رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «گاو» اثر داریوش مهرجویی در مرکز فرهنگی ترنستوپیای برلین به نمایش درمی‌آید. به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نسخه مرمت‌شده فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در مرکز فرهنگی ترنستوپیا (Transtopia) در برلین و در حاشیه برنامه موج نوی سینمای ایران به نمایش درمی‌آید. بر اساس این خبر، این برنامه در اواخر ماه مِی […]

نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «گاو» اثر داریوش مهرجویی در مرکز فرهنگی ترنستوپیای برلین به نمایش درمی‌آید.

به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نسخه مرمت‌شده فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در مرکز فرهنگی ترنستوپیا (Transtopia) در برلین و در حاشیه برنامه موج نوی سینمای ایران به نمایش درمی‌آید.

بر اساس این خبر، این برنامه در اواخر ماه مِی ۲۰۲۱ میلادی (تیر ۱۴۰۰) برگزار می‌شود.

فیلم گاو با مشارکت و همکاری سازمان سینمایی، فیلم‌خانه ملی ایران و لابراتوار پیشگامان سینمای آریا، هفت سال پیش مرمت و تصحیح رنگ و نور شد و نخستین نمایش نسخه مرمت شده و دیجیتال این فیلم کلاسیک سینمای ایران در سینما رفله پاریس صورت گرفت.

گاو به تهیه کنندگی داریوش مهرجویی با اقتباسی از کتاب عزاداران بیل نوشته غلامحسین ساعدی نوشته شده است.

در این فیلم هنرمندانی چون عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، جمشید مشایخی، پرویز فنی زاده، عصمت صفوی، مهین نیک طبع، عزت اله رمضانی فر، فیروز بهجت محمدی ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: همه امید زندگی مش حسن به تنها گاوی است که در طویله اش دارد و از وجود آن علاوه بر امرار معاش خانواده خود، افراد روستا را نیز بهره‌مند می‌سازد. همه این مسائل باعث شده است که مش حسن دلبستگی خاصی به این گاو داشته باشد. اما روزی که مش حسن به شهر رفته، گاو به علت نامشخصی می‌میرد و افراد روستا با موافقت همسر مش حسن نعش گاو را در چاه روستا می‌اندازند و پس از بازگشت مش حسن وانمود می‌کنند که گاو گریخته است …

گاو در سال ۱۳۴۸ ساخته شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۷۱ در جشنواره فیلم ونیز، بدون زیرنویس انگلیسی روی پرده رفت و همچنین در جشنواره‌های کن، برلین، مسکو، لندن ، لس‌آنجلس و دیگر جشنواره‌ها به نمایش درآمده‌است.

در سال‌های بعد نیز گاو با نسخه ترمیم‌شده در جشنواره ایل چینما ریترواتو ایتالیا، موزه فیلم اتریش و سینما رُفله فرانسه به نمایش گذاشته شد. در رأی‌گیری منتقدان سینمای ایران در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۶۷ و ۱۳۷۸ گاو، به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران برگزیده شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار