رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

داور بخش مستند و فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از پایان یافتن داوری این بخش خبر داد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری موج، سعید پوراسماعیلی داور بخش مستند و فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم […]

داور بخش مستند و فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از پایان یافتن داوری این بخش خبر داد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نقل از خبرگزاری موج، سعید پوراسماعیلی داور بخش مستند و فیلم کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره شرایط متفاوت امسال در پذیرش و ارزیابی فیلم‌های مستند و کوتاه در جشنواره فجر به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: جشنواره فیلم فجر مستقلا فیلم‌های کوتاه و مستند را نمی‌پذیرد و خروجی دو جشنواره معتبر فیلم کوتاه تهران و سینماحقیقت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. امسال اما با توجه به شرایط ناشی از کرونا، همه فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران را پذیرفتند که تعدادشان زیاد هم نبود. همچنین همه فیلم‌های مستند بلندی که در بخش‌های مختلف جشنواره سینماحقیقت حضور داشتند نیز به فجر راه یافتند.

وی که معاون آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران است و رئیس هیئت مدیره سابق انجمن فیلم کوتاه ایران بوده، با اشاره به پیگیری‌های انجمن سینمای جوان و صنف برای بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه به جشنواره فجر، درباره پیشنهاد بررسی مستقل فیلم‌های کوتاه برای ورود به فجر توضیح داد: پیشنهاد ما در ایسفا (انجمن فیلم کوتاه ایران) و انجمن سینمای جوانان ایران به دبیران هر دوره فجر این بود که هیات مستقل انتخاب فیلم‌های کوتاه برای حضور در جشنواره فجر تشکیل شود تا ورودی جدید و متفاوتی از فیلمسازان جوان به جشنواره داشته باشند.

داور بخش مستند و کوتاه این دوره جشنواره فجر تشریح کرد: با داشتن یک هیات انتخاب مستقل در این دو بخش، احتمالا فیلم‌های متفاوتی به جشنواره فجر می‌آیند چراکه ممکن است به هر دلیلی از جمله موضوعی بودن جشنواره‌ها یا سیاست‌های خاص، آثاری توسط هیات‌های انتخاب قبلی (جشنواره های فیلم کوتاه و سینماحقیقت) رد شوند اما شاید جشنواره فجر، با نگاه و تیم خودش بتواند آن فیلم‌ها را انتخاب کند.

وی در مورد دلیل نپذیرفتن این پیشنهاد از سوی جشنواره فجر گفت: فعلا این پیشنهاد را نمی‌پذیرند چون با توجه به چند هزار فیلمی که به این بخش می‌رسد، شرایط لازم دبیرخانه‌ای آن مهیا نیست.

پوراسماعیلی تصریح کرد: این در حالی است که صنف فیلم کوتاه همیشه اعلام آمادگی کرده که این مسئولیت را در صورت پذیرش جشنواره فجر، خواهد پذیرفت. ایسفا حاضر است که سیاست‌ها را جشنواره فجر تعیین کند اما کار عملیاتی این مهم را انجمن انجام دهد یعنی کار دبیرخانه‌ای کند و روال پذیرفتن فیلم‌ها را انجام دهد و در نهایت تعداد آثاری که مورد نظر است را تحویل دهد.

در داوری آثار مستقل از جشنواره های دیگر عمل کردیم

وی درباره داوری آثار کوتاه و مستند حاضر در جشنواره فجر و اینکه آیا نتایج جشنواره فیلم کوتاه و سینماحقیقت روی داوری این آثار تاثیرگذار است، گفت: خیر، قاعدتا اینطور نیست. در جلسه جمع‌بندی اعلام نامزدهای فیلم کوتاه و مستند، مطلقا اعلام وضعیتی از اینکه کدام یک از این فیلم‌ها در چه موقعیتی قرار داشتند، نشد. جلسه جمع‌بندی نهایی ما برای اعلام نامزدها قبل از پایان جشنواره فیلم کوتاه بود و در مورد جشنواره حقیقت نیز گفتگویی میان داوران نشد که ما تحت تاثیر آن، فیلمی را انتخاب کنیم و به صورت مستقل نامزدها انتخاب شدند.

پوراسماعیلی در پایان بیان کرد: انتخاب نامزدهای بخش مستند و کوتاه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر طی دو جلسه طولانی، مفصل و پرچالش انجام شد که به جمع‌بندی رسیدیم و این هیات داوری، هیاتی نبودند که به سادگی تحت تاثیر نتایج دیگر جشنواره‌ها قرار بگیرند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار