رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

کارگردان «در لباس سربازی» معتقد است ساخت مستند آرشیوی همچون تولیدی، دشوار است. او می‌گوید: آرشیو در داخل کشور مهجور واقع شده است و متأسفانه نگاه سطحی‌نگری به تولید آثاری از این دست وجود دارد. مهدی نقویان مستندسازی است که با فیلم «در لباس سربازی» در بخش بلند چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد. او […]

کارگردان «در لباس سربازی» معتقد است ساخت مستند آرشیوی همچون تولیدی، دشوار است. او می‌گوید: آرشیو در داخل کشور مهجور واقع شده است و متأسفانه نگاه سطحی‌نگری به تولید آثاری از این دست وجود دارد.

مهدی نقویان مستندسازی است که با فیلم «در لباس سربازی» در بخش بلند چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد. او درباره مضمون این فیلم به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: مستند «در لباس سربازی» فعالیت‌های یک سال اول جنگ تحمیلی به روایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب است که با محور خاطرات شفاهی ایشان روایت می‌شود. دلیل انتخاب این سوژه این بود که تاکنون آثار چندانی در مورد سال‌های ابتدایی جنگ به جز فتح خرمشهر تولید نشده است و از طرفی روایت دفاع مقدس با استفاده از خاطرات رهبر انقلاب که تاکنون سابقه نداشته هم جذابیت‌های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در تولید این اثر با آن مواجه شده است، عنوان کرد: پرداختن به موضوعات حساس نیازمند دقت است، زیرا باید تاریخ را بی‌عیب و نقص و صد درصدی روایت کرد و چون فیلم براساس روایت‌هایی از رهبر انقلاب است ،حساسیت‌های خود را دارد که روایت نادرستی انجام نشود. از طرفی کار آرشیوی به اندازه کار تولیدی، سختی‌های خاص خود را دارد. این طور نیست که اگر کسی چند کار آرشیوی تولید کرده باشد، بتواند به راحتی به آرشیو دسترسی داشته باشد. پیگیری و جمع‌آوری آرشیو دشواری‌های خاص خود را دارد.

نقویان درباره این دوره از جشنواره سینماحقیقت که به صورت مجازی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تجربه برگزاری مجازی آنلاین جشنواره، بسیار هیجان‌انگیز و از منظر تاریخی اتفاق خاصی است. نام فیلم‌هایی هم که در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند در تاریخ ثبت می‌شود. از طرفی برگزاری برخط می‌تواند به جذب مخاطب گسترده‌تر کمک کند. اگر تبلیغات مناسبی هم صورت گیرد اتفاق ویژه‌ای رخ می‌دهد.

کارگردان «در لباس سربازی» یادآور شد: من فکر می‌کنم نماینده طیف وسیعی از فیلمسازان آرشیوساز هستم. آرشیو در داخل کشور مهجور واقع شده و نگاه سطحی‌نگری به تولید آثاری از این دست وجود دارد. گاهی حتی در جشنواره‌ها و توسط داوران و هیات انتخاب‌های مختلف جدی گرفته نمی‌شود. مایه خوشحالی است که امسال توجه‌ها بیشتر به سمت این ژانر جلب شده است. اتفاقات خوبی در حوزه کارهای آرشیوی می‌افتد که گاهی از چشم جشنواره‌ها دور می‌مانند و یا هیات انتخاب‌ها رغبت چندانی به این دست فیلم‌ها ندارند اما در دنیا آثار تاثیرگذاری در حوزه آرشیو ساخته می‌شود.

کارگردان «گزارش اقلیت» از لزوم توجه به سینمای مستند گفت: در سینمای داستانی رقابت سختی در دنیا وجود دارد اما سینمای مستند ایران در بسیاری از مواقع از سینمای مستند دنیا پیشی می‌گیرد زیرا به ابزار و تکنولوژی پیچیده و سختی نیاز ندارد. بنابراین سینمای مستند ایران در رقابت با سینمای مستند جهان وضعیت خوب و حرفی برای گفتن دارد. در سینمای مستند می‌توان تاریخ یک کشور یا ملت، انقلاب را برای قشر وسیعی از مخاطبان مطرح کرد.

نقویان افزود: متاسفانه در کشور ما فیلمسازان کمتر سراغ  موضوعات تاریخی می‌روند و با این موضوعات فیلم می‌سازند. در مقابل رسانه‌های معاند در تولید اثر مستند در این زمینه به شدت فعال هستند و روایت خود از تاریخ معاصر ما را ارائه می‌دهند. از این منظر اهمیت دادن به سینمای مستند بسیار اهمیت دارد و باید فکر اساسی‌تری در مورد این نوع فیلم‌سازی کرد. در پایان از برگزارکنندگان جشنواره تشکر می‌کنم که در وضعیت کنونی اقدم به برگزاری این جشنواره کردند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا دوم دی ۱۳۹۹ به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار