رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

نمایش «چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده

چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت شده جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می‌رود. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نخستین فیلم بلند فرانسوا تروفو، در مقام یکی از آثار آغازگر موج نوی سینمای فرانسه، جایگاهی بی‌بدیل در تاریخ سینمای جهان دارد. در «چهارصد ضربه»، تروفو با […]

چهارصد ضربه» در بخش کلاسیک‌های مرمت شده جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می‌رود.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نخستین فیلم بلند فرانسوا تروفو، در مقام یکی از آثار آغازگر موج نوی سینمای فرانسه، جایگاهی بی‌بدیل در تاریخ سینمای جهان دارد. در «چهارصد ضربه»، تروفو با نیم نگاهی به زندگی خود و رفقایش در دوران نوجوانی، سفری با خود دیگرش، آنتوان دوانل (با نقش آفریتی ژان پیر لئو)، را آغاز می‌کند – سفری که در طول کارنامه کاری، در چهار فیلم دیگر با حضور لئو در این نقش ادامه پیدا می‌کند.

او با تبدیل بزرگ شهر پاریس به یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم، نحوه تعامل دو جانبه شخصیت‌ها و محیط بر یکدیگر را تا لحظه دستگیری پسر بزهکار به شکلی استادانه تصویر می‌کند و سپس در یکی از بیادماندنی‌ترین پایان‌بندی‌های تاریخ سینما، با نگاه گنگ آنتوان به آینده، در زمان وصل به دریا و رهایی، رویکردی متفاوت را در سینمای ملی فرانسه رقم می‌زند و بیش از آرمانگرایی به راه واقع‌گرایی می‌رود.

به این ترتیب، «چهارصد ضربه» علی‌رغم ادای دین مشهود به آثار کلاسیک سینمای فرانسه – به خصوص «نمره اخلاق صفر» ساخته ژان ویگو – از خوش‌بینی به شورش جمعی می‌پرهیزد و با بدبینی به طغیان فردی می‌نگرد.

نخستین فیلم بلند تروفو همواره در فهرست آثار محبوب سینماگرانی بزرگ همچون لوییس بونوئل، ساتیاجیت رای، ژان کوکتو، کارل تئودور درایر و وودی آلن جای گرفته و آکی‌را کوروساوا نیز «چهار صد ضربه» را یکی از زیباترین فیلم‌هایی می‌داند که در طول عمرش دیده است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

سینماخانه/ حامد بهجتی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار