رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

«شهربانو» دومین فیلم مریم بحرالعلومی در مقام کارگردان است. او قبلا «پاسیو» را در هنروتجربه اکران کرده است. «شهربانو» فیلم مضمونی مادرانه، آسیب‌شناسانه و اجتماعی دارد که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود. مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» درباره این اثر و چگونگی شکل‌گیری ایده آن بیان کرد: «  آقای تیمورتاش خاطره‌ای […]

«شهربانو» دومین فیلم مریم بحرالعلومی در مقام کارگردان است. او قبلا «پاسیو» را در هنروتجربه اکران کرده است. «شهربانو» فیلم مضمونی مادرانه، آسیب‌شناسانه و اجتماعی دارد که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود.

مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» درباره این اثر و چگونگی شکل‌گیری ایده آن بیان کرد: «  آقای تیمورتاش خاطره‌ای از دوران کودکی و نوجوانی خودشان از خانواده‌ای در محله‌ای که زندگی می‌کردند تعریف کرد که طرح اولیه فیلمنامه از آن حاصل شد و با تحقیقات میدانی، حقوقی و قضایی تلاش کردیم تا به واقعیت زنانی مانند «شهربانو» نزدیک شویم که تصور می‌کنم تا حدود زیادی موفق شده باشیم. در نهایت از بهار ۹۸ نگارش فیلمنامه توسط آقای تیمورتاش شروع شد و چندین بار بازنویسی کردیم تا دی ماه که فیلمبرداری انجام و  تا جشنواره سال گذشته کار تولید فیلم به طول انجامید».

کارگردان «پاسیو» درباره نگاه زنانه در این فیلم اظهار کرد: «صادقانه اگر بخواهم بگویم دغدغه‌های شخصی من کاملا به همان عنوان زنانه می‌چسبد. معضلات اجتماعی و پرداخت به آنها بخش مهمی از رسالت سینماست و به عنوان یک زن رسالت شخصی خود می‌دانم که اگر بتوانم به مسائل زنان کشورم و حتی زنان دنیا به عنوان زن ایرانی کمکی کنم. حل، پرداخت و حتی تفکر درباره آنها کاری است که  با هر کیفیتی که در توانم باشد، انجام خواهم داد. در «شهربانو» نیز همین کار را کردم، اما با دید و زاویه‌ای متفاوت نسبت به «پاسیو» و حتی به گفته دوستان کارشناسم، بخصوص متخصصان در امور قضایی در به چالش کشیدن یک مادر کمی هم بی رحمانه عمل کردم».

او همچنین درباره گروه بازیگران و چرایی انتخاب آن‌ها توضیح داد: «در مورد گروه بازیگران صحبت زیاد است، شاید گروه بازیگران متفاوتی در «شهربانو» حضور دارند که سوال برانگیز باشد که  انتخاب آنها در کنار هم با چه تفکری اتفاق افتاده است. درباره فرشته صدرعرفایی بعد از نگارش، اولین گزینه‌ای که برای شهربانو به ذهنم رسید، او بود و اگر این همکاری صورت نمی‌گرفت، از ساخت «شهربانو» شاید منصرف می‌شدم. چون بازیگر دیگری را به راحتی نمی‌توانستم در قامت این مادر  متصور شوم».

بحرالعلومی درباره تفاوت این فیلم با فیلم قبلی‌اش عنوان کرد: «شهربانو» با «پاسیو» تفاوت‌های زیادی دارد، اما یک وجه اشتراک نیز دارند و آن هم دغدغه‌مند بودن در حوزه زنان است. به نظر خودم که اولین منتقد آثارم  هستم،«شهربانو» بسیار جلوتر از «پاسیو» می‌ایستد و فیلمی است که  به لحاظ اجرایی و حتی مضمون و رئالیته در کیفیتی بالاتر از آن قرار می‌گیرد. امیدوارم که دوستان و همکاران منتقد و کارشناس نیز در مراحل بعدی بعد از خودم همین نظر را داشته باشند و همانطور که «پاسیو» را دوست داشتند و نظراتشان برای فیلم دوم به من کمک کرد، در این فیلم نیز از نظرات خوبشان من را بهره‌مند کنند».

منبع: هنرآنلاین

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار