رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • دوشنبه 23 فروردین 1400 - 14:38
  • کد خبر : 65930
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «تلخک و قندک» تلفیقی است از کمدی‌دلارته و نمایش سیاه‌بازی

محمدشایان طهماسب پور کارگردان نمایش «تلخک و قندک» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح مختصر این نمایش پرداخت و عنوان کرد: نمایشنامه تلخک و قندک سرگذشت دو نفر (شخصیت های سیاه نمایش) است که در جستجوی کار به هنگام کفتر پرانی برای انتخاب حاکم یکساله وارد شهری می شوند. تلخک به امارت […]

محمدشایان طهماسب پور کارگردان نمایش «تلخک و قندک» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح مختصر این نمایش پرداخت و عنوان کرد: نمایشنامه تلخک و قندک سرگذشت دو نفر (شخصیت های سیاه نمایش) است که در جستجوی کار به هنگام کفتر پرانی برای انتخاب حاکم یکساله وارد شهری می شوند. تلخک به امارت می رسد و قندک در شهر آواره می شود.

وی در ادامه به نام اصلی این نمایش اشاره کرد و گفت: نام اصلی این نمایشنامه ابتدا «تخت و خنجر» بود و اثری جهانشمول است. یعنی فقط مخصوص ایرانی‌ها نیست. «تخت و خنجر» تا الان یکبار بیشتر روی صحنه نرفته است. سال ۱۳۶۳ نگارش شد ولی تا سال ۱۳۸۰ اجازه چاپ و نمایش پیدا نکرد. آقای فتحعلی‌بیگی سال ۱۳۸۰ این نمایش را بازنویسی و اجرا کرد اما سرانجام توقیف شد. پس از اجرای نمایش «دمی در بازار هیزم‌فروشان» برای من جذاب بود که یک نمایش پرچالش روی صحنه ببرم و این‌طور شد که نمایش «تخت و خنجر» را انتخاب کردم. ابتدا کار در مرحله اول بازبینی رد شد ولی من فضای نمایش و متن و نام را آن تغییر دادم و مجوزهای لازم را برای اجرا را گرفتیم.

طهماسب‌پور در خصوص سبک نمایش «تلخک و قندک» سخن به میان آورد و افزود: من این نمایش را به صورت مدرن اجرا می‌کنم که تلفیق کمدی‌دلارته و نمایش سیاه‌بازی است. فکر می‌کنم برای اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. شکل سیاه نمایش با آن شکل سیاهی که همیشه مرسوم بوده و در ذهن‌ها جا افتاده فرق می‌کند. موسیقی مدرن است که به صورت زنده اجرا می‌شود. یک فرم ۲۵ نفری داریم که در نمایش‌های آیینی، مرسوم نیست گروه فرم داشته باشند.

هدف این کارگردان از اجرای نمایش «تلخک و قندک»  این بود که مخاطب عام داشته باشد. نگاه او از ابتدا این بود که مردم بیایند با تئاتر آیینی آشتی کنند و به‌روزشده آن را ببینند و فهمی درست ‌تر نسبت به تئاتر آیینی پیدا کنند.

وی در ادامه به تمرینات گروه خود اشاره کرد و افزود: نمایش ما تیرماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد. سه ماه تمرین کردیم و مرداد سال گذشته مجوز اجرا گرفتیم ولی به خاطر شرایط کرونا نتوانستیم اجرا برویم. در نهایت فروردین امسال توانستیم نمایش را روی صحنه ببریم که وضعیت تهران از نظر ویروس کرونا قرمز و سالن‌های تئاتر بسته شد.

طهماسب‌پور درباره نقش تئاتر در فرهنگ گفت و ادامه داد:ما مردم را به تماشای تئاتر ترغیب می‌کنیم. تئاتر جایی است که در آن فرهنگ مردم ساخته می‌شود. اگر الآن افول فرهنگی داریم به خاطر این است که به تئاتر اهمیت داده نشده است. در تمام دنیا وقتی می‌خواهند فرهنگ یک کشور را بشناسند تئاتر آن را می‌بینند و موسیقی آن را می‌شنوند. متأسفانه این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد و کسی از مسئولان به تئاتر اهمیت نمی‌دهد. به نظر من هر کدام از ما در فضای مجازی می‌توانیم یک تریبون باشیم و تبلیغ تئاتر کنیم. مدرسه‌ها الان بچه‌ها را به سینما می‌برند ولی به تئاتر نمی‌برند. باید تئاتر دیدن را از همان دوران به بچه‌ها آموزش بدهیم.

عواملی که در نمایش «تلخک و قندک» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده: داوود فتحعلی بیگی،کارگردان: محمدشایان طهماسب پور،بازیگران: فریدون‌احمدی، زیبا مصطفایی ،محمد عبداللهی، محمد‌مهدی فتاحی، بهار جهانبانی ،امید رهبر، مهشید زبردست،مجتبی طباطبایی،مرجان آقانوری، هیوا پورشفیقی، حسین براتی ،علی پیله ور،رضا حسین نژاد،علی رضا عباسی ،عید بیرام زاده ،مبینا سرلک جیوا،تهیه کننده: نوید وفا،طراح گریم: نوید فرح مرزی، گروه تصویر برداری و عکاسی: رضا جاویدی،غلامرضا حقیقی،مریم افضلی،فاطمه عرب، طراح گرافیک و روابط عمومی: علی صفری، مدیر رسانه ای: پیام احمدی کاشانی، تدوین:هلیا هامرز، طراح تیزر:  حنیف پرنده طراح صحنه: شهاب شریفی، طراح فرم و طراح حرکت: آزاده شمس،سرپرست گروه کارگردانی:  محمد محب الهی، منشی صحنه:  المیرا رضایی، دستیاران کارگردان:فرزانه فروندی،، منا کاکاوند، مجتبی طباطبایی، گروه نوازندگان موسیقی:  حسن شفیعی، حسین اسدی، علی روزبهانی ،مجریان گریم:هیوا امین زاده، فرهاد جغتایی ،دستیاران صحنه:  شیما صابر، شیرین مدنی ،گروه ساخت دکور: علی اصغر ملکی،محمدرضا فرشاد،، بردیا قادری، احسان رجب زاده،، سپیده کردیان ،گروه فرم:  نسیم هروی، آزاده شمس،، مبینا سرلک چیوا، مرضیه غلامپور، فائزه دربندی، هیوا پور شفیقی، سعید بیرام زاده، علی فراهانی، یاسمن بخشی، سارا عاکف، محی الدین محرم زاده، کوروش معظمی، محمدرضا حسینی، باران محمدی، علی رضا شاه حسینی، نیوشا هاشم خانی، مصطفی مازنی، مهدی عبادی، عاطفه خانی، مهرداد خدابنده لو، شایلین محمدی و نیکی مهراد.

نمایش «تلخک و قندک» از مورخ هفتم  فروردین ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا در تهران، تعطیل شد و پس از تعطیلی‌ها اجرای آن از سر گرفته می‌شود.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار