رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

رئیس رسانه ملی بر ضرورت پیگرد حقوقی محتوای ضدایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند تأکید و اعلام کرد که حدود ۱۳۰ شبکه به زبان فارسی و حدود ۱۴۰ شبکه با لهجه قومیت ها علیه ما برنامه پخش می کنند. به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما در نخستین نشست شورای تخصصی […]

رئیس رسانه ملی بر ضرورت پیگرد حقوقی محتوای ضدایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند تأکید و اعلام کرد که حدود ۱۳۰ شبکه به زبان فارسی و حدود ۱۴۰ شبکه با لهجه قومیت ها علیه ما برنامه پخش می کنند.

به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما در نخستین نشست شورای تخصصی و راهبردی امور حقوقی رسانه ملی که با حضور معاون امور حقوقی و مجلس صداوسیما، جمعی از مدیران این معاونت، اعضای این شوراها، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، جمعی از مسئولان قضایی و نمایندگان حقوقی قوای سه‌گانه، کارشناسان و صاحب‌نظران حقوقی برگزار شد، گفت: هر روند اجتماعی و فرآیندی که شکل می‌گیرد، یک لایه حقوقی دارد. تحولات و تغییر رفتارهای اجتماعی، شکل‌گیری نهادهای جدید یا انحلال نهادهای پیشین و … همگی، جامعه را نیازمند وضع قوانین جدید و تغییر مقررات قبلی می‌سازد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه حقوق و مسائل حقوقی همپای رشد زندگی بشر و ارتقای حیات اجتماعی بشر رشد می‌یابد، گفت: همان‌طور که جامعه متحول می‌شود، حقوق هم همراه با آن تحول می‌یابد.

علی عسکری با اشاره به برخی کشورها که مشاغل حقوق در آن از مهم‌ترین مشاغل هستند، گفت: در نظام‌های اجتماعی، حقوق است که زیرساخت ارتباط انسان‌ها را تنظیم می‌کند و جامعه بهره‌مند از نظام مناسب حقوقی، بهتر می‌تواند به بقای خود ادامه دهد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه سازمان صداوسیما یکی از پیچیده‌ترین سازمان‌های کشور ازنظر تعدد وظایف و گستردگی فعالیت‌ها محسوب می‌شود، افزود: ازاین‌رو، عملکرد رسانه ملی نیز از جنبه‌های مختلف مشمول حقوق و امور حقوقی است.

وی با بیان اینکه برای نمونه سازمان صداوسیما در حوزه فناوری و زیرساخت‌های فنی با مسائل حقوقی متعددی مواجه است، اظهار کرد: در کنار این‌ها سازمان دارای اموال مختلف مادی و معنوی است که پیگیری مسائل حقوقی آن‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

رسانه ملی؛ پرچم‌دار هماهنگی ماهواره‌ای کشور

علی عسکری با اشاره به حقوق سازمان در حوزه انتشار محتوا نیز گفت: برای نمونه، ما در این حوزه در بحث انتشار از طریق ماهواره بسیار فعال هستیم؛ به‌طوری‌که حدود ۸۰ درصد استعداد ماهواره کشور در اختیار رسانه ملی است و با در نظر داشتن مسائل حقوقی خاص این حوزه، پرچم‌دار هماهنگی‌های ماهواره‌ای کشور هستیم.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه حوزه انتشار سیگنال زمینی از دیگر حوزه‌هایی است که شامل امور حقوقی می‌شود، گفت: ازآنجایی‌که رسانه ملی سازمانی رسانه‌ای است، از فضای مجازی و بستر اینترنت هم استفاده گسترده‌ای می‌کند و این عرصه هم مباحث حقوقی بسیار پیچیده‌ای دارد.

علی عسکری از حوزه تنظیم مقررات در زمینه انتشار صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی هم به‌عنوان عرصه جدیدی یاد کرد که با توجه به تدبیر و فرمایش رهبر معظم انقلاب بر عهده صداوسیما گذاشته شده و تأکید کرد: این عرصه نیز مهم است و صداوسیما موظف است در حوزه تنظیم‌گری و رگلاتوری به آن نظم بخشد.

وی با بیان اینکه بحث تنظیم‌گری مبحث جدیدی در دنیای امروز است، گفت: رسانه ملی با ایجاد سازمان ساترا، بار مسئولیت امور در این حوزه را در کشور بر دوش گرفته است. این بخش بستر حقوقی مهمی دارد، به‌طوری‌که باید هم به حقوق مالکیت معنوی و هم تنظیم‌گری در انتشار محتوا توجه کند.

رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه رسانه ملی در حوزه‌های مختلف با عرصه بسیار پیچیده‌ای از نظر حقوقی مواجه است، گفت: تحولات امروز در حوزه اندیشه و رفتار انسان‌ها، رفتارهای اجتماعی را دگرگون می‌کند و باید بتوانیم موضوعات حقوقی را تنظیم و پیگیری کنیم تا منافع کشور تأمین شود.

ضرورت پیگرد حقوقی محتوای ضدایرانی در شبکه‌های معاند

توجه به موضوع انتشار محتوای ضدایرانی از طریق ماهواره نیز از دیگر موضوعاتی بود که علی عسکری در این نشست از آن سخن گفت و تصریح کرد: تاکنون سابقه نداشته که ما از نظر حقوقی از این حجم محتوایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای علیه کشور و تخریب افکار عمومی منتشر شده، شکایت کنیم.

وی افزود: حدود ۱۳۰ شبکه به زبان فارسی و حدود ۱۴۰ شبکه با لهجه اقوام ایرانی فعالانه علیه کشور ما برنامه پخش می‌کنند و فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را نشانه گرفته‌اند؛ باید از نظر حقوقی بتوانیم این هجمه را پیگیری و خنثی کنیم.

علی عسکری با اشاره به وضعیت مشابه در فضای مجازی و استفاده دشمنان از این عرصه برای تخریب جمهوری اسلامی ایران گفت: این هجمه جنبه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها جنبه حقوقی است؛ جنبه‌ای که البته بسیار مهم و گسترده است و امیدوارم این شورا و اعضایش بتوانند با هم‌اندیشی برای همه این موضوعات راهبردهایی طراحی کنند.

رئیس سازمان صداوسیما در پایان با بیان نقش شوراهای راهبردی امور حقوقی رسانه ملی در احقاق حقوق صداوسیما و استفاده از این ظرفیت برای ارائه آموزش به مردم در زمینه مسائل حقوقی، از به‌کارگیری حقوقدانان جوان در کنار بهره‌مندی از ظرفیت کارشناسان باتجربه در این شوراها خبر داد و اظهار کرد: ما می‌کوشیم صداوسیما همان دانشگاهی شود که امام خمینی (ره) فرمودند و همان کانون انتشار افکار و عقاید اسلامی‌بشود که مقام معظم رهبری تکلیف کرده‌اند.

اهداف و کارکرد شوراهای تخصصی و راهبردی حقوقی رسانه ملی

حسن گروسی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما هم در نشست شورای تخصصی و راهبردی امور حقوقی رسانه ملی با اشاره به تأکید معمار کبیر انقلاب بر نقش صداوسیما به‌عنوان دانشگاه عمومی و منویات مقام معظم رهبری که صداوسیما را عمده‌ترین مرکز هدایت فکر خوانده‌اند، گفت: اهمیت رسانه ملی به‌قدری است که یکی از فصول ۱۴ گانه قانون اساسی به‌طورکلی به موضوع صداوسیما می‌پردازد.

وی افزود: وظیفه تنظیم‌گری و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر و موارد کلان دیگری هم بر عهده سازمان گذاشته شده که بار رسانه ملی را سنگین‌تر می‌کند.

گروسی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی و راهبردی امور حقوقی گفت: با همه زحماتی که تاکنون به نمایندگان دستگاه‌های مرتبط داده‌ایم، مقرر شد به‌طور منسجم‌تر و کارآمدتر این امور دنبال شود و لذا شوراهای تخصصی و راهبردی سه‌گانه حقوقی با عناوین شورای راهبردی حقوقی، شورای راهبردی فضای مجازی و مالکیت فکری و شورای راهبردی حقوق بین‌الملل و ماهواره راه‌اندازی شد که باقدرت تمام و برنامه‌ریزی دقیق حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه موضوعات جدی و مهمی نظیر هجمه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند در این شوراها بررسی می‌شود، گفت: اعضا در اولین دستورکارهای این شوراها، جرائم و موضوعاتی را که از نظر اهمیت و فراوانی در سطح بالایی قرار دارند، بیشتر موردتوجه قرار می‌دهند و پس از بحث، طراحی و تدوین طرح‌های تخصصی و عمومی حقوقی، به واحدهای طرح و برنامه حوزه‌های برنامه‌ساز سازمان ارائه می‌شود تا اقدام لازم جهت آموزش به عموم مردم انجام گیرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار