رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران طی مراسمی با حضور محدود مدعوین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم افتتاحیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به صورت برخط و با حضور تعداد محدودی از مدعوین و با اجرای مژده لواسانی در مرکز […]

چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران طی مراسمی با حضور محدود مدعوین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح شد.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم افتتاحیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به صورت برخط و با حضور تعداد محدودی از مدعوین و با اجرای مژده لواسانی در مرکز ایده‌پردازی صبا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، گزارش سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان و تیزر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار شد.

در ادامه حبیب ایل‌بیگی مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: آرزو می‌کنم ایام خوبی پیش‌روی نوجوان باشد و این دوره تجربه خوبی برای نوجوانان و اساتید رقم بخورد. از ۸۴۲ اثر المپیاد ۶۴ اثر در بخش فیلم و ایده انتخاب شده‌اند. ۳۱ دختر و ۳۳ پسر از ۲۴ استان در این المپیاد حضور خواهند داشت. با وجود اینکه ما تا چندی پیش نسبت به برگزار شدن و نشدن این رویداد تردید داشتیم، اما استقبال بهتری به نسبت سال گذشته صورت گرفته است.

او افزود: در این دوره خراسان رضوی، اصفهان و همدان بیشترین متقاضی را داشتیم. از فردا کلاس‌ها با حضور اساتید و مربیان آغاز می‌شود و از هر گروه یک ایده به بخش نهایی راه می‌یابد. از ساعت ۹ بچه‌ها در گروه‌ها با اساتید تا ساعت ۱۲ در سه کلاس در مورد پرورش ایده گفت‌وگو می‌کنند. ساعت ۱۴ تا ۱۵ و۳۰ دقیقه هر روز یکی از داوران المپیاد که از فیلمسازان مطرح هستند با نوجوانان گفت‌وگو می‌کنند و ضمن انتقال تجربه به سوالات آنان پاسخ می‌دهند. ساعت ۱۶ تا ۱۸ جلسه نقد و بررسی فیلم‌های راه یافته به این دوره برگزار می‌شود. امسال فیلم‌ها در آپارات بارگذاری شده‌اند‌ و داوری فیلم‌های پذیرفته شده در المپیاد، توسط مرضیه برومند، ایرج طهماسب و رسول صدرعاملی انجام می‌شود

ایل‌بیگی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته روز آخر روزی بود که اساتید نگران کمبود وقت بودند… خواهش می‌کنیم نوجوانان به طور جدی از فرصت‌ها استفاده کنند تا روز آخر با کمبود وقت مواجه نشوند.

او ادامه داد: روز اختتامیه المپیاد به پنجشنبه ۱ آبان موکول شده تا اساتید و مربیان فرصت کافی برای تعامل با نوجوانان داشته باشند.

ایل‌بیگی در پایان سخنان خود، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرداری اصفهان، شبکه امید و مرکز نوآوری صبا تشکر کرد.

در ادامه این مراسم، «علیرضا تابش» دبیر جشنواره سی و سوم با درود به روح زنده‌یاد اکبر عالمی که در گسترش دانش سینمایی در ایران نقش تاثیرگذاری داشت، گفت: المپیاد چهارم در شرایطی برگزار می‌شود که ارتباط ما با نوجوانان از طریق فضای مجازی شکل گرفته است. از تمام همراهان و انجمن سینمای جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکر می‌کنم که چند ماه با بحث و گفت‌وگو درباره مباحث نظری، علمی و محتوایی، ما را یاری کردند.
او ادامه داد: به عنوان کسی که سال آینده در کسوت مدیریت سینما نیست، آرزوهایی برای المپیاد فیلمسازی دارم. چراکه این المپیاد مولود دوران مدیریت من است. مفتخرم که در این دوره، کاری متفاوت و جذاب برای نوجوانان در حوزه سینما اتفاق افتاد. تثبیت این رویداد به شکلی درخور، آرزوی من است و امید که بتواند جایگاه خود را در نظام هنری کشور پیدا کند. من و همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران تلاش می‌کنیم در دوران مدیریتی خود این اتفاق بیفتد، اما نهادهایی مانند آموزش و پرورش و فرهنگستان هنر باید همراه ما باشند. این اتفاق باید تداوم پیدا کند و ثمرات آن برای فرهنگ و هنر ایران ماندگار باشد.
او گفت: آرزوی توفیق برای نوجوانان دارم و امیدوارم از دانش اساتید بهره ببرند. به نوجوانان می‌گویم که ایده‌های شما در سینما راه گشا خواهد بود.
تابش در پایان از مرکز نوآوری صبا و دکتر ناظمی که تامین زیرساخت‌های اینترنتی این رویداد را تأمین کرده است، تشکر کرد.

در ادامه افتتاحیه المپیاد چهارم، پیام ویدیویی از مرضیه برومند برای نوجوانان پخش شد. او ضمن ابراز دلتنگی برای برپایی حضوری جشنواره گفت: سال‌ گذشته نشست‌های خوبی برگزار شد و تعامل خوبی با شما (نوجوانان) داشتیم و بیشتر ما از شما یادگرفتیم. ما در این المپیاد متوجه می‌شویم که شما چه دغدغه‌ها و سلایقی دارید. ما این روزها درگیر بحران کرونا و مسائل اقتصادی داریم اما باید در کنار هم از مشکلات عبور کنیم. برگزاری مجازی برای من هیجان‌انگیز است. بگذارید ایده‌هایتان پرواز کند. سعی کنید به هرچه که فکر می‌کنید، روی کاغذ بیاورید و از طریق تصویر منتقل کنید. هر چقدر ما بیشتر ایده بدهید.
او ادامه داد: امسال قرار است ما با شما کارگاه برگزار کنیم. موضوعی که من از میان ایده‌های شما انتخاب کرده‌ام، رابطه انسان و طبیعت است. ثروت همیشه پول نیست، ثروت هر آن چیزی است که ما از آب و هوا و زمین داریم. میراث فرهنگی و معنوی ما ثروت ما هستند. به میراثمان اهمیت داده و از آن پاسداری کنیم.
مراسم با تقدیر از دو نوجوان (مهشاد ولی و سیدمحمدرضا حسینی) که در سال‌های گذشته جزو برگزیدگان جشنواره بودند و امسال خود فیلمساز شده‌اند، ادامه پیدا کرد.

«رسول صدرعاملی» هم در پیامی ویدیویی عنوان کرد: المپیاد اتفاقی است که دیر آغاز شد. هدف این رویداد پیدا کردن ذهن‌های خلاق و ایده یاب است. اگر این اقدام زودتر انجام می‌شد با توجه به بضاعت سینمای ایران، می‌توانستیم یکی از بزرگ‌ترین سینمای کودک و نوجوان در جهان را داشته باشیم. حسرت می‌خورم که ایده‌یابی در نوجوانان دیر اتفاق افتاد. امیدوارم جدی تلقی شود و از این طریق انبوه کودک و نوجوان خلاق را شناسایی و از ایده‌ها در جهت بهتر شدن سینمای کودک و نوجوان استفاده کنیم.
او در این پیام عنوان کرد: می‌خواهم به بچه‌ها بگویم که چگونه هنرمند باشند و هنرمندانه زندگی کنند. حتی اگر فیلمساز نشوند دانش هنر آن‌ها را متفاوت، خاص و دوست‌داشتنی می‌کند. اعتماد به نفس داشته باشیم و مطمئن باشیم که هر کدام از تفاوت اساسی با دیگران داریم.
پس از معرفی منتورها پیام ویدیویی از ایرج طهماسب پخش شد. او خطاب به نوجوانان گفت: خوشحالم که باز شما را می‌بینم. المپیاد برای اینکه بخواهید فیلم بسازید محل مناسبی است تا از تجربه اساتید استفاده کنید. سال گذشته بچه‌های بسیار بااستعدادی حضور داشتند، امسال هم کارهای درخشانی دیدم و امیدوارم شما فیلمسازان درخشان آینده کشور باشید. ما یک قرار با شما داریم و موضوع صحبت هم این است که آیا فیلم واقعیت یا نه؟
در پایان افتتاحیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، نوجوانان برای شرکت در این دوره المپیاد گروه‌بندی شدند.
سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به صورت مجازی به دبیری «علیرضا تابش» برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار