رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

سعید هاشم‌زاده منتقد و کارشناس سینما معتقد است رویه کلی جشنواره جهانی فیلم فجر در سال‌های اخیر بر انتخاب فیلم‌های خارجی دارای ساختار خرده پیرنگ و ضد پیرنگ معطوف بوده و سلیقه کلی جشنواره به‌نوعی مشخص است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیدسعید هاشم‌زاده منتقد و […]

سعید هاشم‌زاده منتقد و کارشناس سینما معتقد است رویه کلی جشنواره جهانی فیلم فجر در سال‌های اخیر بر انتخاب فیلم‌های خارجی دارای ساختار خرده پیرنگ و ضد پیرنگ معطوف بوده و سلیقه کلی جشنواره به‌نوعی مشخص است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیدسعید هاشم‌زاده منتقد و کارشناس سینما که دو فیلم «کودکی ایوان» ساخته آندره تارکوفسکی و «خداحافظ اتحاد جماهیر» اثر لاری راندا از استونی را در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از میان آثار خارجی دنبال کرده، گفت: به نظرم شکلی از سلیقه فیلمسازی توسط گروه مشاوران انتخاب فیلم‌های خارجی معمولا در جشنواره جهانی فیلم فجر وجود دارد که عمدتا ضد پیرنگ یا خرده‌پیرنگ هستند و عموما مخاطبان جشنواره می‌دانند که با فیلم‌های هنری رو‌به‌رو هستند.

وی افزود: این اتفاق؛ همزمان، مزایا و معایبی دارد. از سویی سلیقه کلی جشنواره را مشخص می‌کند و مخاطبان، ژانرهای حاضر را می‌دانند؛ از سویی دیگر ممکن است آسیب خسته‌کننده بودن را هم به دنبال تکرار یک رویه کلی در انتخاب فیلم‌ها به دنبال داشته باشد. این اتفاق غافلگیری مخاطب را از مواجه شدن با لیست فیلم‌ها کم می‌کند. شاید علت استقبال بیشتر از فیلم‌های ایرانی نسبت به خارجی نیز همین باشد و سلیقه کلی را به دست می‌دهد.

این منتقد در پایان به دست اندرکاران جشنواره پیشنهاد کرد بر نمایش بیشتر مستندهای خارجی با توجه به اقبال چند سال اخیر نسبت به این‌گونه سینمایی تاکید کنند.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار