفاهم – ۱۹۴۴م،حکومت نظامی – ۱۹۴۸م ،دادگستران –  ۱۹۴۹م،تسخیر شدگان – ۱۹۵۹ – اقتباس از رمانی نوشته فئودور داستایوسکی با همین نام ،کامو این نمایش‌نامه را در سل ۱۹۵۹م شخصاً کارگردانی کرد و به روی صحنه برد ،اشاره کرد.

درباره نمایشنامه سوء تفاهم می توان اینگونه نوشت که نمایشنامه‌ای است که در سال ۱۹۴۳ م در فرانسه تحت اشغال توسط آلبر کامو نوشته شده‌است. این نمایشنامه بر ایده پوچی کامو تأکید دارد.

سوءتفاهم، دومین نمایش‌نامه آلبر کامو، داستان این نمایش در مسافرخانه‌ای در قلب چکسلواکی می‌گذرد، مسافرخانه‌ای که دو زن اداره‌اش می‌کنند؛ مادری پیر و دخترش، مارتا. در آغاز نمایشنامه آن دو مشغول صحبت درباره ورود مسافری تازه هستند که می‌خواهند به او دارو بخورانند و همان شب در دریاچه سد غرقش کنند، درست همان‌طور که با مسافران پیش از او کرده‌اند. اگرچه هویت مسافر بر تماشاگران آشکار است، مادر پیر و دخترش او را به جا نمی‌آورند. او در اصل فرزند مادر و برادر دختر است که بیست سال پیش پسری ولنگار بوده و خانه و کاشانه‌اش را ترک کرده‌است.

سوءتفاهم از لحاظ ساختار بازگشتی است به تئاتر یونان: آن حالت خشک آدمک ‌وار دو زن، زنجیره مرگبار جنایتی که جنایتی دیگر را به دنبال می‌آورد، قتل در درون خانواده، پیشرفت توقف‌ ناپذیر و تعدیل‌ناپذیر قصد و نیت نخستین، و درون‌مایه بازشناسی است. (برگرفته از کتاب آلبر کامو از مجموعه نسل قلم)

این کتاب اول بار با عنوان «سوء تفاهم» توسط جلال آل احمد در سال ۱۳۲۸ به فارسی ترجمه شده‌است.

همچنین ترجمه مکرّر این کتاب به فارسی با همان عنوان «سوء تفاهم» توسط مهوش قویمی، انتشارات آشتیان (۱۳۹۰ش) و خشایار دیهیمی، نشر ماهی (۱۳۹۰ش) منتشر شده‌است.

عواملی که در نمایش «سوء تفاهم» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده: آلبر کامو،بازیگران: امین شیبانی ،تهیه کننده: میلاد رمضانی،طراح صحنه و دکور: میلاد رمضانی،طراح پوستر و بروشور: مینا قانع،نویسنده: آلبر کامو،مترجم: خشایار دیهمی،دراماتورژ: فاطمه زمانی،کارگردان: فاطمه زمانی،تهیه‌کننده: میلاد رمضانی،بازیگران: مهرداد قادری، فاطمه زمانی، فریبا نیروئی، فرانک ظاهری، محراب جلیل نیا، آرش کرمی، سینا علیزاده، امین شیبانی،مدیر تولید و برنامه ریز: محمدحسین افتخاری،مدیر اجرایی: شهناز سلیمانی

دستیارکارگردان: بهنام‌حقانی، هستی مسلمی،منشی صحنه: شهناز سلیمانی،موسیقی متن: فاطمه زمانی

اتاق فرمان: محمد حسین افتخاری،طراح و مجری گریم: مهسا حسنلو،طراح صحنه و دکور: میلاد رمضانی،دستیار صحنه: مهران شکری مقدم، کامران ورزیده کار،مدیر داخلی: عباس حسینی زادگان،مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مهیار مهدیخانی،طراح پوستر و بروشور: مینا قانع و عکاس: رضا حسینی، مهدیس رحمانی

این نمایش از ۱۲ لغایت ۳۱ مردادماه سال جاری در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به نشانی: خیابان انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸ روی صحنه می رود.

عکاس و خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار