رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • یکشنبه 2 خرداد 1400 - 09:43
  • کد خبر : 68117
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «مرگ و استعاره» فضای اجتماعی و فلسفی را به بستر فضایی، پلیسی و معمایی متصل می کند

پوریا جلال وندی کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: مرگ و استعاره نمایشی اجتماعی فلسفی می باشد که در بستر فضایی، پلیسی و معمایی به اجرا در می آید. در مکانی نامعلوم پروفسوری اکتشافات زیادی دارد و سخنران کنگره جهانی صلح […]

پوریا جلال وندی کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: مرگ و استعاره نمایشی اجتماعی فلسفی می باشد که در بستر فضایی، پلیسی و معمایی به اجرا در می آید.

در مکانی نامعلوم پروفسوری اکتشافات زیادی دارد و سخنران کنگره جهانی صلح نیز می باشد دست به کشف مایعی می زند که انسان پس از چشیدن این مایع با افزایش حرارت دمای بدن به جنبش و رقص در می آید و سپس می میراند و این مایع در خون حل شده گویی فرد به مرگ طبیعی جان باخته است. بازپرسی برای کشف راز مرگ ۸۳ در طی دو روز وارد این آزمایشگاه شده و اتفاقات زیادی در این بین رقم می خورد.

وی به جذابیت های این نمایش اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین جذابیت‌هایی که این متن دارد تداخل زمان گذشته، حال و آینده است که با هم اتفاق می‌افتد. داستان به این شکل است که ما یک بازپرس و یک پروفسور داریم که وقتی بازپرس از پروفسور سوال می‌پرسد و پروفسور جواب می‌دهد. ما تعریف‌های او را به صورت زنده می‌بینیم و جذابیت دیگر متن را این‌گونه است که پروفسور مایعی را کشف می‌کند که آن را می‌خورد، می‌رقصد و در نهایت می‌میرد. تقریباً یک چیزی شبیه همین ویروس کرونا است. ضمن اینکه این متن سال‌ها اجرای عموم نداشت و من خوشحالم که آن را بعد از  مدت‌ها اجرا می‌کنم.

جلال وندی در ادامه افزود: نمایش ما یک نمایش فلسفی اجتماعی است که در یک بستر پلیسی معمایی اتفاق می‌افتد. نمایش «مرگ و استعاره»  از نظر زمانی متعلق به ۱۰ سال پس از جنگ جهانی دوم است. با اینکه اسم‌ها ریشه ایرانی دارند ولی هیچ المانی از ایران در آن وجود ندارد. یعنی مکان نمایش می‌تواند همه کشورها باشد. داستان نمایش هم در داخل یک آزمایشگاه اتفاق می‌افتد. آزمایشگاهی که نسبتاً قدیمی است و چندان مرتب هم نیست. ما در این نمایش یک دوربین هم داریم که تصویر آن بک صحنه است و آن چیزهایی که مربوط به گذشته می‌شود را از آن طریق می‌بینیم. غالب بازی‌ها رئال است ولی خود متن می‌طلبد که فضای کار سورئال باشد.

کارگردان این نمایش به مشکلات اشاره کرد و افزود: فعالیت در عرصه تئاتر همیشه همراه با مشکل بوده خصوصا در طی دو سال اخیر که ویروس کرونا و تعطیلی به شدت بر بار این مشکلات افزوده است. ما در طی ساخت این نمایش چندین بار با بسته شدن سالن ها مواجه شدیم  و دو ماه سخت را در تعلیق کامل بودیم که بالاخره حکایت به کجا می رسد و این موجب بهم خوردن برنامه های گروه شد به شکلی که ناگزیر به تغییر دو تا از بازیگرامون هم شدیم و مشکل مهم بعدی هم عدم حمایت های کافی از طرف مراکز و نهاد های مرتبط می باشد که واقعا سوال برنگیز است؟!!!

وی در انتها افزود: واقعیت برنامه ای که از قبل طراحی کرده بودیم این بود که در سال پیش رو با دو نمایش جهت اجرای عموم و یک نمایش جهت شرکت در جشنواره سال ۱۴۰۰ رو آغاز کنیم که فعلا با شرایط فعلی پس از پایان این اجرای مرگ و استعاره باید صبر کنیم ببینیم شرایط به چه شکل پیش خواهد رفت.

پوریا جلال وندی متولد ۲۶ فروردین ۱۳۶۸ است و از مهر ماه سال ۱۳۹۴ با پردیس دانشگاه تهران وارد عرصه تئاتر شد و در شهریور سال ۱۳۹۶ گروه بوژان را تشکیل داد.

وی هم به عنوان کارگردان و هم به عنوان بازیگر در تئاترها نقش ایفا کرد و در کارنامه هنری خود نمایش های:مکبث (دانشگاه تهران – بازیگر)،کاریزماه (سالن انتظامی – بازیگر)،ستوان آینیشمور (تماشاخانه فانوس – بازیگر)،قرمز (پلتفرم سه – بازیگر)،اتاق ورونیکا (دانشگاه تهران – بازیگر و کارگردان) ،کمدی سیاه (تماشاخانه دیوارچهارم – کارگردان)،ماندات (تماشاخانه دیوارچهارم – کارگردان) و خنکای ختم خاطره (تماشاخانه دیوارچهارم – کارگردان و بازیگر) را دارد.

عواملی که در نمایش «مرگ و استعاره» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده : رضا سرور ،کارگردان : پوریا جلال وندی،دستیار کارگردان : حسین فیرورلی ،بازیگران : افشین کامیاب فرد، پوریا جلال وندی ، مانلی خاتمی ، میلاد قنبری ،طراحان صحنه و نور : ایمان نظری، یونس نوروزی، پوریا جلال وندی ،طراح گریم: بهار طیبی ،روابط عمومی : پیام احمدی کاشانی،عکاس: مینا قانع،پیام احمدی کاشانی،دستیار صحنه : زهرا محمودی و ساخت تیزر : دام استودیو

نمایش «مرگ و استعاره» از تاریخ ۲۳ اردیبهشت لغایت ۲۱خرداد ماه ۱۴۰۰ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تئاتر دیوار چهارم به روی صحنه رفت، علاقمندان می‌توانند از طریق سایت تیوال و یا گیشه به نشانی: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، بین خیابان سرپرست و فریمان، پلاک ۵۴۴ مراجعه فرمایند.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار