رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

بهروز افخمی کارگردان سینما ومحسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، میهمان نمای نقره ای رادیو نمایش شدند. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، در نشستی که با حضور کارشناسان و دو میهمان ویژه برنامه برگزار شد بهروز افخمی در خصوص حاشیه های پیش آمده نکاتی […]

بهروز افخمی کارگردان سینما ومحسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، میهمان نمای نقره ای رادیو نمایش شدند.

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، در نشستی که با حضور کارشناسان و دو میهمان ویژه برنامه برگزار شد بهروز افخمی در خصوص حاشیه های پیش آمده نکاتی را مطرح کرد که مشروح آن را در ذیل می خوانید .

*به سراغ پرونده این هفته و محمد صابری عزیز که لطف کردند و این هفته نیز با ما همراه شدند برویم.

صابری: امیدوارم که این جمعه هم بتوانیم گپ خوبی در مورد مسائل سینما بزنیم و جا دارد که بگویم چه سوژه ی داغی هم داریم چون مصداقی است و بحث کلی گویی نیست.

*آن آقای صابری که گفته است تمام سینما ها را تعطیل کنید با این آقای صابری که در خدمت ما هستند با هم در یک رضا فرق می کنند( محمد رضا صابری).

بله. بنده نیز ماجراهایی با ایشان داشتم.

*او محمد رضا صابری است و تو محمد صابری.

بله. نکته ای که برای ورودی این بحث امشبمان گفتم مصداقی است و بنظرم بد نیست که یادآوری کنیم، بحث هفته قبلمان و ۲ هفته پیش تر می باشد که ما در مورد اینکه نسبت سینما و حال و هوای سینما با کرونا چه است و چه اتفاقاتی دارد می افتد صحبت کردیم و هم در مرحله اکران و نمایش آنلاین گپ زدیم و هم ۲ برنامه برای جریان تولید داشتیم و اساسا چقدر سینما بنا است که جدی بگیرد و نسبت بچه های صنف سینما با این حوزه چیست. کسانی که با نمای نقره ای همراه بودند خاطرشان است زمانی که با آقای موسوی و اقباشاوی صحبت می کردیم یکی از نکاتی که من روی آن تاکید کردم بحث نقش و فنین صنوف است و اینکه هنوز در صنف سینما وحدت نگاه وجود ندارد و سینما گرها معمولا به سلیقه و نگاه خودشان مواضعی را مطرح می کنند، یکی از مواضعی که در یک هفته گذشته خیلی خبر ساز شد و به نظر من لااقل در حد اینکه یک سینماگری دست به قلم شد و موضع خودش را با این صراحت منتشر کرد قابل تامل و توجه بود و آن هم نامه سرگشاده وغیر منتظره بهروز افخمی به وزیر بهداشت بود که بعضی ها حتی در چند ساعت ابتدایی منتظر تکذیب ماجرا بودند که ماجرا چیست؟ آیا واقعا افخمی چنین نامه ای را نوشته است؟ چون مواضع عجیب و غریبی در نامه بود و این نامه نه تنها تایید شد بلکه بهروز افخمی بعد از آن یک گفت و گوی خیلی مفصلی در مورد دفاع از مواضعش در این نامه کرد. دکتر جلالی فخر از منتقدین سینما که پزشک هم هستند واکنش تندی به آن نامه داشتند و سینماگران را از ورود به حوزه ای که درتخصصشان نیست برحذر داشتند و گفتند که اصلا چرا بهروز افخمی موضع گیری کرده است. بهروز افخمی امروز یک نامه عجیب و غریبی نوشت که خوشحالم مجبور نیستم تا روی این نامه دومی صحبتی کنیم.

*پس دست به نوشتن آقای افخمی این روزها قوی شده است.

قوی شده است و نامه ای که امروز خطاب به مصطفی جلالی فخر نوشته بود خیلی غیر منتظره تر از نامه قبلی بود. واژه هایی در خطاب به یک پزشک منتقد سینما ردیف کرده بود که بالاخره موضع انتقادی گرفته بود و شرایط نشان می دهد که بهروز افخمی سفت و سخت پای مواضعش ایستاده است و می خواهد علیه پروتکل های بهداشتی که از طرف متخصصین امر تجویز شده است، باشد. او در مدل و قالب خودش است و بهروز افخمی را ما در سینما به این صورت می شناسم که اگر بخواهد موضع گیرد تیزترین کلمات را انتخاب می کند.

*اگر بهروز افخمی این موضع تیز را نمی گرفت ما امروز در نمای نقره ای در مورد آن صحبت می کردیم؟

قطعا نه.

*بازی رسانه ای راه انداخته است و همه را یک جور سر کار گذاشته است.

بهروز افخمی یک دیدگاهی دارد و اگر اشتباه نکنم یک بار در برنامه نقد سینما شبکه پنج این را مطرح کرد و بین فیلم ابراهیم حاتمی کیا با ۱۹۱۷ اسکاری مقایسه ای کرده بود که گفته بود این فیلم گرته برداری از فیلم دیده بانی ابراهیم حاتمی کیا است و سفت و سخت پای آن ایستاد. ذیل آن گفت که من تعمد دارد که مواضعم را تیز بگویم تا چهار نفر صدایشان در آید. این نامه را ذیل آن بدانیم که در مورد این فیلم ساز با این مختصات داریم صحبت می کنیم و اگر مسئله ای اینجا مطرح می شود اصلا در کتمان کارنامه سینمایی بهروز افخمی نیست. کارگردانی که عروس شوکران در کارنامه اش است، خودش را ثابت کرده است. منتهی الان درمورد وجه دیگری از بهروز افخمی صحبت می کنیم. همانطور که گفتی وجه رسانه ای، ژورنالیستی و آن حوزه ای که آقای بهروز افخمی علاقه دارد حرفای تند، تیز و جنجالی بزند.

*نکته ای است. ما می خواهیم با آقای فرهادی معاون محترم وزیر بهداشت صحبتی کنیم و قبل از اینکه وارد گفت و گو شویم باید بدانیم که می خواهیم درمورد چه صحبت کنیم.

نامه بهروز افخمی خیلی بلند است و خیلی مشروح و سر درد دل منتهی مبتنی بر آمار است و مدعی است که آمار جهانی را استخراج کرده است و به این نتایج رسیده است و اگر بخواهم خلاصه گویم؛ خلاصه موضع بهروز افخمی در نامه خطاب به وزیر بهداشت این است که چرا دارید ایجاد وحشت در دل مردم می کنید و اگر بخواهم یک تیتر خلاصه گویم می گوید که این مدل محدودیت اعمال کردن از هراس کرونا می تواند معایب و مضراتی داشته باشد که می تواند سنگین تر از ابتلا به کرونا باشد کما اینکه بیماری کرونا را بارها در نامه تاکید می کند که جز بیماری های ویرووسی می باشد و طبق آماری که به آن استناد می کند می گوید که خطر مرگ در آن پایین است.

*پس بیشتر روی صحبت آقای افخمی تاثیرات رسانه ای می باشد؟

 اصلا یک تعبیری دارد. در نامه از شبح کرونا نام می برد و می گوید که شبح کرونایی که رسانه ها خلق کردند با واقعیت کرونا چندان همخوانی ندارد.

*سلامی عرض کنیم خدمت آقای بهروز افخمی کارگردان سینما و آقای محسن فرهادی عزیز معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت. وقتی خودشان هستند ما دیگر چیزی برای گفتن نداریم.

فرهادی: با عرض سلام. ابتدا یک اصلاحیه کوچک  دهم که بنده معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هستم.

*احتمالا دارید زمانی که گفتم معاون محترم وزیر را اصلاح می کنید؟

فرهادی: بله.

*من بهمراه ا محمد صابری در خدمت شما هستیم. آقای افخمی، نامه هایی که اخیرا از شما منتشر شده بود را در مورد ویرووس کرونا و گفت و گویی که با دکتر جلالی فخر به  صورت مکتوب بین شما شکل گرفته بود را دست مایه کار قرار دادیم. اما فکر می کنم که خودتان بهتر از هر کسی بتوانید در موردش حرف بزنید تا یک کلاغ چهل کلاغ نشود.

افخمی: ۲ تا نامه است.  نامه قبلی که آخر آبان فرستاده شد، دقیق و مفصل است ولی این نامه اخیر در واقع یک جور فشرده کردن مطالب همان نامه اول است. فکر می کنم کسانی که حوصله دارند همان نامه اول را بخوانند چون اطلاعاتش کاملا دقیق است و بر اساس آمارهای Worldometer، دانشگاه هاپکینز و گزارش های سازمان بهداشت جهانی است.

*صابری: من هم توصیه می کنم کسانی که علاقه مند هستند تا موضع شما را بخوانند نامه اول را بخوانند. نامه دوم خیلی عصبی بود.

افخمی: عصبی نبود. حقیقت خورده ای از فرصت استفاده کردم چون آقای جلالی فخر اساسا ورودی در مطلب ندارد. ایشان ظاهرا جرات نداشته که در بیمارستان ظاهر شود. در اوایل سال، ایشان در صفحه اشان نوشته بودند ما بیمارستان نمی رویم، مگر جانمان را از جوی آورده ایم. هیچی نظم و قانون ندارد و ما به بیمارستانی که کرونا در آن باشد نزدیک نمی شویم.

*صابری: اما از نظر رسانه ای ایشان پزشک هستند و شما فیلم ساز. شاید مخاطب بگوید که ایشان شانیت بیشتری برای ورود به موضوغ داشته باشند.

افخمی: ایشان پزشکی هستند که در سینما دخالت می کنند و حرف بیخود می زنند. فکر می کنند که ما در مورد پزشکی حتی اگر که مسئله ریاضیات و دقیق بر اساس آمار باشد نمی توانیم حرفی بزنیم.

*صابری: ممنون از صراحت شما.

*جناب آقای فرهادی شما نامه جناب آقای افخمی را مطالعه کردید؟

فرهادی: متاسفانه نه. ولی الان به صحبت ها گوش کردم و فکر می کنم که اگر قرار است تا در خصوص نامه صحبت کنیم، اطلاعات بیشتری دهید یا قبلش به من اطلاع می دادید تا آن نامه را مطالعه کنم.

*جناب آقای افخمی خودتان صلاح می دانید که کلیت منظور و مرادتان را مطرح بفرمایید؟

افخمی: بله. من چکیده آمار worldometer ، دانشگاه هاپکینز و سازمان بهداشت جهان را که در حدود ۳ الی ۴ ماه اخیر بررسی کردم. از روی نامه دوم می خوانم. اول این است که کمتر از ۱ درصد سالمندانی که مبتلا به کرونا می شوند می میرند و بقیه یعنی بیشتر از ۹۹ درصد بیماران با علائم های شدید بهبود میابند. این را من از روی آمار امریکا می گویم که فکر می کنم آمار قابل اعتمادی است به این دلیل که در آن جا دموکرات ها سعی می کردند که از کشته های کرونا علیه ترامپ استفاده کنند و نمی گذاشتند هیچ جسدی از قلم بیافتد و اگر شما در آن جا آمار را بررسی کنید متوجه می شوید که در فصل تابستان و زمستان البته فرق می کند، آخرین روز کشته ها به حدود ۳ هزار نفر رسیده است بیش از ۲۰۰ هزار نفر با علائم شدید تشخیص داده شدند بنابراین حتی امروز هم کشته از یک و نیم درصد کمتر است و البته کسانی که امروز کشته شدند برای بستری های یک هفته یا ۱۰ روز گذشته اند. ولی آن آمار را مقایسه کنید با تاخیر ده روزه متوجه خواهید شد که چه تعدادی هر روز تشخیص با علائم شدید می شوند و چه تعدادی می میرند. در پزشکی امریکا در تابستان حدود نیم درصد کسانی بودند که علائم شدید داشتند و الان که موج دوم کرونا است و فصل سرد است کمتر از یک و نیم درصد است و مجموعا می توان گفت که کمتر از ۱ درصد سالمندانی که مبتلا به کرونا می شوند می میرند و بقیه یعنی بیش از ۹۹ درصد اشخاصی که اغلب سالمند هستند بهبود پیدا می کنند.

*صابری: جناب افخمی این آمار چون جزییاتش در نامه مشروح است، من مخاطبین علاقه مند را ارجا می دهم تا متن نامه را بخوانند شما را به این جمع بندی رسانده است که از عبارتی به اسم شبح کرونا در نامه اسم می برید و می گویید که با واقعیت کرونا منطبق نیست و برداشتی که من به عنوان مخاطب نامه داشتم احساس کردم شما کرونا را بیش از آنکه پدیده بهداشتی بدانید  اساسا یک پدیده رسانه ای و تا حدودی سیاسی می دانید. این برداشت من درست است؟

افخمی: خیر. کرونا یک آنفولانزایی است که احتمال خطر مرگ در آن کمتر از سایر آنفولانزاها می باشد یعنی اگر شما آنفولانزا مرس را در نظر گیرد، یک سوم کسانی که مرس می گیرد می میرند. ۱۲ درصد کسانی که سارس می گیرند می میرند و آنفولانزاهای دیگر نیز ۲ تا ۴ درصد خطر مرگ دارند اما کرونا کمتر از ۱ درصد خطر مرگ دارد و به این معنا واقعی است و یک آنفولانزا است. البته به آن معنا که سرعت شیوع آن خیلی زیاد است یعنی اینکه هر کاری می خواهد بکند در طول حداکثر  ۲ فصل سرد انجام می دهد و این را از آن آمارها می شود تخمین زد. در حالی که سایر آنفولانزها که بیشتر از کرونا می توانند کشته داشته باشند هر کدام می توانند در طول ۱۰ سال یا ۵ سال به دلیل سرعت کم شیوع تلفاتی بیشتر از کرونا به بار آورند.

*جناب آقای فرهادی من خسته نباشید و خدا قوت می گویم به همه عزیزان کادر درمان که در طول این چند ماه که دیگر دارد به سال نزدیک می شود زحمات بسیاری کشیدند و خود شما و همه دوستانتان. نظر شما در مورد اظهار نظر آقای افخمی چیست؟

فرهادی: نمی خواهم که وارد این بحث شوم چون واقعیت این است که روی آن بخش من چندان تخصصی ندارم فقط این نکته را می خواهم تاکید کنم که فعلا این بیماری ویرووس کرونا بالاخره تا اطلاعاتی که فعلا از آن داریم طبیعتی است که معرفی شده که این یک ویرووس است، ویرووسی که درمان قطعی ندارد و واکسن کاملا برای آن شناخته شده نیست و با این اخباری که در یکی دو روز اخیر منتشر شده که واکسن ها دارند تاییدیه می گیرند به هر حال تا بیاید ایمنی کلی را که احتمال دارد اصلا ایمنی کلی دهد یا درصدی داشته باشد تا به کشورهایی مثل ما برسد مقداری زمان می برد و این نکته را تاکید می کند چون جناب آقای افخمی نیز فرمودند من می خواهم روی آن تاکید کنم خوشبختانه آمار مرگ و میر ویرووس کرونا نسبت به سایر ویرووس ها کمتر است ولی گیرایی آن خیلی بیشتر است به طوری که آخرین بررسی هایی که نشان داده شده اگر شما در کناریک فرد مبتلا به کووید ۱۹ قرار گیرید پانزده دقیقه زمان لازم است تا شما حتما مبتلا شوید  که آن مبتلا شدن نیز پارامترهای مختلفی دارد. من می خواهم این نکته را خدمت شما عرض کنم این است که درست است که ما می گوییم مرگ و میر کمتری دارد ولی ما در کشوری قرار داریم که بیمارستان ها و داروهای ما مشخص است، به اضافه اینکه شاید در بعضی از قسمتها رعایت فاصله گذاری ها و مسائل مربوط به بهداشت فردی و زدن ماسکمان از خیلی از کشورهای دیگر بهتر است، در برخی از پارامترهای دیگر شاید کمبودهایی را داریم. من نمی خواهم از موضع آقای افخمی صحبت کنم بلکه از موضع وزارت بهداشت صحبت می کنم، در موضع وزارت بهداشت حتی اگر ما یک نفر مرگ و میر داشته باشیم هم برای ما زیاد است، خصوصا اگر آن فرد سالمند باشد، چون از نظر فرهنگی ما کشوری نیستیم که سالمندان خودمان را به سرای سالمندان ببریم و آنها را بیرون از خانواده نگه داریم، ضمن اینکه در همین مدتی که ما درگیر کووید ۱۹ در کشور بودیم افراد ارزشمندی را از دست دادیم که سالمند و جزء اساتید دانشگاه بودند، از طیف هنرمندان خودمان شادروان پرویز پورحسینی که یکی از هنرمندان بسیار با ارزش ما بود را از دست دادیم و من فکر می کنم همین پارامترها کافی است که ما ویرووس کرونا را جدی بگیریم و پیشگیری کنیم تا راهمان به بیمارستان نیفتد.

صابری: آقای فرهادی شما حوزه محیط مسؤلیتتان مستقیما به محیط کار مرتبط است و این ملاحظاتی که در مشاغل و اصناف مختلف دارد اعمال می شود یک بخشی از نامه آقای افخمی اشاره به این دارد که اعمال این مدل ملاحظات و سخت گیری ها تاثیرات منفی و معکوسی می تواند روی صنوف مختلف داشته باشد، چه به لحاظ  روحی و چه به لحاظ شغلی و معیشتی که مضرات آن میتواند از ضررهای احتمالی کرونا پر رنگ تر باشد. مشخصا در این مورد خاص که مقداری هم به حوزه تخصصی شما مرتبط است آیا چنین براوردی به لحاظ تخصصی وجود دارد که مثلا آسیب روحی که از منظر معیشتی که می تواند به واسطه ملاحظات و رعایت پروتکل های بهداشتی وارد شود می تواند آسیبی بیشتر از کرونا داشته باشد یا خیر؟ اصلا چنین قیاسی موضوعیت دارد؟

فرهادی: من سؤال شما را با یک نکته خاص جواب می دهم، واقعیت این است که سیاست اصلی و یا برنامه استراتژیک وزارت بهداشت در مقابل ویرووس کرونا و یا ستاد ملی کرونا اعمال محدودیت ۱۰۰ درصدی نداشته است، یعنی ما به سمت قرنطینه قهرآمیز نرفته ایم، ولی مثل برخی از کشورهای دیگر در ابتدای ویرووس کرونا مثل انگلستان یا سوئد عملا پیرو این نظریه هم نبودیم که اصلا نباید محدودیت اعمال کرد، کل محدودیتی که در سطح شهرهای ما اعمال می شود صرفا به نوعی خرید وقت است، به این شکل که ما بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم، الان در دو الی سه هفته ما قبل از صحبت امروز ما، ما سیر صعودی شدیدی در ابتلا به بیماری، بستری در بیمارستان ها و متاسفانه فوت را داشتیم، این محدودیت دو هفته گذشته که اصلا خواست ستاد و وزارت بهداشت نبود را مجبور شدیم که اعمال کنیم. از فردا طیف وسیعی از اصناف و واحدهای مختلف چیزی حدود ۸۰ درصد فعالان صنفی و صنعتی و تجاری و بازرگانی به سر کار خودشان بر می گردند و این اتفاقا باید با رعایت مسائل بهداشتی توأم باشد. قطعا اگر رعایت و پیشگیری بهداشتی را در اولویت نداشته باشیم ممکن است ضرر این محدودیت ها بیش از خود آن بیماری شود.

*آقای افخمی برای جمع بندی صحبتی دارید؟

افخمی: همانطور که می دانید مطلب مقداری پیچیده است و من در نامه اول که ۸ صفحه بود متوجه شدم که خیلی از مردم حوصله خواندن ۸ صفحه مطلب را ندارند اما الان اگر بخواهم بحث را در چند دقیقه جمع کنم نمی توانم چون باید وارد ارقام شوم. من نامه اول را به دکتر نمکی نوشتم و موضوع آن این بود که در ۶ ماه اول شروع کرونا سیاست های شما درست بوده و تمام کارهایی که کردید را باید می کردید چون با یک بیماری ناشناخته مواجه بودیم و این آماری که الان در اختیار من است اصلا نبود و اصلا نمی شد از آن آمار نتیجه گیری کرد که سرعت شیوع چقدر است یا شیوع کامل چه زمانی اتفاق می افتد، هیچ نتیجه گیری روشن و با تخمین درستی نمی شد کرد اما الان ۳ ماه است که بیماری بالا و پایین خودش را نشان داده و نشان داده که قابل جلوگیری نیست و الان بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران کرونا گرفته اند و رد کرده اند و ایمنی دارند و این افسانه ایمنی موقت هم دروغ بود و برای این پخش شده بود که مردم را وحشت زده کند و الان چون واکسن آن آماده شده است دیگر فراموش شده است چون اگر قرار باشد ایمنی کرونا موقت باشد طبیعتا هیچ آدمی به دنبال ساخت واکسن نمی رفت چون ایمنی واکسن نسبت به ایمنی خود بیماری کوتاه مدت تر است.

صابری: آقای افخمی فارغ از این موارد و توضیحاتی که مطرح شد، من همه مردم را ارجاع می دهم تا متن کامل نامه را بخوانند چون به نظر من خواندنی است. شما سینماگر هستید و عضو خانواده سینما هستید و یک بگو مگوها و اختلاف نظرهایی در صنف سینما در مورد کار سینما وجود دارد، اینکه فیلمها باشند یا نباشند، اکران باشد یا نباشد، جشنواره باشد یا نباشد، ما در این موارد خیلی ندیدیم که شما موضع صریحی در مورد صنف خودتان بگیرید. موضع شما در این زمینه چیست؟

افخمی: زمانی که من می بینم سیاست های کلی دارد به همه مردم صدمه می زند(خصوصا در چند ماه اخیر)، اگر بخواهم در مورد صنف خودم صحبت کنم یکجوری صنفی و جناحی عمل کرده ام و نمی خواهم این کار را کنم، این وظیفه خانه سینما است و وظیفه کسانی است که اتفاقا می خواستند همه را بیکار کنند آن هم به قیمت اینکه مثلا یک پیرمردی در یک پروژه ای که بیماری های زمینه ای هم داشته مرده است، لذا دائما درخواست می کردند که همه کارها تعطیل شود که البته آنها باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند. من نمی خواهم وظایفی که خانه سینما انجام نمی دهد را انجام دهم.

صابری: یعنی علی الظاهر منتقد هستید.

افخمی: بله. خانه سینما مثل یک حزب عمل می کند و مثل حزبی عمل می کند که فقط می خواهد ببیند چقدر می تواند کرونا را سیاسی کند و از آن سوءاستفاده کند. ما اینجا با یک سیاست های کلی مواجه هستیم که مربوط به وزارت بهداشت است و همانطور که گفتم من در ۶ الی ۷ ماه اول یعنی از اسفند تا شهریور ماه هیچ نقدی ندارم چون خودم هم نمی توانستم با آن اطلاعاتی که آن موقع در دست بود کار دیگری کنم و می ترسیدم که بگویم مثلا ایمنی جمعی باید اتفاق بیفتد یا می ترسیدم سیاست های سوئد را توصیه کنم تا اعمال شود.

صابری: با این نگاه احتمالا پروژه خود شما که در دست ساخت است خیلی تحت تاثیر ملاحظات کرونایی نیست. درست است؟

افخمی: ما هیچ وقت خودمان نخواستیم که ملاحظات را اینگونه اعمال کنیم البته بخاطر اینکه تلوزیون صلاح نمی دید کار ما ۳ ماه تعطیل شد، یعنی از عید تا آخر بهار کار نکردیم. من می خواهم بگویم که به تشخیص شخص خودم فهمیدم که کرونا در تابستان خیلی کم اثرتر است و در همان تابستان هم خودم کرونا گرفتم و رد کردم. من الان بیماری را می شناسم و تجربه شحصی دارم ولی نمی توانم بگویم خوب بود وزرات بهداشت همان موقع می گفت الان هرکسی که می تواند بیماری را بگیرد چون هرکس الان بگیرد بهتر است چون ویرووس ضعیف است، من نمی خواهم کسی را به خاطر کارهایی که سیاستمداران خیلی محتاطانه تر باید در مورد آن تصمیم بگیرند سرزنش کنم اما الان ۳ الی ۴ ماه است که می شود فهمید که از نیمه شیوع کرونا گذشته و به شیوع کامل نزدیک شده است و دیگر نمی شود کاری کرد و این واکسن ها هم مسائل مشکوکی است که معلوم نیست می خواستند از آن پول در آورند یا یک جنجال و هیاهوی جهانی بوده یا خیر! من فکر می کنم اگر قرار است در مورد این موضوع دقیق تر صحبت شود اول دکتر فرهادی باید آن نامه ۸ صفحه ای و بعد نامه دوم که فشرده همان نامه ۸ صفحه ای است را بخوانند و بعد من در خدمت شما هستم.

*آقای افخمی خیلی متشکرم که با ما همراه شدید. حضور شما به ما کمک کرد که ما دقیق تر و شفاف تر از مواضع شما آگاه شویم. برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. آقای فرهادی، در صحبت های جناب آقای افخمی یک اشاره ای به عدم رضایت از تعطیلی ها شد و ایشان خیلی شفاف اشاره کردند که موافق تعطیلی ها نیستند. بین صحبتهایی که شما مطرح کردید هم اگر اشتباه نکنم این نکته مطرح شد که وزرات بهداشت هم خیلی موافق تعطیلی نبوده است. این را درست متوجه شدم؟

فرهادی: اجازه بدهید که من این را اصلاح کنم؛ منظور من این بود که ما قلبا دوست نداشتیم که تعطیل شود ولی موافق تعطیلی ها هستیم. جناب آقای افخمی در حوزه هنر اندیشمند هستند و می توانند نظرات متفاوتی داشته باشند؛ در رابطه با ابتدای پاندمی جهانی کرونا دیدهای متفاوتی وجود داشت، یک دیدی که الان ایشان به آن معتقد هستند عمدتا معتقدین آن در انگلستان و سوئد بودند که هر دو این کشورها بعد از مدت کوتاهی برگشت کردند و حتی آقای بوریس جانسون خودش هم به این بیماری مبتلا شد و عملا آن ایمنی جمعی یا ایمنی گله ای توسط یکسری از اپیدمیولوژیست ها مطرح شد که یک نظریه است و کسی خیلی دنبال آن نیست.

*چرا دنبال آن نیستند؟ چون مورد تایید نیست؟

خیر؛ به این دلیل که ایمنی جمعی یعنی شما پروتکل بهداشتی را رعایت نکنید و خودتان را در معرض آلودگی قرار دهید، درست است که میزان مرگ میر نسبت به سایر بیماری ها پایین تر است؛ این یک مدلینگ ریاضی است و مدلی است که خیلی با طبیعت انسان و بدن انسان فاصله دارد، ممکن است شما این ایمنی جمعی را در یک کشور ۸۰ میلیونی ایران به دست آورید به شرط اینکه بالای ۶۰ درصد ابتلا داشته باشید ولی قبل از اینکه شما به این ۶۰ میلیون برسید باید به میلیون ها مرگ هم برسید، بالاخره ۱ تا ۲ میلیون فرد باید جان خودش را از دست بدهد که این واقعا جبران ناپذیر است؛ ضمن اینکه عدد ۴۰ میلیونی که آقای افخمی فرمودند هم یک نظریه است، اگر عدد را اشتباه نکنم کمتر از حدود چند درصد مبتلا داشتیم، حتی با وجود کسانی که تست قطعی هم نداده باشند، یعنی ما با کل دنیا بسیار با آن نظریه ۶۰ درصدی فاصله داریم.

*آقای دکتر فرهادی، آقای افخمی در صحبت هایشان اشاره کردند که در بعضی از پروژه ها چند پیرمرد کرونا گرفتند و فوت کردند؛ تعبیر و تفسیر شما از این موضوع چیست؟ آیا ما می توانیم بگوییم که آنها گنجینه های فرهنگی ما هستند و یک نفر انقدر مهم است که پروژه ها را تعطیل کنیم. این به لحاظ پروتکل ها چگونه تعبیر می شود؟

من فکر نمی کنم سینمای ایران (علی رغم اینکه من خیلی در این زمینه تخصص ندارم) بتواند فردی مثل آقای پورحسینی را در کوتاه مدت پرورش دهد. اینها گنجینه های ما هستند، یا حتی در کادر ما، در وزارت بهداشت و درمان، ما اساتید مختلف در رشته بیهوشی، جراحی، از بین بازرسان وزارت بهداشت و از بین پرستاران آدمهایی را از دست داده ایم، پرورش تک تک این افراد هزینه مالی و معنوی می برد. من به عنوان وزارت بهداشت تاکید می کنم باید پروتکل های بهداشتی رعایت شوند و بیماری و خدایی نکرده مرگ حتی یک نفر برای ما مهم است و باید جلوی آن را بگیریم.

*آقای فرهادی این ماجرا سوی دیگری هم دارد، یعنی همانقدر که جان یک نفر اهمیت دارد ممکن است تصمیماتی که در مورد تعطیلی ها گرفته می شود به صورت غیر مستقیم جان و روان خیلی از آدم ها را از بین ببرد(چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت)؛ اینکه ما چطور تصمیم بگیریم که بدون حذف صورت مساله، تصمیم میانه ای بگیریم بحثی است که بارها در مورد آن صحبت شد است، سؤال مشخص من این است که: شما فرمودید از فردا ۸۰ درصد صنوف بازگشایی می شوند و فعالیتشان را با ضوابطی که معرفی شده است آغاز می کنند. چرا هنوز سینما جزء مشاغل گروه ۳ تلقی می شود؟ یعنی از کافه و رستوران خطرناکتر است؟

طبیعت این بیماری که ما تا الان شناخته ایم دو آیتم قطعی علمی دارد. یکی اینکه این بیماری تنفسی است ولی بیماری تنفسی که از طریق قطرات تنفسی هم مبتلا می کند، دوم اینکه عامل اصلی تجمع باعث رونق و گسترش بیماری می شود یعنی هرجایی که تجمع باشد، این تجمع می تواند در سینما، تئاتر، مدرسه، دانشگاه، حوزه، مراسم ملی، جشن ها و خدایی نکرده در مراسم عزا اتفاق بیفتد. بنابراین راه قطعی آن این است که همه در منزل بمانند و هیچ کس سر کار نرود ولی عملا این کار برای ایران و هیچ کشور دیگری امکان اجرا ندارد، برای همین با محدودیت ها به طور مشخص در ایران ما کل واحدها را به ۴ گروه شغلی تقسیم کردیم، ما در گروه اول هم مکان هایی داریم که ریسک بالایی دارند ولی نیاز هم بالا است مثل جایگاه های سوخت، جایگاه های سوخت از جاهایی است که اگر احتیاط نکنید خطر ابتلای زیادی دارد ولی متاسفانه به دلیل نیاز جامعه نمی توانیم  آن را تعطیل کنیم؛ سینما و تئاتر هم به همین فرم است ولی زمان آن رسیده است که کسانی که بانیان سینما و تئاتر هستند به جای اینکه به این سمت بروند که ما نباید پروتکل ها را رعایت کنیم، شکل سینما و تئاتر را تغییر دهند، مثل سینما خودرو، تئاتر خودرو..

*یعنی تئاتر در فضای باز؟

بله. باید بتوانیم این کار را انجام دهیم تا بتوانیم خودمان را تطبیق دهیم و از این بحران حاد کرونا خودمان را نجات دهیم.

*آقای فرهادی خیلی از شما متشکرم و از شما و همه کادر درمان تقدیر و در برابر شما تعظیم می کنم که در این ماه ها خیلی زحمت کشیدید. متشکرم که با حسن نیست با نمای نقره ای همراه شدید. محمد صابری یک جمع بندی داشته باشیم و یک نکته ای را هم باید در نظر بگیریم که شاید در جمع بندی شما باشد، درست است که تعطیل کردن پمپ بنزین ها ممکن است گردش فعالیت های شهری را کلا مختل کند اما فراموش نکنیم که آن کسی که در سینما و تئاتر فعالیت می کند، این باور را باید تغییر دهیم که این کار یک امر تفریحی و تجملی نیست و گروه بزرگی از افراد زندگیشان را با این کار تامین می کنند. ممکن است ما برای تفریح به سینما و تئاتر رویم اما این تفریح ما چرخ زندگی یک آدم را می چرخاند. درست است؟

صابری: بله. این مشغله و شغل یک طیف است و اساسا بزرگترین آسیبی  هم که در دوران کرونا متوجه هنرمندان بود و خیلی خودش را نشان داد و صنوف هم به فراخور آن را مطرح کردند این است که در قانون وزارت کار، هنر و هنرمندی به عنوان شغل تعریف نشده است، خوب شد که به این موضوع اشاره کردید و انشالله این اتفاق بیفتد. حتما در دو ساحت تولید و اکران مباحث خیلی متنوعی قابل طرح است. در مورد تولید به نظر من خود صنوف الان باید به یک جمع بندی برسند که به چه صورتی می توانند پروتکل ها را رعایت کنند و چرخ تولید را به راه اندازند، خبر خوب برگزاری جشنواره فیلم فجر هم مقداری ما را امیدوار کرد که این ویترین زحماتی که دارد کشیده می شود یک جایی دیده شود و مقداری خوشحال شویم که در سال ۹۹ هم چرخ سینما چرخید و به تولیداتی رسید. حتما به فراخور و زمانی که بیشتر درباره جشنواره می خواهیم صحبت کنیم می شود در مورد تولید هم صحبت کرد. من به عنوان خبرنگار این حوزه که سینما و تئاتر را رصد کرده ام در مورد اکران تاکید می کنم که نباید فراموش کنیم که اینها جزء صنوفی بودند که به بهترین شکل پروتکل ها را رعایت کردند، سالن های سینمای ما، مجموعه های تئاتری ما در زمینه رعایت مسائل بهداشتی یکی از بهترین عملکردها را داشتند و حتی جایی خواندم که مدیر کل هنرهای نمایشی گفته بود که ما حتی می توانستیم تجربه خودمان در این زمینه را با جهان به اشتراک بگذاریم؛ این را گفتم که ای کاش اگر بنا است تصمیم گیری برای آغاز کار و فعالیت مجدد صنوف گرفته شود یک نگاه متفاوتی شود که الزاما سالن سینما و سالن تئاتر به واسطه اینکه محل تجمع است، خطرناک نیست.

*صنوف دیگر که می خواهند فعالیتشان را از فردا آغاز کنند بیایند و از تجربه بچه های سینما و تئاتر استفاده کنند تا بتوانند در صنف خودشان به خوبی این قواعد را رعایت کنند.

سینماخانه/ حامد بهجتی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار