رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اعلام خبر ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف از سوی دبیر این رویداد به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مراسم شروع به کار رسمی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری […]

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اعلام خبر ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف از سوی دبیر این رویداد به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مراسم شروع به کار رسمی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری در سالن ۱ پردیس سینمایی چارسو با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

پس از پخش تیزر این رویداد سینمایی، امیر اسفندیاری معاون دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تأکید کرد: این برنامه به‌طور زنده از شبکه‌های دیگر هم پخش می‌شود. خوشحالم که با حضور گرم خود در مراسم رسمی آغاز سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ما را همراهی می‌کنید.

او ادامه داد: جشنواره سی‌و‌هشتم قرار بود در اواخر فروردین سال گذشته برگزار شود که به خاطر کرونا کنسل شد و ما تصمیم گرفتیم با استفاده از فناوری دیجیتال جشنواره‌ را در همین شرایط برگزار کنیم. در بخش فیزیکال، فیلم‌های جشنواره در تمامی سالن‌های چارسو به علاوه سینمای روباز همین پردیس، سینمای روباز کانون و سینما آزادی اکران می‌شوند اما تمام برنامه‌های دیگر ما به صورت مجازی است.

استقبال از کارگاه‌های مجازی

اسفندیاری گفت: همه ما با گرفتاری‌های کرونا آشنا هستیم ولی برای عبور از این شرایط از مزیت فضای دیجیتال در جشنواره استفاده خواهیم کرد. کارگاه‌های مجازی ما با استقبال روبه‌رو شده، آن هم بیش از ده برابر زمانی که به صورت فیزیکی برگزار می‌شد.

او افزود: فکر می‌کنم این فضای مجازی که به جشنواره‌ها اضافه شده، در آینده هم همراه جشنواره‌ها خواهد بود ولی هیچ چیزی جای آن فضای رو در رو را نمی‌گیرد. شعار ما در این دوره «ایمن برگزار می‌کنیم» است این شعار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تحقق پیدا می‌کند و امیدوارم جشنواره خوب و سلامتی را پشت سر بگذاریم.

معاون دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه ضمن اشاره به پخش فیلم سینمایی «آن‌سوی آتش» کیانوش عیاری در پایان آیین آغاز به کار رسمی جشنواره گفت: در این دوره بخشی که ما از دست دادیم، دارالفنون بود که برگزاری آن در دوره‌های گذشته جشنواره جهانی فجر، برای سینمای ایران آورده‌های زیادی به همراه داشت. امیدوارم در سال آینده این بخش را داشته باشیم.

اتفاق ویژه نمایش فیلم‌های مرمت‌شده

اسفندیاری توضیح داد: یکی از اتفاقاتی که در دوره‌های اخیر در دستورکار جشنواره جهانی قرار گرفته، نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت‌شده است. خوشبختانه سینمای ایران جزو معدود سینماهایی‌ است که این گنجینه‌ را در اختیار دارد و می‌تواند هرازگاهی از نگین‌های آن استفاده کند و تداوم سینمایی خود را نشان بدهد.

او تأکید کرد: امروز یک‌ تشکر ویژه از فیلم‌خانه ملی و خانم طاهری بابت همراهی با این بخش دارم که در دوره‌های مختلف توانستیم از بزرگان سینمای ایران تجلیل کنیم. فیلم امروز، ساخته آقای عیاری است که مرمت‌شده است.

خبر ویژه ثبت جشنواره فجر در فهرست جهانی فیاپف

سپس محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی صحنه آمد و اظهار کرد: ما امسال با توجه به شرایطی که به وجود آمده مراسم افتتاحیه و اختتامیه نخواهیم داشت. تجاربی که در دنیا شکل گرفت و ما در بخشی از آن سهیم بودیم، فرمول‌های جدید را به ما آموزش داد و امروز هم ترجیح دادیم افتتاحیه را به این شکل برگزار کنیم که همزمان با نمایش یکی از فیلم‌های مهم کشورمان باشد.

او ادامه داد: چند سالی است که جشنواره تلاش می‌کند در فدراسیون جهانی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) ثبت شود. این تلاش‌ها بعد از این چند سال به نتیجه رسید و امروز باعث افتخارم است که بگویم جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید. حالا این جشنواره در کنار جشنواره‌های معتبر جهانی به ثبت رسیده است که این موضوع مزیت‌های زیاد و البته مسائل خاص خود را هم دارد.

عسگرپور تأکید کرد: وقتی در قاعده‌های جهانی قرار می‌گیریم، در شرایط جدیدی هم قرار می‌گیریم. ولی به نظرم موفقیت بزرگی برای سینمای ایران تلقی می‌شود و به نوبه خود این موفقیت را به سینمای ایران تبریک می‌گویم. این جشنواره مثل خیلی از رویدادها هواداران و بدخواهان خود را دارد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ممکن است قدر داشته‌های خودمان را ندانیم، البته وضعیتی که در آن زندگی می‌کنیم این شرایط را ایجاد کرده است. این فیلم‌ها بخشی از افتخارات ماست که خیلی از کشورهای دنیا این مزیت را ندارند. برخی از فیلمسازان خارجی می‌گویند ایران بهشت فیلمسازان اول است.

عسگرپور ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که گاهی از هفتاد یا هشتاد فیلم تولیدشده در یک سال، بیست تا سی فیلم توسط فیلمسازان اول تولید می‌شود، آنهایی که با این جمله یعنی «ایران بهشت فیلمسازان اول است» شوخی می‌کنند، به ما بگویند در کدام کشور دنیا این موضوع اتفاق افتاده است؟ باید بدانیم این موارد از گنجینه‌های ماست. برای همه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم جشنواره خوبی داشته باشیم چون با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که داریم این موضوع می‌تواند تجربه سخت و جدیدی برای ما باشد.

در ادامه مراسم، امیر اسفندیاری بار دیگر روی صحنه آمد و عنوان کرد: می‌خواهم این خبر را دوباره بگویم چون بسیار هیجان‌انگیز است؛ سه سال نمایندگان فیاپف به ایران آمدند و همه چیز را چک کردند.‌ قرار بود عضو جشنواره‌های رقابتی شویم که جشنواره‌های معتبری مثل کن، ونیز و… در این لیست قرار دارند. حالا جشنواره جهانی فیلم فجر نیز به این فهرست راه پیدا کرده است.

رونمایی از پوستر «فیلم‌های مرمت‌شده»

در ادامه برنامه محمدمهدی عسگرپور و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور کیانوش عیاری کارگردان و سیامک اطلسی بازیگر فیلم سینمایی «آن سوی آتش» برای رونمایی از پوستر بخش «فیلم‌های مرمت‌شده» روی صحنه آمدند و از این پوستر رونمایی کردند.

سپس کیانوش عیاری  کارگردان فیلم سینمایی‌ «آن سوی آتش» درباره رونمایی از نسخه مرمت‌شده این فیلم توضیح داد: سی‌وپنج سال پیش این فیلم ساخته شد. وقتی در شهری مثل اهواز متولد شدم و آسمان بالای سرم را سرخ می‌دیدم، طبیعی است چنین فیلمی را بسازم چون تضادهای اجتماعی را در نقاط مختلف دیده‌ام.

این کارگردان باسابقه سینمای ایران ادامه داد: اثرات فوق‌العاده نفت و این سقف قرمز روی اهواز، نمی‌تواند دور از سرشت یک فیلمساز باشد. جوهر فیلم ناشی از جغرافیایی است که در دل خود ثروتی دارد اما اثراتش در آن محیط دیده نمی‌شود. تشکر می‌کنم که فیلم را مرمت کردید. من هم ثبت این جشنواره در «فیاپف» را تبریک می‌گویم.

در ادامه برنامه و پس از پخش کلیپی از فیلم‌های مرمت‌شده حاضر در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، سیامک اطلسی بازیگر «آن سوی آتش» بیان کرد: همکاری با آقای عیاری برای من باعث افتخار است، یادم می‌آید وقتی پنجاه سالم بود از سوی آقای عیاری به این کار دعوت شدم، ما زیر بمباران اهواز کار می‌کردیم. به‌طوری‌ که برخی به ما می‌گفتند برگردید ولی آقای عیاری ایستاد. ما تمام دیالوگ‌ها را بی وقفه می‌گفتیم. بهترین فیلمی که در این سال‌ها کار کرده‌ام، «آن سوی آتش» است.

در پایان آئین آغاز به کار رسمی سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و بعد از پخش کلیپی از کیانوش عیاری که حاوی توضیحاتی درباره کارنامه این کارگردان بود، فیلم سینمایی «آن سوی آتش» برای مخاطبان به نمایش درآمد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار