رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

نسخه ترمیم شده فیلم «گوزن ها» برای نمایش در بخش «Regained» جشنواره فیلم رتردام ۲۰۲۱ در هلند انتخاب شد. بنا به اعلام نیما حسنی نسب منتقد سینما، فیلم «گوزن‌ها» ساخته مسعود کیمیایی برای نمایش در بخش «Regained» جشنواره فیلم رتردام ۲۰۲۱ در هلند انتخاب شده است. این منتقد سینما در این باره گفت: سینماپژوه ایرانی […]

نسخه ترمیم شده فیلم «گوزن ها» برای نمایش در بخش «Regained» جشنواره فیلم رتردام ۲۰۲۱ در هلند انتخاب شد.

بنا به اعلام نیما حسنی نسب منتقد سینما، فیلم «گوزن‌ها» ساخته مسعود کیمیایی برای نمایش در بخش «Regained» جشنواره فیلم رتردام ۲۰۲۱ در هلند انتخاب شده است.

این منتقد سینما در این باره گفت: سینماپژوه ایرانی احسان خوشبخت در این سال‌ها برای شناساندن سینمای ایران در سطح جهانی بسیار کوشیده و حاصل کارش در معرفی آثار شاخص سینمای ایران در مجامع و فستیوال‌های بین‌المللی تاثیر جدی در نگاه تازه و متفاوت به فیلم‌های سینمای هنری و عامه‌پسند ایران داشته است.
نیما حسنی نسب در ادامه گفت: چند نمایش‌ سینماتکی فیلم «گوزن ها» به همت احسان خوشبخت، تصورات موجود درباره فیلم «گوزن ها» را در خارج از کشور تصحیح و ارزش‌های مسلم فیلم را در مواجهه با هر مخاطبی آشکار کرد به گونه ای که یک پژوهشگر و استاد دانشگاه اسپانیایی/بریتانیایی بازی بهروز وثوقی در این فیلم را بهترین و دقیق‌ترین تصویر اعتیاد در سینما خواند.

این منتقد سینما افزود: نسخه‌ای که به همت خوشبخت و ‌کمک دوستانی در داخل و خارج از ایران در فستیوال رتردام نمایش داده خواهد شد، از یک پرینت سی‌وپنج میلی‌متریِ به‌شدت آسیب‌دیده و پرخط و خشِ شاهکار کیمیایی سر‌هم شده‌ و حتی نماها و صحنه‌های حذفی (مثل وقتی قدرت درباره شکستن تفنگ ساچمه‌ای همکلاسی‌شان توسط سید می‌گوید) از نسخه‌‌ دیگر اضافه شد و قسمت‌های پر از پرش و فریم‌های ریخته هم با کمک تله‌سینه‌‌‌ای از فیلمخانه ملی ایران اضافه شده است.

این منتقد و پژوهشگر سینما در ادامه عنوان کرد: زیرنویس انگلیسی فیلم نیز برمبنای زیرنویسی قدیمی و از پیش موجود انجام شده که فقط حدود سی تا چهل درصدش قابل استفاده بود و بقیه‌ توسط خوشبخت ترجمه ‌شده است (بخش‌های ظریف‌تری مثل شعر «گنجشکک اشی مشی» را کاوه عسکری، استاد دانشگاه میشیگان، ترجمه کرد که فصلی از کتاب تازه‌اش در انتشارات دانشگاه کالیفرنیا درباره‌ کیمیایی است.)
نیما حسنی نسب در پایان گفت: نکته جالب دیگر این ‌که پایان تحمیلی فیلم توسط ساواک و دستگاهِ سانسور وقت هم به لطف فیلم‌خانه ملی ایران به این نسخه اضافه شده و نمایش فیلم در رتردام شامل این پایان آلترناتیو هم خواهد بود. این فعالیت ها را احسان خوشبخت با هزینه‌ شخصی و به‌ تعبیر خودش برای علاقه و دِین تاریخی‌اش به فیلم انجام داده و از وقتی این نسخه‌ی تازه چند ماه اخیر در سینماتک‌های دانشگاه ویسکانسین، یو سی ال ای و فستیوال ویلز بریتانیا نمایش داده شد، واکنش‌ها بدون استثناء همراه با تحسین و شگفتی بوده و «گوزن‌ها» بیش از نیم قرن پس از ساخت، راهِ جهانی‌شدن را شروع‌ کرده و حالا به فستیوال رتردام رسیده است.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار