رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم «شهربانو» در نشست خبری این اثر عنوان کرد: در سینما گاهی باید از چیزهایی که می‌ترسیم تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی عصر امروز(شنبه ۸ خرداد) در گذر […]

فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم «شهربانو» در نشست خبری این اثر عنوان کرد: در سینما گاهی باید از چیزهایی که می‌ترسیم تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست خبری فیلم سینمایی «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی عصر امروز(شنبه ۸ خرداد) در گذر اجتماعات پردیس چارسو برگزار شد.

مریم بحرالعلومی که بعد از «پاسیو» با دومین فیلم بلند خود «شهربانو» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، در ابتدای نشست خبری این فیلم با تشکر از اصحاب رسانه گفت: جای پدرم زنده‌یاد ابراهیم بحرالعلومی را در اینجا خالی می‌کنم. «شهربانو» برای من پیچیدگی‌هایی داشت که هنوز من را درگیر خود کرده است و شاید پژمان تیمورتاش به‌عنوان نویسنده بهتر بتواند آن را شرح بدهد؛ قصه زنانی که تعریف کردن ماجرایشان در هر مدیومی برای ما جذاب است.

بحرالعلومی در بخش دیگری بیان کرد: فیلمسازی گاهی آنقدر سخت می‌شود که ناخودآگاه غافلگیرت می‌کند. فیلم اول من حاصل یک دغدغه شخصی بود، اما فیلم دوم باید حرفه‌ای‌تر کار می‌شد و فیلم‌نامه‌ای خوب را می‌طلبید. از همه عوامل پشت دوربین تشکر می‌کنم.

صدر عرفایی: نگاه واقعی به زنان و جامعه

فرشته صدرعرفایی بازیگر این فیلم نیز در پاسخ به این سوال سحر عصر آزاد منتقد سینما و کارشناس نشست که آیا فیلم‌نامه، او را برای بازی در این فیلم جذب کرده است یا نه، توضیح داد: طبق روال کاری همیشگی‌ام، فیلم‌نامه برای من مهم‌تر از هر عاملی برای بازی در یک اثر است. فیلم‌نامه «شهربانو» برای من دغدغه‌مندانه و مسئولانه به نظر رسید. این فیلم به مسائل اجتماعی و اقتصادی خانواده می‌پردازد و معضلات و تلنگرهایی را به تصویر می‌کشد که امیدوارم مسئولان را هم هشیارتر کند.

صدر عرفایی درباره نگاه زنانه و به دور از کلیشه به نقش مادر در «شهربانو» و تعامل با کارگردان برای اجرای درست این وجه بیان کرد: امتیاز فیلم‌نامه «شهربانو» نگاه بسیار واقعی به جامعه است. زنان سال‌هاست نقش مهمی در تامین معیشت خانواده دارند و گاهی بار مردان را نیز به دوش می‌کشند. هم‌زمان فرزندان خود را بزرگ و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. وجه بارز این فیلم‌نامه در روایت، شرایط زنانی است که قربانی شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه ناشی از بی‌عدالتی می‌شوند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: متأسفانه فقر با خود؛ جرم، جنایت و مصیبت می‌آورد و شهربانو برای اینکه فرزندانش را امن نگه دارد، فریب می‌خورد. به‌نظرم ما باید در سینما گاهی از چیزهایی که می‌ترسیم درباره‌شان حرف بزنیم، تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم. مریم بحرالعلومی زنانه برای این فیلم زحمت کشید و مثل شهربانو بار بزرگی را به دوش داشت.

صدر عرفایی در بخش دیگری عنوان کرد: شرایط برای فیلمسازان جوان بسیار ناعادلانه است. من هرجا توانسته‌ام کمک‌شان کرده‌ام، آن‌ها مدام باید دنبال سرمایه بگردند و بهتر است بر فیلمسازان جوان بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

عباسی: از نقش‌های مکمل استقبال می‌کنم

گلاره عباسی نیز درباره ایفای یک نقش مکمل در «شهربانو» بیان کرد: ذوق زده‌ام که بعد از مدت‌ها در سینما دور هم جمع شده‌ایم. اساساً نقش‌های مکمل برای من جذاب هستند و فیلم‌نامه هم برایم اولویت دارد. دلم می‌خواست قصه شهربانو بیش از نقش خودم روایت شود و بازی کنار فرشته صدر عرفایی برایم باعث افتخار بود.

صفاری: علیرضا نقش خطرناکی برایم بود

سامان صفاری نیز که نقش علیرضا فرزند شهربانو را ایفا کرده است، گفت: خوشحالم دوباره در یک نشست خبری حضور دارم و باید بگویم خوش‌شانس بودم که نقش علیرضا را بازی کردم. علیرضا لحن متفاوتی داشت و نقش خطرناکی برای من بود.

وی افزود: تمام تلاشم این بود که تماشاگر آن را بپذیرد. احساس می‌کردم «شهربانو» باید در جشنواره ملی فیلم فجر هم نمایش داشته باشد و از بابت حضورش در بخش جهانی فجر خوشحالم. خرسندم که سینمای مستقل در کشورمان جریان دارد و امیدوارم در فجر ملی هم این جریان دیده شود.

پژمان تیمورتاش نویسنده و بهرنگ علوی دیگر بازیگر «شهربانو» نیز در ادامه نکاتی را مطرح کردند.

تیمورتاش: شهربانو از «شهربانو» جلوتر است!

تیمورتاش نویسنده این فیلم نیز توضیح داد: خوشحالم که شهربانو ساخته شد، زیرا شاهد بودم که مریم بحرالعلومی چطور برای ساخت آن به‌اصطلاح پوست انداخت و من شاهد اتفاقات این فیلم بودم. ایده این فیلم از کودکی من برمی‌آید، زمانی که خانواده‌ای که شرایط خوبی نداشتند، در همسایگی‌مان زندگی ‌می‌کردند و بعد از برگشت مادر به جمع‌شان آنجا را ترک کردند. همیشه برای من سوال بود که سرنوشت آن‎‌ها چه شده است. در واقع، مسیر تقدس‌زدایی از همان مادر، من را به سمت نگارش قصه شهربانو کشاند.

او ادامه داد: «شهربانو» را بهمن‌ماه برای اولین بار دیدم و جوری تحت تأثیر قرار گرفتم که انگار خودم آن را ننوشته‌ام! این فیلم و نقش شهربانو به‌شدت با بازی فرشته صدر عرفایی معنا می‌یابد و او یک قدم از فیلم‌نامه نیز جلوتر است.

 علوی: ابراهیم، خاکستری و پایبند به اصول است

بهرنگ علوی دیگر بازیگر این اثر نیز بیان کرد: به‌نظرم همه بازیگران یکدست خوب و درست جلوی دوربین ظاهر شدند. مریم بحرالعلومی با وجود جوان بودنش، پخته عمل کرد. نقش ابراهیم نیز به‌نظرم نقشی خاکستری بود، زیرا او بر اساس محیط این‌طور شده و باز هم به برخی اصول پایبند است.

او در ادامه بیان کرد: امروز روز تولد امیر نادری است و ما با فیلم‌های او بزرگ شده‌ایم و خاطره داریم. وقتی پوستر فیلم‌هایش را در جشنواره دیدم، یاد کودکی و خاطراتم افتادم.

در ادامه؛ یوسف تیموری، بازیگر و امیر یل ارجمند، آهنگساز «شهربانو» به جمع عوامل روی سن اضافه شدند.

تیموری: تمایل به نقش‌های جدی بعد از ۴۰ سالگی

سحر عصر آزاد در گفت‌و‌گو با یوسف تیموری، حضور بازیگران شناخته‌شده طنز در آثار درام را جالب توجه دانست. تیموری درباره نقش جدی خود در «شهربانو» گفت: در عرصه کمدی یکسری بازیگرند و دیگران بانمک هستند! بازیگران کمدی کسانی هستند که از تئاتر کارشان را آغاز کردند. من خودم به بازی کارهای جدی پیش از این، انعطاف نشان نمی‌دادم، اما اکنون بعد از ۴۰ سالگی دوست دارم نقش‌های دیگر را هم محک بزنم.

او افزود: امید گلزاده، طراح چهره‌پردازی شاید بیش‌ترین سهم را از نقش من در «شهربانو» داشته است و ۷۰ درصد را او اجرا کرده است. همین که متفاوت از روال مرسوم بازی‌ام دیده شدم، جای شکر دارد.

ارجمند: در سکانس آخر هم‌زمان با شهربانو اشک ریختم

امیریل ارجمند، آهنگساز این فیلم نیز توضیح داد: مریم بحرالعلومی و خانواده‌اش را ۲۰ سال است که می‌شناسم. قبل از ساخت این فیلم، فیلم‌نامه را خوانده بودم و تم کار تا حدی آماده بود. مریم بحرالعلومی دغدغه داشت تا تم آماده باشد.

او افزود: من ساخت موسیقی فیلم را با یک کارگردان انگلیسی آغاز کردم. مریم به من گفت فیلمش به‌جز بخش آخر، موسیقی ندارد. در طراحی موسیقی برای فیلم باید عمق صحنه را درک کرد و به آن مسلط بود. با هر نتی که در «شهربانو» ساختم، هم‌زمان با صدر عرفایی ثانیه‌به‌ثانیه در سکانس آخر اشک ریختم. کارگردان نیز به من کمک زیادی کرد. او بر استفاده از ساز زنده تأکید داشت و من تا جایی که توانستم کمک کردم.

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار