رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

نرگس آبیار، فردریک مر از سوئیس و تورج اصلانی سینماگرانی هستند که در مسترکلاس‌های چهارمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تجربه‌های خود را با علاقه‌مندان به سینما در میان می‌گذارند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مسترکلاس‌های این رویداد بین‌المللی سینمایی، روز شنبه ۸ خرداد […]

نرگس آبیار، فردریک مر از سوئیس و تورج اصلانی سینماگرانی هستند که در مسترکلاس‌های چهارمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تجربه‌های خود را با علاقه‌مندان به سینما در میان می‌گذارند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مسترکلاس‌های این رویداد بین‌المللی سینمایی، روز شنبه ۸ خرداد در چهارمین روز برگزاری، با عنوان «تجربه‌های کارگردانی؛ نگاه زنانه در فیلمسازی» با حضور نرگس آبیار و کارگاه دوم با موضوع «همیشه جای کشف هست» توسط فردریک مر از سوئیس و کارگاه «تجربه‌های تولید مشترک؛ مسیر صنعتی شدن» با حضور تورج اصلانی اختصاص دارد. این کارگاه‌های مجازی به ترتیب از ساعت ۲۰:۳۰، ۲۲ و ۲۳:۳۰ از طریق صفحات اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره پخش می‌شود و برای عموم علاقه‌مندان به سینما به صورت رایگان در دسترس است. شادمهر راستین مدیریت بخش کارگاه‌ها را برعهده دارد و سحر عصرآزاد به‌عنوان کارشناس در این بخش حاضر است.

همچنین هر روز فیلم دو کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران می‌شود که برای تماشای آن باید از سایت سینماتیکت بلیت تهیه‌ شود.

نرگس آبیار متولد سال ۱۳۵۰ و فارغ‌التحصیل رشته ادبیات است. در پرونده کاری او، نگارش بیش از ۳۰ جلد کتاب و رمان به چشم می‌خورد، از‌جمله می‌توان به «کوه روی شانه‌های درخت»، «چشم سوم»، «اختر و روزهای تلواسه» اشاره کرد. نرگس آبیار، اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «اشیا از آنچه که در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» ساخت. فیلم‌های سینمایی «شیار ۱۴۳»، «نفس»، «شبی که ماه کامل شد» و «ابلق» دیگر ساخته‌های سینمایی این هنرمند هستند.

جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کرتل زنان فرانسه، سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم والاکولومسکی روبژ مسکو (دفاع میهنی)، جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره جیپور هند، جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره داکا بنگلادش و … برخی از افتخارات پرتعداد این فیلمساز هستند.

فردریک مر سوئیسی از سال ۲۰۰۹، مدیر سینماتک سوئیس در لوزان است و از سال ۲۰۱۷ مسئولیت ریاست فدراسیون بین‌المللی آرشیو فیاپ را برعهده دارد. مر، چند فیلم داستانی کوتاه و نیمه‌بلند و مستند برای تلویزیون سوئیس کارگردانی کرده و به‌عنوان روزنامه‌نگار در چند روزنامه، مجله و برنامه‌های رادیویی عمدتا در زمینه‌های فیلم و فرهنگ کار کرده است. او در سال ۱۹۹۲ یکی از چهار بنیان‌گذار باشگاه فیلم «فانوس خیال» بود و تا سال ۲۰۰۵ مدیریت آن را به‌طور اشتراکی برعهده داشت. وی در سال ۲۰۰۵، به‌عنوان مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو منصوب شد و تا سال ۲۰۰۹ آن را برگزار می‌کرد.

تورج اصلانی، نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی «جینگو» و نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی «حمال طلا» و مدیریت فیلمبرداری آثاری همچون «کامیون»، «درخونگاه»، «قسم»، «مالیخولیا»، «بدرود بغداد»، «زمانی برای دوست داشتن»، «سن پترزبورگ» و … را برعهده داشته است.

وی دریافت جوایز پرشماری نظیر جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره‌های بین المللی فیلم بغداد، فیلم‌های ایرانی در تورنتو، جشنواره سن سباستین، جشنواره آسیا پاسفیک و … را در کارنامه کاری خود دارد.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار