رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
مردی که درباره خانواده اش فیلم ساخت

«مستندهای شخصی» به روایت داگ بلاک

داگ بلاک مستندساز با بیان خاطرات و تجربه های شخصی خود، روش هایی که در مستندسازی شخصی دارد تشریح کرد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، کارگاه داگ بلاک مستندساز با عنوان «مستندهای شخصی» ساعت ۱۹:۳۰ شنبه ۲۹ آذرماه و در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آغاز […]

داگ بلاک مستندساز با بیان خاطرات و تجربه های شخصی خود، روش هایی که در مستندسازی شخصی دارد تشریح کرد.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، کارگاه داگ بلاک مستندساز با عنوان «مستندهای شخصی» ساعت ۱۹:۳۰ شنبه ۲۹ آذرماه و در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» آغاز شده و در حال برگزاری است.

داگ بلاک در این برنامه گفت: برایم به عنوان یک آمریکایی افتخار است که با مردم ایران به‌خصوص فیلم‌سازان و دوست‌داران فیلم صحبت کنم و از این بابت خیلی خوشحالم. مستند شخصی چیست؟ چطور تعریفش کنم؟ به طور کلی مستند شخصی یعنی ساختن فیلم یا در واقع مستندی که سازنده به گونه‌ای در داستان آن نقش دارم.

وی افزود: نقش من می‌تواند مستقیم، فیلم‌برداری کردن و یا مثل بیشتر کارهایم از پشت دوربین باشد. باتوجه به اینکه فیلم‌بردار هم هستم، از پشت دوربین مشارکت کرده و داستان را روایت می‌کنم. علاوه بر این داستان‌های من بیشتر اوقات اعضای خانواده‌ا‌م را هم در‌ بر‌ می‌گیرند. بنابراین، خیلی شخصی هستند.

این فیلمساز آمریکایی در ادامه بیان کرد: مثلا فیلمی با عنوان ۵۱ Birch Street درباره‌ پدر و مادرم و ازدواج‌شان و همه‌ چیزهایی که پس از فوت ناگهانی و شوکه‌کننده مادرم به آنها پی بردم ساختم. پدرم بلافاصله با یکی از منشی‌های سابقش ازدواج کرد.

داگ بلاک ادامه داد: به علاوه، فیلمی به اسم The kids grow up درباره‌ دخترم ساختم، که بیشتر به سال آخر دبیرستان او و قبل از این که خانه را ترک کند و وارد کالج شود می‌پرداخت. این فیلم درباره‌ کنار آمدن من با آن خلا و بزرگ شدن دخترم و رفتنش از خانه بود.

وی در ادامه عنوان کرد: اما علاوه بر این موارد، وقتی دخترم در حال بزرگ شدن بود، از او و همراه او فیلم‌برداری می‌کردم. بنابراین بخش عمده‌ ۱۸ سال اول زندگی‌اش را هم فیلم گرفتم. این‌ها نمونه‌های آشکاری از فیلم‌های شخصی هستند. اما مجموعه‌ای به نام ۱۱۲ weddings هم ساختم.

این کارگردان در ادامه گفت: من در حمایت مالی از مستندهایم نقش داشته‌ام. برای مثال طی ۲۵-۲۰ سال گذشته در مراسم‌ عروسی فیلم‌برداری کردم، که شغل فرعیِ جالبی است. چراکه در آن مجموعه به سراغ ۹ تا از آن زوج‌ها که مراسم عروسی‌شان را فیلم‌برداری کرده بودم رفتم تا ببینم زندگی مشترک‌شان چطور پیش می‌رود.

وی افزود: البته آدم همیشه کنجکاو است. پس داستان را از زبان شخص اول روایت می‌کردم. اما این فیلم‌ها به اندازه‌ فیلم‌های خانوادگی و شخصی نیستند. الان در حال ساخت فیلمی هستم که شاید یکی از شخصی‌ترین فیلم‌هایم باشد.
چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت آنلاین از ۲۵ آذرماه شروع شده و دوم دی ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار