رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

بازیگر نقش «فرح دیبا» در سریال «معمای شاه» که این روزها از شبکه آی فیلم ۲ در حال پخش است، می‌گوید حضور در این نقش یک تجربه جدید اما بسیار دشوار برای او بوده است. ساغر عزیزی بازیگر سینما و تلویزیون بازی در تلویزیون را با سریال «معصومیت از دست رفته» داود میرباقری آغاز کرد […]

بازیگر نقش «فرح دیبا» در سریال «معمای شاه» که این روزها از شبکه آی فیلم ۲ در حال پخش است، می‌گوید حضور در این نقش یک تجربه جدید اما بسیار دشوار برای او بوده است.

ساغر عزیزی بازیگر سینما و تلویزیون بازی در تلویزیون را با سریال «معصومیت از دست رفته» داود میرباقری آغاز کرد و در ادامه در مجموعه های «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» ساخته امیرمسعود آقابابائیان، «دیوار شیشه ای» و «سارق روح» ساخته احمد معظمی، «لژیونر» ساخته مسعود آب پرور، «شهر دقیانوس» ساخته مهرداد خوشبخت به ایفای نقش پرداخت.

عزیزی سه تجربه همکاری با محمدرضا ورزی در سریال های «سال های مشروطه»، «تبریز در مه» و «معمای شاه» را نیز در کارنامه هنری خود دارد و در سریال «معمای شاه» نقش فرح دیبا آخرین ملکه ایران را ایفا کرده است.

امیریل ارجمند، سعید نیک پور، گوهر خیراندیش، نرگس محمدی، داریوش کاردان، حدیث فولادوند، جعفر دهقان، علی دهکردی، گیتی ساعتچی، یوسف صیادی، محمدرضا شریفی‌ نیا و… از جمله دیگر نقش آفرینان این سریال پُربازیگر هستند.

شبکه آی فیلم ۲ این شب ها سریال «معمای شاه» را در حال پخش برای مخاطبان فارسی‌ زبان تاجیک و افغان خود دارد و به همین بهانه، گفتگویی با ساغر عزیزی بازیگر نقش «فرح دیبا» در این سریال داشته‌ایم.

*بخشی از حضور شما در تلویزیون به سریال‌های تاریخی از جمله «سال‌های مشروطه»، «تبریز در مه» و «معمای شاه» بازمی گردد. این حضور در آثار تاریخی از کجا نشات می‌‌گیرد؟

-ژانر تاریخی همیشه مورد علاقه مردم است و حضور در آثار این ژانر برای خود بازیگر هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد چراکه نمونه این شخصیت‌ها را در میان اطرافیان و آشنایان نمی‌توان یافت و بازیگر باید با اتکا به توانایی‌ها و خلاقیت‌‌های خودش این شخصیت‌ها را خلق کند.

درست است که من در ۳ اثر تاریخی حضور داشته‌ام اما به شخصه به آثار اجتماعی علاقه بیشتری دارم و فکر می‌کنم این آثار در حال حاضر تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشند.

*شما ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی سریال «معمای شاه» بوده‌اید. از نقش‌آفرینی در قالب شخصیت فرح دیبا بگویید.

-فکر می‌کنم این نقش برای هر بازیگری جذاب و وسوسه برانگیز باشد و هر هنرپیشه‌ای دوست دارد چنین نقش‌هایی را ایفا کند. فرح دیبا یکی از شخصیت‌‌های بسیار تاثیرگذار دوران پهلوی به ویژه در دو دهه پایانی این خاندان است.

*البته در عین جذاب بودن باید دشواری‌های خاص خودش را هم داشته باشد.

-بله، دقیقا همین گونه است. نقش فرح دیبا یک تجربه جدید و جذاب اما بسیار دشوار برای من بود. باید ساعت‌ها زیر دست گریمور می‌نشستم. از سوی دیگر، ایفای چنین نقش ‌هایی به لحاظ روانی و احساسی بازیگر را با خود درگیر می‌کند به گونه‌ای که بازیگر در جلوی دوربین ملکه و غرق نور و تجملات است اما ضبط که تمام می‌شود دوباره به خودش بازمی‌گردد. به عبارت بهتر، بازیگر میان خود و ملکه سابق در رفت و آمد است و این موضوع کار آسانی نیست. از دیگر سختی‌های کار باید به این نکته اشاره کنم که برای اینکه یک سکانس به خوبی دربیاید ۲ شب تا صبح بیدار ماندم و نخوابیدم. همچنین روزهایی بود که نزدیک به ۱۰ ساعت باید زیر دست گریمور می‌‌نشستم که واقعا خسته کننده بود.

*چگونه نقش «فرح ‌دیبا» به شما رسید؟ دلیل آن شباهت ظاهری شما به این شخصیت بود یا نه؟

-یک بار در پشت صحنه سریال «تبریز در مه» با پالتو بودم و گویا محمدرضا ورزی همان جا من را برای نقش فرح دیبا در ذهن کاندید کرده بود و زمانی که فیلمنامه «معمای شاه» نوشته و ساخت این سریال جدی شد، ایشان درباره نقش فرح با من صحبت کرد.

*همه ما یک شناخت کلی از شخصیت های عصر پهلوی و از جمله فرح دیبا داریم اما برای نزدیک شدن به یک شخصیت، شناخت بیشتری نیاز است. برای رسیدن به این شناخت چه کردید؟

-طبیعی است که برای نزدیکی و همذات پنداری با یک شخصیت باید شناخت کاملی از او داشت. کتاب‌‌هایی را که درباره «فرح دیبا» وجود دارد، مطالعه کردم. علاوه بر تماشای فیلم‌های موجود از او، حتی عکس‌هایش را هم با دقت نگاه کردم چراکه قصد داشتم تمام ریزه‌کاری‌ها و جزییات حرکات ظاهری و چهره او را رصد کنم.

*پس از ایفای نقش «فرح دیبا» در این سریال با چه واکنش‌ها و نظراتی از سوی مردم مواجه شدید؟

-سریال «معمای شاه» از آن دسته آثاری است که هر چه زمان بیشتری از ساخت و پخشش می‌گذرد، نظرها و واکنش‌ها درباره آن منطقی‌تر و بدون هیجان زدگی کاذب می‌شود. به نظرم اگر سریال تاریخی به خوبی ساخته و جنبه‌های دراماتیک در آن لحاظ شود، موفق خواهد بود. ما در سریال «معمای شاه» یک فرح واقعی را به نمایش گذاشتیم و طبیعی است که با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی مواجه شویم. در مورد نقش فرح می‌توانم با اطمینان بگویم که هر بازیگر دیگری هم دوست داشت این نقش را بازی کند.

*این روزها مشغول چه کاری هستید؟

-فعلا در خانه قرنطینه هستم و کاری را قبول نمی ‌کنم. کرونا به مرحله خطرناکی رسیده است و اثرات آن را در میان دوستان و اطرافیانم می‌بینم. پیش از ایام کرونا در سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری بازی داشتم و پیش از این سریال هم ایفاگر نقش اصلی فیلم سینمایی «توطئه خانگی» به کارگردانی خسرو ملکان بودم.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار