رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

صدرا علی‌بک کارگردان مستند «دیوانگی» بیان کرد که با ساخت این مستند فقط نمی‌خواستیم درباره سیستم آموزشی غر بزنیم بلکه می‌خواستیم راهکار هم ارائه بدهیم. صدرا علی‌بک کارگردان مستند «دیوانگی» که به صورت اینترنتی عرضه شده است، درباره این اثر گفت: مستند «دیوانگی» روایتی از دارنده رتبه ۲ کنکور سال ۹۷ با نام سیدمحمد صادق […]

صدرا علی‌بک کارگردان مستند «دیوانگی» بیان کرد که با ساخت این مستند فقط نمی‌خواستیم درباره سیستم آموزشی غر بزنیم بلکه می‌خواستیم راهکار هم ارائه بدهیم.

صدرا علی‌بک کارگردان مستند «دیوانگی» که به صورت اینترنتی عرضه شده است، درباره این اثر گفت: مستند «دیوانگی» روایتی از دارنده رتبه ۲ کنکور سال ۹۷ با نام سیدمحمد صادق کشاورزی است که با کلی امید و آرزو درس خوانده است، مدال برنز المپیاد کامپیوتر را دارد و حالا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف قبول شده که از بهترین رشته‌های یک دانشگاه برتر است، درواقع مسیر زندگی او مشخص است، ولی وقتی وارد دانشگاه می‌شود با تصویر واقعی‌تری از دانشگاه مواجه و کم کم برای او این سوال ایجاد می‌شود که حالا چه باید کند؟ این سردرگمی مدام با اوست تا آنجا که باعث می‌شود برود و پاسخ سوال خود را پیدا کند.

وی افزود: ما با ساخت این مستند در پی این نبودیم که پشت کنکوری‌ها را از رفتن به دانشگاه دلسرد کنیم چون دلسردی زمانی ایجاد می‌شود که بگوییم دانشگاه به هیچ دردی نمی‌خورد و در ادامه هیچ آلترناتیوی را هم معرفی نکنیم. حرف ما در «دیوانگی» این است که همیشه با قبولی در دانشگاه درهای سعادت به روی ما باز نمی‌شود. درواقع می‌خواستیم این کلیشه را از ذهن‌ها پاک کنیم.

این مستندساز افزود: برخی تصور می‌کنند اگر درس بخوانند و در دانشگاهی مانند شریف قبول شوند دیگر همه چیز تمام است در صورتی که اصلاً این خبرها نیست. ممکن است شما در دانشگاه شریف درس بخوانید اما مهارت چندانی نداشته باشید و در مقابل ممکن است در دانشگاهی سطح پایین‌تر درس بخوانید اما از نظر کاری موفق باشید. ما با این مستند می‌خواستیم بگوییم اگر واقعاً دانشگاه به درد ما می‌خورد برای رفتن به دانشگاه برنامه بریزیم و اگر چاره‌ساز نیست تمام هدفمان را روی دانشگاه نگذاریم. «دیوانگی» در پی این است که بچه‌ها به این سوال پاسخ بدهند که انتهای دانشگاه رفتن چیست؟ چه هدفی دارند؟

علی‌بک اظهار کرد: هرچند بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها از کشور خارج می‌شوند اما متأسفانه بخش قابل توجهی از این مهاجرت‌ها برگرفته از شرایط غریزی است یعنی خیلی‌ها به این امید کنکور داده‌اند که به دانشگاه بروند و به جایی برسند اما در ادامه دیدند که مثلاً دانشگاه شریف نتوانست مسیر زندگی آنها را مشخص کند لذا مهاجرت می‌کنند تا بلکه از طریق آن بتوانند مسیر زندگی خود را پیدا کنند در واقع به جای اینکه سوال اصلی را پیدا کنند خیلی‌ها به دنبال این هستند که به سراغ جواب‌های آماده بروند.

این کارگردان بیان کرد: ما در «دیوانگی» نمی‌خواستیم فقط غر بزنیم و مسائلی را مطرح کنیم که بارها عنوان شده و چیزی عاید دانشجو نشده است. ما می‌دانیم که سیستم آموزشی در مدرسه و دانشگاه مشکل دارد اما باید به این جواب هم برسیم که ما باید چگونه گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم؟ مستندهای زیادی درباره سیستم آموزشی ساخته می‌شود اما تعداد کمی از آنها به مخاطب راهکار می‌دهند. اما ما می‌خواستیم با دیدن این فیلم جرقه‌ای در ذهن مخاطبان بخورد و به این فکر کنند که شاید بتوانند کاری برای خود انجام بدهند.

علی‌بک در پایان عنوان کرد: ما بعد از کنکور دغدغه ساخت این مستند را داشتیم درواقع ما یک گروه چهار نفره بودیم که از مقطع راهنمایی و دبیرستان با هم بودیم. در دبیرستان مستندی با نام «مرثیه‌ای برای یک رؤیا» با محوریت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر مدارس سمپاد ساختیم. آن زمان تیم ما شکل گرفت و در نهایت به حرف «دیوانگی» رسیدیم. در اردیبهشت ۹۸ رسماً تولید این پروژه را آغاز کردیم اما مسأله جدی که پیش روی ما قرار گرفت بیماری کرونا بود. چون در شرایطی بودیم که دانشگاه تعطیل شده بود و هیچ تصویری نداشتیم به همین دلیل مجبور شدیم خیلی از موقعیت‌ها را بازسازی کنیم از همین رو دلیل خیلی از تصاویر مربوط به حضور دانشجویان، بازسازی است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار