شبکه‌های سیما با تدارک بیش از ۱۱۵ ساعت برنامه در ساختارهای مختلف و متنوع از جمله فیلم های سینمایی و تلویزیونی، جنگ‌های شاد، مسابقات، پویانمایی، مستند، سخنرانی و همچنین برقراری ارتباط زنده با مشهد مقدس، حرم حضرت معصومه(س)، کربلای معلی و نجف اشرف در شب و روز ولادت امام علی(ع)، لحظاتی شاد و معنوی را پیشکش مخاطبان می‌کنند.

جدول پخش برنامه های شبکه ها در شب و روز میلاد با سعادت مولود کعبه به شرح ذیل است:

*** «حکایت خوبان» در شبکه یک سیما

برنامه «حکایت خوبان» به تهیه کنندگی هادی سمیعی پنج شنبه و جمعه ۷ و ۸ اسفند ماه از مشهد مقدس به صورت زنده با اجرای علیرضا قوامی پخش می شود.

این برنامه با حضور کارشناس مذهبی حجت الاسلام موسوی مطلق و مهمانان مختلف روی آنتن می رود. شاعر آیینی، حامد عسگری و احمد علوی و هنرمندان و ورزشکاران پخش می شود. این برنامه پنجشنبه ۷ اسفند ماه ساعت ۹:۳۰، ۱۲:۳۰ و ۲۳:۱۵ و روز جمعه ۸ اسفند ماه ساعت ۹:۳۰، ۱۹:۳۰ و ۲۳:۱۵ روی آنتن می رود.

برنامه «فرمول یک» با پخش آیتم های متنوع و ایجاد فضایی شاد و مفرح و با دعوت از مهمانان ویژه به مقام والای حضرت علی (ع) و سبک زندگی ایشان در روز چهارشنبه ۶ اسفند ماه ساعت ۲۳:۱۵ می پردازد.

برنامه «سیمای خانواده» با دعوت از مهمانان ویژه و گفتگو با آنان پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) و بیان فضائل ایشان چهارشنبه و پنج شنبه ۶ و ۷ اسفند ماه حوالی ساعت ۱۲ روی آنتن شبکه یک می رود.

حجت الاسلام قرائتی در برنامه «درس هایی از قرآن» با نگاه ویژه به زندگی حضرت علی (ع) در روز میلاد ایشان در روز پنج شنبه ساعت ۱۸:۲۰ پخش می شود.

«مسابقه ایران» با محوریت پرداختن به ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر در روز پنج شنبه ساعت ۱۹:۳۰ با حضور شرکت کنندگان پخش می شود.

*** «هزار و یکشب» شبکه دو به مناسبت میلاد امیرالمومنین(ع) و روز پدر

برنامه شبانگاهی «دست در دست» کاری از گروه معارف و به تهیه‌کنندگی هادی خدادی چهارشنبه و پنجشنبه (۶ و ۷ اسفند) در قالب یک ویژه‌برنامه شاد روانه آنتن خواهد شد. این برنامه با حضور مهمان فرهنگی، هنری و خواننده‌های خوب کشورمان فضایی با نشاط و گفتگوهایی صمیمانه و شنیدنی برای مخاطبان تدارک دیده است که بعد از گفتگوی ویژه خبری حوالی ساعت ۲۳:۳۰ در جدول پخش برنامه های شبکه دو سیما قرار دارد.

برنامه «هزار و یکشب» کاری از گروه خانواده به تهیه‌کنندگی میلاد حق‌پرست نیز در فضایی شاد به مناسبت ولادت امیرالمومنین (ع) روانه آنتن می‌شود. این برنامه با ساختاری ترکیبی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که شامل گفتگو با مهمان، بخش نمایشی و … می‌شود. در بخش نمایشی این برنامه اکبر رحمتی و مینا جعفرزاده از بازیگران پیشکسوت کشورمان حضور دارند.

تیتراژ ابتدایی و انتهایی «هزار و یکشب» را حجت اشرف‌زاده خوانده و در مدت ۴۵ دقیقه با اجرای میلاد حق‌پرست و علی مسلمی روانه آنتن می‌شود. «هزار و یکشب» کاری است از گروه خانواده که پنجشنبه ۷ اسفند ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

ویژه برنامه «کوی محبت» به تهیه کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی، چهارشنبهساعت ۲۱:۰۰ به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) با حضور کارشناسان مذهبی و ذاکران اهل بیت (ع) به صورت مستقیم از نجف اشرف ارتباطی معنوی را در این روز فرخنده با مخاطبان برقرار خواهد کرد. همچنین پنجشنبه ساعت ۱۱:۱۵ نیز روانه آنتن خواهد شد.

«در انتهای الوند» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی و به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی چهارشنبه صبح حوالی ساعت ۷:۳۰ با حضور مهمانان ویژه، منعطف با این مناسبت مبارک روانه آنتن می‌شود.

«به تو از دور سلام» نیز با قرائت دعای کمیل پنجشنبه شب حوالی ۱۵ دقیقه بامداد و دعای ندبه جمعه صبح حوالی ساعت ۶:۰۰ با مخاطبان این شبکه همراه خواهد شد و مولودی‌خوانی همچنین سخنرانی های مذهبی نیز در فواصل برنامه‌ها روانه آنتن خواهند شد.

گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما نیز برنامه‌های «با ما بیا» با اجرای عمو مهربان و خاله رویا همچنین «دست کی بالا» با اجرای عمو بهروز و گیتی خامنه را به صورت ویژه‌ای تهیه کرده که به مناسبت گرامیداشت مقام پدر و میلاد مبارک حضرت علی (ع) روانه آنتن خواهد شد.

برنامه «زعفران» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی محمد سلوکی نیز جمعه ساعت ۱۰:۰۰ به صورت منعطف با این میلاد خجسته روانه آنتن می‌شود.

همچنین برنامه «عصر خانواده» نیز با دعوت از چهره‌های مختلف و خانواده‌هایی با داستان‌های شنیدنی در روز پدر تقدیم مخاطبان و خانواده های ایرانی خواهند شد. این برنامه چهارشنبه ساعت ۱۸:۰۰ روانه آنتن می‌شود.

*** جشن ولادت امیر مومنان علی علیه السلام از شبکه سه سیما

مراسم جشن ولادت مولی الموحدین علی علیه السلام چهارشنبه ۶ اسفند ماه ساعت ۱۹:۱۵ از حرم حضرت معصومه (س) به طور مستقیم از شبکه سه سیما پخش می شود.

این مراسم در رواق امام خمینی حرم حضرت معصومه (س) با مدیحه سرایی و مولودی خوانی حاج محمود کریمی و سید مجید بنی فاطمه برگزار می گردد. این برنامه کاری از گروه معارف اسلامی شبکه سه سیما است.

همچنین برنامه «مخاطب خاص» پنج شنبه ۷ اسفند ساعت ۲۳:۳۰ از کربلای معلی با دعوت از آیت الله سیدمهدی میرباقری مخاطبان خود را مهمان جشن ولادت می کند.

همچنین برنامه های «سلام صبح بخیر» و «عطسه» نیز با  فضایی متفاوت و شاد روز میلاد را جشن می گیرند.

همچنین پخش مداحی و مولودی خوانی نیز در قالب برنامه های «نوای افلاک» و «موکب ثارالله» در فواصل برنامه ها از شبکه سه پخش می شود.

*** «اهالی شب» شبکه چهار در روز میلاد

«اهالی شب» به مناسبت ولادت امام علی (ع) و روز پدر تدارک ویژه اى دیده و روی آنتن شبکه چهار می رود. این برنامه ساعت ۲۳ با حضور مهمان های ویژه پخش می شود.

برنامه موسیقیایی «نغمه ها» با پخش موسیقی متناسب با ایام ولادت امام علی (ع) پنج شنبه ساعت ۱۹ از این شبکه پخش می شود.

*** جشن پدرانه شبکه پنج سیما

گروه معارف شبکه پنج سیما به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی (ع) با برنامه ظهرگاهی تانیایش، پخش میان برنامه و کلیپ های مولود خوانی، میلاد فرخنده ی حضرت علی ( ع) را جشن می گیرد.

برنامه ظهرگاهی «تانیایش» روز چهارشنبه ۶ اسفند ماه ساعت ۱۳ معطوف به این موضوع روی آنتن شبکه پنج می رود. پرداختن به موضوع پدر، پخش نماهنگ و مولود خوانی ویژه ولادت حضرت علی ( ع)  در دل برنامه از بخش های تماشایی این برنامه است.

مسابقه تلویزیونی «پنج ستاره» گروه اجتماعی شبکه پنج، ویژه میلاد باسعادت حضرت علی (ع) به صورت زنده چهارشنبه و پنج شنبه (۶ و ۷ اسفندماه) ساعت ۲۱:۲۰ روی آنتن می رود. این ویژه برنامه در شب و روز میلاد حضرت علی (ع) میزبان دو شرکت کننده از چهره های سینما و تلویزیون خواهد بود. ویژه برنامه «پنج ستاره» با طراحی آیتم های مختلف عیدانه و دعوت از گروه های موسیقی مهمان خانه مخاطبان می شود. در این برنامه دو شگفتانه (سورپرایز) برای مخاطبان تدارک دیده شده است.

مستند «پدرانه» نیز روز پنج شنبه ۷ اسفندماه مصادف با روز میلاد حضرت علی (ع) پخش می شود. این مستند به روایت اقدامات دینی و اجتماعی حجت الاسلام سید جواد سلیمانی امام جمعه شهرستان لنگرود از توابع استان گیلان می پردازد.

«قرنطینه» دیگر برنامه گروه اجتماعی است که روز پنج شنبه ۷ اسفند ماه ساعت ۱۷:۱۰ گفتگویی متفاوت با مهمان برنامه خواهد داشت.

برنامه «شهران» گروه اقتصاد شبکه پنج، چهارشنبه ۶ اسفندماه ساعت ۲۱ به موضوع ورزش های باستانی می پردازد. این برنامه به تبیین موضوع اخلاق و منش پهلوانی می پردازد که به نوعی به رشادت های حضرت علی (ع) در جنگ خیبر اشاره دارد. اخلاق گرایی، مرام پهلوانی و… سرفصل این برنامه است.

اما برنامه ویژه کودک «رنگین کمان» با دعوت از کودکان با نام علی (ع) این روز عزیز را جشن می گیرد. «رنگین کمان» همچنین با پخش موسیقی پدرانه، دعوت از گروه سرود و خواندن سرود امام علی (ع)، کیک ولادت، تزیین دکور گل و بادکنک آرایی این میلاد فرخنده را جشن می گیرد.

سایر برنامه های شبکه همچون «یه روز تازه»، «به خانه بر می گردیم»، «در شهر» و «در استان» و … نیز معطوف میلاد امام علی (ع) روانه آنتن شبکه پنج سیما خواهد شد.

*** «کی میاد ستاره چینی» شبکه آموزش در میلاد امام علی (ع)

ویژه برنامه مناسبتی «رادیو هفت» در شب و روز میلاد حضرت علی علیه السلام چهارشنبه و پنج شنبه ۶ و ۷ ساعت ۲۳ از شبکه آموزش پخش می شود.

برنامه «کی میاد ستاره چینی» ویژه برنامه ای به این‌مناسبت پنج شنبه ساعت ۲۱:۴۵ روی آنتن شبکه هفت می فرستد.

همچنین برنامه های «صبحی دیگر»، «زنگ هفت»، «هفت آسمان»، «مدرسه تلویزیونی» و «دوربین هفت» نیز به بزرگداشت میلاد حضرت علی علیه السلام و روز پدر می پردازند.

*** ویژه برنامه های رضوی روز میلاد امام علی (ع) شبکه قرآن

ویژه برنامه های ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر از چهارشنبه از حرم مطهر سیدالکریم علیه السلام ساعت ۱۹ محفل انس با قرآن کریم با قرائت قاریان ممتاز و بین المللی قرآن کریم روی آنتن شبکه می رود.

ویژه برنامه شب ولادت امیرالمومنین، حضرت علی علیه السلام ساعت ۲۱ تا ۲۲ از حرم مطهر و نورانی امام رضا علیه السلام به صورت زنده، دل های مشتاقان را به پنجره های ضریح ثامن الحجج علیه السلام متصل می نماید.

در روز ولادت حضرت علی علیه السلام از ساعت ۹ تا ۱۲ ویژه برنامه روز ولادت با برنامه های متنوع از حرم مطهر رضوی روی آنتن می رود. همچنین ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ به صورت زنده ویژه برنامه شبکه قرآن و معارف سیما از نجف اشرف تقدیم مخاطبان گرامی خواهد شد و در ساعت ۱۵ نیز سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان به مناسبت این روز فرخنده پخش می شود.

در ساعت ۱۷ویژه برنامه ولادت پخش می شود و دعای کمیل نیز در این شب نورانی ساعت ۱۹:۳۰به صورت زنده از حرم مطهر رضوی پخش می شود.

در ساعت ۲۰:۱۵ نیز پخش زنده ویژه برنامه از حرم رضوی روی آنتن می رود. برنامه «نغمه عشاق» نیز در شب و روز ولادت به صورت ویژه از ساعت ۲۲ به صورت زنده برنامه خواهد داشت.

برنامه های «یاد خدا»، «هدی» و «خوشبخت» نیز متناسب با ۱۳ رجب و روز ولادت امام علی (ع) پخش می شود.

**** «نسیم آوا»ی شبکه نسیم در روز عید

«نسیم آوا» شبکه نسیم در روز ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می رود.

همچنین برنامه های «کودک شو» پنجشنبه ۷ اسفند ماه ساعت ۲۰ و «شوت بال» چهارشنبه ۶ اسفند ماه ساعت ۲۱:۳۰ منعطف با حال و هوای روز میلاد روی آنتن نسیم می رود.

*** ویژه برنامه های ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر در شبکه امید

به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد امیرالمومنین حضرت علی(ع) و روز پدر ویژه برنامه «خانواده امید» روی آنتن شبکه امید می رود.

این برنامه ترکیبی به تهبه کنندگی هومن ستوده در شب ولادت حضرت علی (ع) حوالی ساعت ۲۰ با دعوت از مهمانان و کارشناسان مختلف این مناسبت مبارک را جشن می‌گیرد.

برنامه «قاب امید» نیز در روز چهارشنبه ۶ اسفندماه با بخش های متنوع، به طور ویژه به این مناسبت خواهد پرداخت. این برنامه به تهیه کنندگی فاطمه امجدیان چهارشنبه ساعت ۱۷:۱۵ روانه آنتن شبکه امید می شود.

همچنین برنامه «ما نوجوانان» به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین و روز پدر از نوجوانان فعال رسانه ای که تولیدی ویژه این ایام داشته اند دعوت و با آنان گفتگو می کند..

تهیه کنندگی این برنامه به عهده سید مسعود تقی زاده است که پنج شنبه ۷ اسفندماه ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه امید پخش می شود.

«به توان خدا» نیز برنامه دیگری است به تهیه کنندگی جواد بیک محمدی که روز چهارشنبه ۶ اسفند با کارشناسی حجت الاسلام و المسلمین هدایت به ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) می پردازد.

*** حال و هوای نجف اشرف در شبکه افق

در روز پنجشنبه ۷ اسفند ماه، چند آیتم ویژه از شبکه افق پخش خواهد شد. یکی از بخش های ویژه این روز نماهنگ علمدار محمد (ص) است که توسط گروه همخوانی نورالرضا(ع) اجرا می شود. این نماهنگ به سفارش معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تهیه شده است.

بخشی دیگر مربوط به مدیحه سرایی مداح اهل بیت، حاج محمود کریمی در سال گذشته است که بدون حضور جمعیت و با رعابت پروتکل های بهداشتی این شعرخوانی صورت گرفته است.

قسمتی دیگر از ویژه برنامه های این روز به نماهنگ «مُهر تقوا» اختصاص دارد که گروه تواشیح حضرت ولیعصر (عج) آن را اجرا کرده است.

نماهنگ «خانه پدری» نیز که در آن شاعر اهل بیت سیدحمیدرضا برقعی به مدح مقام حضرت علی (ع) می پردازد در این روز خجسته از شبکه افق پخش خواهد شد.

تصاویری از حال و هوای نجف اشرف در روز عید غدیر در سال ۹۴ نیز پنجشنبه از شبکه افق سیما پخش خواهد شد.

*** «پنجره باز» شبکه سلامت در روز میلاد

برنامه «پنجره باز» در شب میلاد باسعادت حضرت علی (ع) با پخش آیتم های متنوع با حضور چهره های علمی؛ فرهنگی ساعت ۱۸ از شبکه سلامت پخش می شود.

برنامه های «حال خوب» ساعت ۲۱ روز چهارشنبه ۶ اسفند و «ایران فعال» و «مثبت سلامت» در ساعات ۸:۳۰، و ۱۶:۴۵ روز پنج شنبه ۷ اسفند ماه نیز با پخش آیتم ها و تصاویر مرتبط به جشن میلاد امام علی (ع) و تکریم جایگاه پدر و نقش آن در خانواده با حضور مهمانان ویژه روی آنتن شبکه سلامت می روند.

*** روز پدر در شبکه کودک

برنامه «پاشو پاشو کوچولو» با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با جشن میلاد امام علی (ع) از شبکه کودک پخش می شود.

همچنین «مل مل» نیز با آیتم های جذاب و سرگرم کننده و پخش تصاویر مرتبط در این روز با مخاطبان خود همراه است.

*** ویژه برنامه های جام جم به مناسبت ولادت امام علی (ع)

در شبکه جهانی جام جم به مناسبت ولادت امام علی (ع) و روز پدر، ویژه برنامه های «روز خوش»، «خانه مهر» و «جمع ایرانی» از شب قبل در قالب جشن و شادمانی و با محتوای مناسب، پخش می شود.

«فرزندان ایران» به صورت خاص به روز پدر پرداخته و «آنچه خود داشت» با موضوع جایگاه پدر و مناقب حضرت علی (ع) در شعر و ادب فارسی و نیز توجه به اشعار دهخدا پخش می شود.

هم چنین ویژه برنامه «رواق» با حضور مهمانان ویژه به بررسی ابعاد شخصیتی امام علی (ع) می پردازد و فیلم سینمایی «دهخدا» در روز ۱۰ اسفند از جام جم پخش خواهد شد.

منبع: سوره سینما