رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
  • شنبه 1 خرداد 1400 - 18:35
  • کد خبر : 68065
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «جمجمه‌‌ای در کانمارا» از قتل های پنهان در ایرلند می گوید

شکیبا علیزاده کارگردان نمایش «جمجمه‌‌ای در کانمارا» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح مختصر این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان این نمایش در یک روستایی در کشور ایرلند می‌گذرد. داستان یک خانواده ساده روستایی است که بسیار زودباور هستند. نمایشنامه اصلی مک‌دونا چهار پرسوناژ دارد ولی در دراماتوژی من تبدیل به […]

شکیبا علیزاده کارگردان نمایش «جمجمه‌‌ای در کانمارا» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح مختصر این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان این نمایش در یک روستایی در کشور ایرلند می‌گذرد. داستان یک خانواده ساده روستایی است که بسیار زودباور هستند. نمایشنامه اصلی مک‌دونا چهار پرسوناژ دارد ولی در دراماتوژی من تبدیل به پنج پرسوناژ شد‌‌ه است. شغل لوک اندرسون، شخصیت اصلی نمایش یک گورکن است. او سال‌ها پیش همسرش را بر اثر تصادف از دست داده ولی اهالی آن محل فکر می‌کنند او خودش زنش را کشته. با تغییراتی که من به متن داده‌ام، کشیش فاسد آن محله را قاتل معرفی کرده‌ام.

وی به علت انتخاب این نمایش اشاره کرد و افزود: معمولاً نمایشنامه‌های زیادی می‌خوانم و از بین آن‌ها یک نمایشنامه را برای اجرا انتخاب می‌کنم. یکی از ویژگی‌های خوب نمایشنامه «جمجمه‌ای در کانمارا» این بود که نمایشنامه قابل تغییر دادن بود. این نمایشنامه کدهای زیادی دارد و من از یکی از کدهای آن استفاده کردم و آن را تغییر دادم و متن را از ژانر کمدی به ژانر وحشت تبدیل کردم. نمایش «جمجمه‌ای در کانمارا» در ایران و مخصوصاً در تهران چندان کار نشده بود.

علیزاده در ادامه گفت: ما قرار بود اوایل آذرماه سال گذشته اجرا برویم ولی آن موقع سالن‌های تئاتر بسته شدند. متاسفانه سه نفر از بازیگران‌مان کرونا گرفتند و ما مجبور شدیم آن‌ها را عوض کنیم. تغییر نمایش برای من خیلی کار سختی بود و بر من فشار زیادی آورد ولی خوشبختانه در نهایت کار خوبی از آب درآمد و آن را به روی صحنه بردم.

این کارگردان از وضعیت نابسمانی که ویروس کرونا ایجاد کرده سخن به میان آورد و افزود: ما به تئاتر علاقه‌مند هستیم. سال‌ها تئاتر کار کرده‌ایم و برای تئاتر زحمت کشیده‌ایم. ما اگر بخواهیم صبر کنیم تا کرونا از بین برود، ممکن است همین تعداد تماشاگری که الان می‌آیند هم انگیزه‌شان را از دست بدهند. من می‌دانستم اگر در این ماه اجرا بروم تماشاگر آنچنانی نخواهد آمد و تعطیلی بی‌موقع تئاتر، انگیزه را از تئاتری‌ها و مخاطبان‌ می‌گیرد. اگر شیوه مدیریت‌ در تئاتر خوب بود و سالن‌های تئاتر ما مثل سایر مشاغل باز بود، ما اینقدر استرس و دغدغه تماشاگر را نداشتیم. هر چند که تئاتر از اول هم طرفداران زیادی نداشت. با این حال اگر بخواهیم به این فکر کنیم که کرونا برود تا تئاتر کار کنیم، باید در تالارهای نمایشی را ببندیم. ما از روی علاقه‌ای که به تئاتر داشتیم اجرا را شروع کردیم.

بد نیست در اینجا با نویسنده این نمایش بیشتر آشنا شویم، مارتین مک‌دونا نمایشنامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی – بریتانیایی است. او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسانِ زنده ایرلندی شناخته شده‌است.

مک‌دونا در ۲۶ مارس ۱۹۷۰ در خانواده‌ای ایرلندی در کمبرولِ لندن به دنیا آمد. پدر و مادرش پس از مدتی او و برادرش را در لندن رها کردند و به شهرستان گلوی در ایرلند بازگشتند. مک‌دونا در ۱۶سالگی مدرسه را رها کرد و چند سال در جنوب لندن بیکار و سرگردان بود تا این‌که شغل سطح پایینی دست و پا کرد. پس از مدت کوتاهی آن شغل را هم رها کرد تا قلمش را امتحان کند.

شش اثر ابتدایی نمایشی او در واقع دو تریلوژی است که ماجراهای همگیشان در شهرستان گلوی یا اطراف آن می‌گذرد، جایی که مک‌دونا تعطیلات کودکی‌اش را می‌گذراند.

عواملی که در این نمایش نقش داشتند به ترتیب: نویسنده:  مارتین مک دونا، مترجم:  مهرداد بهراد،کارگردان:  شکیبا علیزاده،بازیگران:مجتبی طباطبایی،دامون بستاک، سهیل قسیمی ،سارا دغاغله،امیرپوریا مسعودنیا،دستیار کارگردان: سروش محمدی ،طراح فرم:  سارینا شاد، گروه فرم:علی دشتی، محمدرضا حسینی، نازنین سیفی، سارا عسگری مدیر روابط عمومی و تبلیغات: پیام احمدی کاشانی، عکاسان: پیام احمدی کاشانی و غلامرضا حقیقی

نمایش «جمجمه ای در کانمارا» از تاریخ ۲۴ اردیبهشت لغایت ۸خرداد ماه ۱۴۰۰ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه اهورا به روی صحنه می‌رود، علاقمندان می‌توانند از طریق سایت تیوال و یا گیشه به نشانی: میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، بین کوچه تور و همراه، مجتمع هنری عرفان (تیتان) مراجعه فرمایند.

سینماخانه / خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار