رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • پنجشنبه 25 دی 1399 - 15:22
  • کد خبر : 59062
  • تئاتر
  • چاپ خبر : جشنواره تئاتر فجر امسال مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش خود احساس می‌کند

عضو هیات انتخاب آثار صحنه‌ای(رقابتی) سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معتقد است ضرورت تئاتر این روزها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود و جشنواره تئاتر فجر امسال مسئولیت بزرگتری را بر دوش خود احساس می‌کند. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از […]

عضو هیات انتخاب آثار صحنه‌ای(رقابتی) سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معتقد است ضرورت تئاتر این روزها بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود و جشنواره تئاتر فجر امسال مسئولیت بزرگتری را بر دوش خود احساس می‌کند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از هنرآنلاین؛ شیوا مسعودی کارگردان و مدرس تئاتر درباره شرایط برگزاری جشنواره امسال در فضای مجازی چنین مطرح کرد: به نظرم اجرای تئاتر در این روزها مهم تر است. امیدوارم شرایطی مهیا باشد که دست کم بخشی از جشنواره تئاتر فجر در شرایط حضوری برگزار شود. زیرا در طول یک سال گذشته همه وضعیت راکدی داشته‌اند و اگرچه یک سری از کارها اجرا شد، اما این مسیر به دلیل بحران کرونا ادامه  نیافت.
وی افزود: کسانی که حرفه‌ اصلی شان تئاتر است چه به لحاظ روحی و چه از نظر اقتصادی در شرایط غم‌انگیز و دردناکی به سر می‌برند. بنابراین جشنواره تئاتر امسال مسئولیت بزرگتری بر دوش دارد و این مسئولیت بیشتر به لحاظ روحی و معنوی است. برگزاری جشنواره تئاتر فجر ضرورتی است که بگوییم تئاتر زنده است و به حیات خود ادامه می دهد.
این کارگردان انیمیشن عنوان کرد: با توجه به تجربیاتی که از ارتباط با بچه‌های تئاتر عروسکی در دانشگاه دارم، شکل جدیدی از تئاتر در فضای آنلاین بوجود آمده و  در آینده که تئاتر وارد روال عادی و همیشگی خودش شود، به یک شیوه و جریان جدید ماندگار تبدیل خواهد شد. این رویکرد می‌تواند عنصر دسترس‌پذیری را برای مخاطب خود داشته باشد و به دنبال آن کارهای تحسین برانگیزی می‌تواند برای این روزها تولید شود که ضمن حفظ ماهیت تئاتری خود، امید را نیز به این روزهای تئاتر برگرداند.
مسعودی خاطر نشان کرد: هر محدودیتی ایجاد خلاقیت می‌کند. محدودیت های این روزهای تئاتر اگر در برهه فعلی، در یک فضای درست و برنامه‌ریزی شده رشد کند می‌تواند تبدیل به ایجاد یک ژانر و گونه‌ جدید شود و به شکلی بتواند در رویکردش ادامه پیدا کند.این یک امکان است که شرایط تلطیف‌تر شده تری را برای یک گونه‌هایی از تئاتر  بوجود آورد که بتواند مخاطبان بیشتری را برای خود بوجود آورد. این همزمانی دیداری برای کسانی که در خارج از مرزها می‌توانند همگی در یک زمان مشترک تماشاگر یک نمایش باشند، هیجان انگیز است. البته که نمی‌تواند جای تئاتر زنده را پر کند اما می‌تواند دید مثبت‌تری رابه این شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم ایجاد کند.

عضو هیأت انتخاب بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره نظر خود را درباره‌ی امکاناتی که تئاتر آنلاین و فضای مجازی در اختیار خانواده‌ها قرار داده است، اینگونه مطرح کرد: تئاتر صحنه ای قابل مقایسه با تجربه تئاتر آنلاین نیست. جنس این دو باهم متفاوت است. بنابراین این شکل از تئاتر شاید برای آن دسته از کسانی که دلبسته‌ی همزمانی حضور بازیگر و تماشاگر در صحنه و سالن باشند، قابل درک نباشد و نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند اما برای کسانی که تجربه‌ی دیدن تئاتر از نزدیک را نداشته‌اند، یک امکان جدید بوده و شاید بتواند تأثیرگذار هم باشد. ضمن اینکه شاید هنوز نتوان از این امکان (چیزی بین فیلم وتئاتر) به عنوان یک تجربه‌ی تئاتری صرف یاد کرد.
وی درباره انتخاب آثار صحنه ای جشنواره سی و نهم نیز توضیح داد: تجربه‌ی شخصی من از تماشای فیلم آثار شرکت‌کنندگان در چند جشنواره این بود که وقتی نمای ثابتی را از یک نمایش می‌دیدم این سؤال پیش می‌آمد که این فیلم است یا تئاتر؟ در واقع چیزی بین فیلم و تئاتر شاید اما اتفاقی که افتاده چه برای کسانی که تئاتربین بودند چه برای دیگران، استفاده از سایت‌ها و درگاه‌های اینترنتی نوظهور است که فیلم‌تئاترهای اجرا شده را در اختیار مخاطب قرار داده و تعدادشان در این برهه زمانی با توجه به شرایط نیز بیشتر شده است. کرونا این فرصت را چه برای اهالی تئاتر و چه مخاطبان عام ایجاد کرده تا تئاترهایی را که ندیده‌اند، بتوانند از سایت‌های معتبر تئاتری تماشاکنند. در هر حال قطعیتی هنوز وجود ندارد که این گروه از مخاطبان در آینده جزء تئاتربین‌ها خواهند شد یا نه اما قرنطینه و درخانه ماندن در این مدت نشان داد که این نیاز را از طریق فضای مجازی برآورده کنند.
سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره جشنواره:www.fitf.ir است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار