رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

نمایش نسخه ترمیم شده «دختر لر» در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بهانه ای شد تا به برخی از جنبه های یکی از مهم ترین آثار تاریخ سینمای ایران بپردازیم. اهمیت فیلم گذشته از جنبه های سینمایی به سبب تاریخی و حتی ابعاد سیاسی اش غیر قابل کتمان است . این اولین فیلم […]

نمایش نسخه ترمیم شده «دختر لر» در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بهانه ای شد تا به برخی از جنبه های یکی از مهم ترین آثار تاریخ سینمای ایران بپردازیم.
اهمیت فیلم گذشته از جنبه های سینمایی به سبب تاریخی و حتی ابعاد سیاسی اش غیر قابل کتمان است . این اولین فیلم ناطق سینمای ایران است که کلام را چه در قالب دیالوگ و گفتار و چه از حیث موزیک وارد جریان سینمای ما نمود و سر منشا تغییراتی شگرف در عرصه تولید فیلم گردید.
اگرچه در تیتراژ از اردشیر ایرانی به عنوان رژیستور (کارگردان) یاد شده اما حضور عبدالحسین سپنتا در بخش های مختلف اهمیت بسیار بالایی دارد و به نوعی کارگردان حقیقی اثر محسوب می شود.
فیلم در اکثر نماها از پلانهایی دور بهره می برد و پیشبرد قصه را بیش از پیش معطوف کلام و گفتار قرار می دهد موضوعی که در آثار ماقبل از آن بیشتر شکلی معکوس داشته که از آن جمله می توان به فیلم حاجی آقا آکتور سینما ساخته آوانس اوگانیانس به عنوان یک نمونه شاخص یاد کرد.
دختر لر از حیث تاریخی و سیاسی نیز به ارائه تصویری مثبت اندیشانه از دوران پهلوی اول و شخص رضا شاه می پردازد تا در مقام قیاس با روزگار قاجار تغییر و تحولات ایجاد شده را دربطن قصه و کاراکتر نجات بخش برای بینندگانش ملموس سازد و این یکی از نخستین دفعاتی است که درکشور ما سینما در خدمت سیاست قرار می گیرد و یکی جنبه های ظهور و بروز امر سیاسی در یک اثر هنری را شکل می دهد.

حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار